توسعه ساخت حسگر های زیستی

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در پژوهشی که توسط محققان دانشگاه اصفهان و امیرکبیر انجام شده است، برای اولین‌بار از یک چاپگر لیزری تجاری برای چاپ باکتری در لایه‌های مختلف به‌عنوان حامل باکتری با هدف بهره‌گیری در حسگرهای زیستی، استفاده شد.

به‌این‌منظور، اسپورهای باکتری‌های باسیلوس استئروترموفیلوس و باسیلوس آتروفائوس با تونر چاپگر مخلوط شده و به عنوان یک پودر زیستی در چاپگر لیزری معمولی برای چاپ روی یک فیلم پلی پروپیلن یا روی کاغذ کپی، کاغذ انتقال و کاغذ فیلتر استفاده شده است.

در این آزمایش، اثرات مواد بستر، چگالی چاپ، الگوی چاپ و شدت رنگ بر میزان باکتری‌های بازیابی‌شده، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

همچنین نمونه آماده‌شده بر روی کاغذ فیلتر حاوی میزان باکتری بازیابی‌شده بیشتری بود که این امر، نشان‌دهنده مناسب بودن این بستر برای چاپ باکتری است.

با این حال، چگالی و الگوی چاپ نیز بر تعداد باکتری‌ها برای دو سویه مورد آزمایش تاثیرگذار است. بر اساس نتایج به‌دست آمده، این‌طور به نظر می‌رسد که چاپگرهای لیزری می‌توانند به طور موثری برای انتقال باکتری‌ها به بسترهای کاغذی مورد استفاده قرار بگیرند و در ساخت حسگرهای زیستی به کار گرفته شوند.

به دلیل اهمیت‌های فراوان چاپ‌گرهای زیستی و کاربردهای متنوع آن، ستاد فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه این حوزه، حمایت‌ می‌کند.

 

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

حرکت جنجالی سامسونگ علیه آیفون!
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − شش =

دکمه بازگشت به بالا