صنایع پتروشیمی در سال ۹۹ چقدر درآمد صادراتی داشتند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، مدتی‌است گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورتهای مالی سال مالی ۱۳۹۸، (۲۹۶) شرکت دولتی اعم از مادر تخصصی، اصلی و فرعی و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹، (۳۱۳) شرکت دولتی از جمله تعداد ۷ بانک دولتی، ۲ بیمه دولتی و همچنین ۴ شرکت تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است‌.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت است. این شرکت وظیفه مدیریت و گسترش عملیات صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی کشور را برعهده دارد.

سود خالص شرکت در سال ۹۹ به ۳.۳۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته‌اش یعنی سال ۹۸، ۱.۶۳ هزار میلیارد تومان رشد داشته است.(بیش از دو برابر)طبق صورت مالی، این شرکت بیش از ۴۱ هزار میلیارد تومان صادرات داشته که نسبت به سال گذشته‌اش حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

همچنین فروش داخلی مواد پتروشیمی و خدمات یوتیلیتی شرکت در سال ۹۹، ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

لازم به ذکر است واحدهای یوتیلیتی برای سرویس دهی به مجتمع‌های پتروشیمی به وجود آمده است. معمولاً در یک سایت پتروشیمی که شامل واحدهای مختلف تولیدی است یک واحد یوتیلیتی ساخته می‌شود تا خدمات مورد نیاز پتروشیمی‌ها، از جمله واحدهای تولید برق، بخار، آب و… در مجتمع را ارائه می‌دهد.

فروش این شرکت به پتروشیمی نوری با حدود ۲۷ درصد، بیشترین سهم از فروش این شرکت را بر عهده دارد.

دلار آمریکا از یورو پیشی گرفت/ افت ارزش یورو پس از 20 سال
هم اکنون بخوانید

156852095

همچنین تولید محصول آنیلین در سال ۹۹ ۹۹۵ هزار تن بوده، در حالی که ظرفیت اسمی آن تنها ۳۰ هزار تن ذکر شده است که دلیل آن احتمالاً به دلیل راه‌اندازی واحدهای تولید پتروشیمی کارون است.

افزایش ۱۰۷درصدی درآمد پتروشیمی ‌اروند
پتروشیمی‌اروند در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹‌، ۸۷۳ هزار و ۱۳۶ تن از محصولات خود را در بازارهای داخلی به فروش رساند که از این محل درآمدی ۵۵ هزار و ۷۹۷ میلیارد ریالی کسب کرد.همچنین این شرکت در این بازه به میزان ۱۱۶ هزار و ۵۶۲ تن از محصولات خود را در بازارهای صادراتی به فروش رساند و از این محل ۱۷ هزار و ۸۸۹ میلیارد ریال درآمد حاصل کرد.

در نهایت مجموع درآمد این شرکت در بازه زمانی مذکور از محل فروش داخلی و خارجی خود (با کسر مقادیری برگشت از فروش) به میزان ۷۳ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال بود. بر خلاف فروش داخلی، فروش صادراتی پتروشیمی‌ اروند در بازه زمانی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش روبه‌رو بود.

درآمد‌های حاصل از فروش داخلی و خارجی پتروشیمی‌ اروند در بازه ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۵۱ هزار و ۶۰۴ میلیارد ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ افزایشی ۱۰۷ درصدی داشته است.

افزایش فروش پتروشیمی تندگویان
پتروشیمی تندگویان در زمستان سال گذشته روند فروش صعودی را تجربه کرد. در دی ماه سال ۱۴۰۰ این شرکت با فروش حدود ۴۳ هزار تن از سه محصول گرید بطری، گرید الیاف و نخ POY در بازارهای داخلی توانست به میزان ۱۲ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال درآمد کسب کند.

چشم‌انداز خاورمیانه در سایه خشکسالی/ تشدید بحران با افزایش جمعیت منطقه
هم اکنون بخوانید

حجم فروش این سه محصول شرکت در بهمن سال ۱۳۹۹ به حدود ۵۲ هزار تن افزایش یافت که درآمدی به میزان ۱۶ هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال برای پتروشیمی تندگویان به همراه داشت. در ماه پایانی سال ۱۴۰۰ روند صعودی فروش شرکت ادامه یافت و پتروشیمی تندگویان توانست در این ماه حدود ۵۷ هزار تن از سه محصول مذکور را به فروش برساند که این میزان از فروش درآمدی ۱۹ هزار و ۱۹۳ میلیاردی را برای این شرکت به همراه داشت.

در مورد فروش داخلی این شرکت در بازه زمانی سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ باید اشاره کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان پاییز پتروشیمی تندگویان به میزان یک هزار و ۷۹۷ تن اسید ترفتالیک خالص را در بازار داخلی به فروش رسانده که از این میزان فروش درآمدی به میزان ۳۵۸ میلیارد ریال کسب کرده بود، اما در بازه زمانی سه ماهه زمستان سال گذشته این شرکت از این محصول فروش نداشته است.

156852156
افزایش ۸۴ درصدی فروش پتروشیمی‌اراک
در بازه زمانی ۱۲ ماه سال مالی ۱۴۰۰، حجم فروش داخلی پتروشیمی‌اراک با کاهشی ۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ همراه بود، اما به لطف افزایش نرخ فروش محصولات در سال ۱۴۰۰، درآمد‌های حاصل از فروش داخلی این شرکت در این بازه زمانی با افزایشی ۷۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ همراه و به میزان ۱۲۹ هزار و ۴۹۸ میلیارد ریال بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا