۵ گام یادگیری برنامه نویسی و ورود به بازار کار

همزمان با افزایش تعداد استارتاپ ها، موقعیت های شغلی برنامه نویسی نیز رو به افزایش است. متاسفانه در سال های اخیر شاهد مهاجرت تعداد زیادی از برنامه نویسان به کشورهای دیگر بوده ایم که همین امر موجب افزایش بیشتر تقاضا برای نیروی متخصص و افزایش چشم گیر حقوق های پیشنهادی شده است. ما در این مقاله قصد داریم تا ۵ گام اصلی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای را به شما آموزش دهیم بنابراین اگر به دنبال ورود به این حوزه هستید در ادامه با ما همراه باشید.

 

۵ گام یادگیری برنامه نویسی و ورود به بازار کار

گام اول : یادگیری پیش نیازها

قبل از هر چیز شما باید بدانید که برای یادگیری و پیشرفت در یک حوزه نیاز است تا به شدت به آن حوزه علاقمند باشید. بنابراین اولین پیش نیاز شما برای یادگیری برنامه نویسی، علاقه و انگیزه بالاست.

پس از اینکه از علاقه خود به این حوزه مطمئن شدید و تصمیم به ورود به آن گرفتید باید بدانید که در ابتدا باید چه مباحثی را بیاموزید و چه دوره های آموزش برنامه نویسی برای شروع مناسب تر هستند.

توصیه ای که بسیاری از متخصصین برنامه نویسی به افراد مبتدی دارند این است که برای شروع دوره های آموزش Html و Css می تواند گزینه مناسبی برای ورود به برنامه نویسی وب و یادگیری یک زبان پایه مثل زبان C می تواند گزینه مناسبی برای برنامه نویسی نرم افزار باشد.

پس از یادگیری Html و Css، می توانید به سراغ بوت استرپ (Bootstrap) بروید. بوت استرپ مجموعه ای از ابزارهای مختلف را برای کدنویسی با اچ تی ام ال و سی اس اس و جاوا اسکریپت در اختیار شما می گذارد که می توانید به راحتی به کمک آن طراحی سایت انجام دهید.

 

 

گام دوم : یادگیری جاوا اسکریپت یا پایتون

پس از یادگیری پیش نیازها حالا زمان آن رسیده تا یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید. از میان زبان های برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript) و پایتون (Python) گزینه های فوق العاده ای برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس وب و موبایل هستند. هر دو این زبان ها دارای سینتکس ساده و فریم ورک های متعددی هستند که کار شما را در کدنویسی بسیار ساده می کنند.

انتخاب شما هر کدام از این دو باشد در ادامه می توانید هم در فرانت اند و هم در بک اند کدنویسی کنید و هیچ محدودیتی برای پیشرفت در حرفه خود نخواهید داشت.

کی‌ام‌سی J7؛ جدیدترین محصول کرمان موتور رونمایی شد
هم اکنون بخوانید

در این مرحله نیز می توانید برای یادگیری از دوره های آموزشی استفاده کنید. دوره های آموزش پایتون و دوره های آموزش جاوا اسکریپت بسیاری در سطح وب موجود است که می توانید از میان آنها انتخاب کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که حتما دوره ای را انتخاب کنید که پروژه محور باشد و همراه با آموزش مفاهیم، به طور عملی کدنویسی با آن زبان را به شما آموزش دهد.

 

گام سوم : یادگیری فریم ورک ها

 اگر در مرحله قبل انتخاب شما جاوا اسکریپت بوده است، در این مرحله بهتر است به سراغ یادگیری فریم ورک های React.JS یا Angular.JS برای فرانت اند و Node.JS برای بک اند بروید. البته اگر قصد کدنویسی برای موبایل و توسعه اپلیکیشن را دارید یادگیری فریم ورک React Native نیز می تواند شما را به یک دولوپر همه فن حریف جاوا اسکریپت تبدیل کند.

همچنین اگر برای ادامه مسیر انتخاب شما پایتون است می توانید به سراغ یادگیری فریم ورک های جنگو (Django) و فلسک (Flask) بروید. این دو فریم ورک مخصوصا جنگو بسیار قدرتمند و محبوب هستند.

جنگو دارای ماژول های بسیار زیادی است که کار توسعه را به شدت آسان می کند. مسیریابی، تجزیه URL، اتصال به دیتابیس، اعتبارسنجی فرم و محافظت در برابر حملات فقط بخشی از ویژگی های شاخص این فریم ورک قدرتمند هستند.

 

 

گام چهارم : یادگیری کار با پایگاه داده

شما برای برنامه نویسی بک اند نیاز دارید تا کار با پایگاه های داده را بیاموزید. ۲ مورد از مهم ترین آنها MongoDB و MySQL هستند. مانگو دی بی یک برنامه پایگاه داده متمرکز، متن باز و رایگان است که جزء پایگاه داده های NoSQL محسوب می شود و از اسناد JSON مثل schemata استفاده می کند.

دیتابیس MySQL نیز یکی از محبوب ترین دیتابیس سرورهای دنیاست که کمپانی های بزرگی همچون فیسبوک و گوگل از آن استفاده می کنند. یادگیری MySQL بسیار راحت است چرا که از بسیاری از امکانات و قابلیت های پیشرفته و پیچیده پشتیبانی نمی کند و برای دیتابیس های ساده و معمولی بسیار مناسب است.

بنابراین در این مرحله پیشنهاد می شود ابتدا به سراغ یادگیری MySQL و سپس MongoDB بروید. یادگیری هر دو آنها با گذراندن دوره های آموزش MySQL و همچنین آموزش MangoDB میسر است و الزامی به گذراندن دوره های حضوری نیست.

دانلود قسمت 2 فصل 5 جوکر (قسمت دوم فصل پنجم جوکر) کامل بدون سانسور
هم اکنون بخوانید

 

 

گام پنجم : ورود به بازار کار

پس از یادگیری و تمرین تمامی موارد ذکر شده وقت آن رسیده تا وارد بازار کار شوید و کسب درآمد کنید. اما مشکلی که بر سر راه بسیاری از برنامه نویسان در این مرحله قرار می گیرد این است که آنها رزومه خاصی ندارند و حتی اعتماد به نفس کافی برای پیوستن به شرکت های بزرگ را در خود احساس نمی کنند.

دو راه حلی که برای این مشکل وجود دارد کارآموزی و انجام پروژه های فریلنسری است. شما از طریق کارآموزی می توانید علاوه بر آشنایی با محیط های شرکت های فناور محور، خود را محک بزنید و درگیر کار واقعی و حرفه ای کنید. شما در کارآموزی می توانید از دیگر متخصصین موجود در شرکت کمک بگیرید و از تجربیات آنها استفاده کنید.

انجام پروژه های دورکاری نیز قبل از اقدام برای استخدام در یک شرکت می تواند گزینه خوبی باشد. شما با انجام پروژه های کوچک اعتماد به نفس خود را کم کم به دست می آورید و علاوه بر آن می توانید با این کار رزومه سازی کنید. قطعا کارفرما بین شخصی که چندین پروژه را با موفقیت انجام داده و شخصی که هیچ پروژه ای در کارنامه خود ندارد تفاوت زیادی قائل می شوند.

 

نتیجه گیری

شما باید بدانید که یادگیری برنامه نویسی و تسلط بر آن کار یک ماه و یک سال نیست. شما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس کاربلد که بزرگترین شرکت ها به دنبال استخدامش هستند، علاوه بر یادگیری و تمرین عملی زبان ها و فریم ورک های برنامه نویسی، نیاز است تا مهارت های نرم خود را نیز تقویت کنید. شما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق باید بتوانید کار تیمی انجام دهید، اعتماد به نفس و قدرت حل مساله بالایی داشته باشید تا در کنار مهارت های برنامه نویسی از شما یک برنامه نویس حرفه ای ساخته شود.

بیشتر بخوانید

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا