تشدید درگیری در جبهه شرقی، می‌تواند ملاقات زلنسکی و پوتین را بایکوت کند /شاهد جنگ منابع هستیم/ مخاصمه از ۲۰۱۴ کلید خورده بود

کارشناس مسائل آمریکا گفت: مخابره پیام از متروی کی‌یف آن هم توسط رئیس‌جمهوری اوکراین نشان می‌دهد که آنها خود را برای حمله رو‌س‌ها به پایتخت کشورشان آماده کرده‌اند.


«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل پیشنهاد رئیس جمهوری اوکراین برای دیدار با پوتین به منظور پایان دادن به جنگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اینکه رییس جمهوری اوکراین اقدام به برگزاری مصاحبه و نشست خبری با رسانه‌ها در ایستگاه متروی کی‌یف کرده، به نوعی به ما می‌گوید که آنها خودشان را آماده مقابله با بمباران هوایی پایتخت کشورشان کرده‌اند. در این میان بر اساس سوابق روسیه (قبل و بعد از فروپاشی شوروی) که کارنامه خوبی به حساب نمی‌آید و مملو از خشونت و تجاوز بوده، اساساً اوکراین در یک گذرگاه سیاسی حساس اسیر شده است. فارغ از مسائل انسانی و احساسی، باید دانست که جنگ اوکراین سال‌هاست شروع شده و حالا ما ادامه آن را از سال ۲۰۱۴ به صورت دیگری مشاهده می‌کنیم. از اعلام استقلال جزیره کریمه و الحاق آن به خاک روسیه گرفته تا اعلام سقوط شهر بندری ماریوپل، همه و همه بخشی از همین جنگ به حساب می‌آید.


وی ادامه داد: روس‌ها به نوعی برای خودشان حق و حقوقی قائل شده‌اند و آن هم تامین منافع‌شان در اوکراین است و به هر ترتیب می‌خواهند این حق را بگیرند. مسکو در گذشته در مناطقی مانند چچن، داغستان و حتی اینگوش به صورت یک جانبه و بر اساس یک مدل خاص ورود کرد اما در مورد اوکراین که روزی بخشی از خاک شوروی سابق بوده به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کند. از سوی دیگر در این میان توجه داشته باشید که ما شاهد جنگ منابع در پرونده اوکراین هستیم. غرب بر اساس پیاده‌سازی راهبردهای خود در دهه‌های گذشته، دچار کمبود منابع شده و روسیه حالا مملو از منابعی است که چشم‌داشت به آن یک منازعه اقتصادی، سیاسی و نظامی را رقم زده است. در این میان در اوکراین ما شاهد دو طیف مختلف هستیم. طیف نخست کاتولیک‌های غرب‌گرایی هستند که از زلنسکی و اقدامات کشورهای غربی حمایت می‌کنند و بخشی دیگر ارتدوکس‌های شرق‌گرا یا بهتر بگوییم، روس‌گرایی حضور دارند که به دنبال جلب و جذب حمایت روسیه هستند.

به سیاستمداران اجازه نمی‌دهیم در ارتش مداخله کنند
هم اکنون بخوانید


این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: این شکاف نسبی حالا با توجه به تقویت جبهه شرقی توسط روس‌ها می‌تواند بیشتر به چشم بخورد. معتقدم جنگ روسیه و اوکراین محکوم به شکست است و ادامه این جنگ از پیش شکست خورده بود. در این میان اتفاقاتی که در ماریوپل و همچنین در برخی از شهرهای شرقی اوکراین رخ داده به نظر می‌رسد که می‌تواند وضعیت مذاکرات میان کی‌یف و مسکو را تهدید کند. رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد دیدار و مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین را داده است و از سوی دیگر اعلام کرده که اگر روس‌ها بخواهند در مناطق شرقی و بخصوص ماریوپل از خشونت بیش از حد استفاده کنند یا اینکه این مناطق را یک جمهوری‌ خودخوانده بدانند، احتمالاً مسائل و مشکلات جدی پیش می‌آید. به همین دلیل است که زلنسکی در متروی کی‌یف‌ این مسا‌ٔله را برجسته می‌کند و از آنجا مسکو و غرب را در جریان تصمیماتش قرار می‌دهد.


 وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مو‌ٔلفه‌های مذکور فکر می‌کنم که فعلاً مذاکره و دیدار رؤسای جمهوری روسیه و اوکراین اجرایی نخواهد شد. روس‌ها به دنبال آن هستند که تا یک جبهه قدرتمند و جدید در شرق اوکراین به وجود بیاورند و از سوی دیگر تصور می‌کند که مسکو با تضعیف کی‌یف به دنبال آن است تا باز هم خواسته خود یعنی عدم پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین عدم مسلح ماندن این کشور را مطرح کند. در این میان حتی فنلاند و سوئد از سوی روسیه خطاب قرار گرفتند و این می‌تواند یک مشکل جدی قلمداد شود؛ چراکه این دو کشور به صورت سنتی بی‌طرف بوده‌اند و حالا به نظر می‌رسد که بیش از گذشته به سمت ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه روسیه گام برمی‌دارند.

آمادگی مجلس برای تخصیص بودجه در راستای تامین تجهیزات آتش‌نشانی
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا