بزرگداشت جواد علیزاده در اختتامیه نمایشگاه کاریکاتورهای گنجینه برگزار شد

اختتامیه نمایشگاه کاریکاتورهای گنجینه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با برگزاری بزرگداشت جواد علیزاده کاریکاتوریست معاصر برگزار شد.


به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، نمایشگاه کاریکاتورهای گنجینه این مجموعه به همراه نمایش گزیده آثار جواد علیزاده (کاریکاتوریست معاصر) که در «تالار آبی» این مجموعه فرهنگی برپا شده بود، عصر روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ با برگزاری بزرگداشت این هنرمند پیشکسوت و با حضور هنرمندان به کار خود پایان داد. 


خلق کرامت هنرمندان با تولید آثار خط و نقاشی


مریم جلالی (مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران) در این مراسم عنوان کرد: یکی از اهداف این مجموعه تاریخی و فرهنگی، جذب و حضور فرهیختگانی است که معنا تولید می‌کنند. 


وی با اشاره به روز ولادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و با تأکید بر مؤلفه اکرام و کرامت ادامه داد: دهکده نی آوران به معنای قدیمی نیاوران، به حضور صاحب نظران در عرصه تولید کلمه، خط، زاویه در این مجموعه فرهنگی و تاریخی افتخار خواهد کرد؛ زیرا معتقدیم این فرهیختگان نیز با تولید آثار خود به خلق کرامت اقدام می‌کنند. 


جلالی با تشریح برگزاری نمایش گزیده آثار جواد علیزاده کاریکاتوریست معاصر در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت: استاد علیزاده بر هنر ایران حق استادی دارند و بسیاری از هنرمندان کاریکاتور از شاگردان او هستند و این مجموعه فرهنگی تاریخی تلاش کرد تا به اندازه سرانگشتی، با برگزاری این مراسم و نمایشگاه، قدرشناسی از این هنرمند را ایفا کند. 


مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران خاطرنشان کرد: هر لحظه‌ای که هنرمند به خلق اثر اقدام می‌کند آن لحظه دارای برکتی است که اثر جاودانگی پیدا می‌کند و تا ابد باقی می‌ماند. 

دولت نتیجه هر تصمیم غیرکارشناسی خود را به قاچاق ربط می‌دهد/ دولتمردان به صورت ناشناس در بازار خرید کنند تا متوجه وضعیت شوند
هم اکنون بخوانید


رسانه پویا و زنده یعنی هنر کاریکاتور 


در ادامه شهرام بابایی (رئیس خانه کاریکاتور ایران) نیز عنوان کرد: در فرهنگ ایرانی مرسوم است که حرف جدی با طنز و شوخی گفته شود زیرا جاذبه بیشتری خواهد داشت. 


وی با قدردانی از مدیریت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاروان برای برگزاری این نمایشگاه ارزشمند به همراه بزرگداشت استاد جواد علیزاده ادامه داد: هنر کاریکاتور و کارتون یک رسانه پویا و زنده است و در جامعه نقش اساسی ایفا می‌کند و این ظرفیت را دارد تا بسیار سریع مفاهیم آن گسترش و انتقال یابد. 


بابایی با تأکید بر دغدغه‌مند بودن هنرمندان و به روز بودن آنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هرچه مرتبط با مردم است، گفت: استاد علیزاده با ۵۰ سال کار و آثار در عرصه کاریکاتور و تربیت شاگردان بسیار، از جمله هنرمندان تأثیرگذار این عرصه است که در حوزه نشر نیز با چاپ مجله طنز و کاریکاتور از دهه ۶۰ در این هنر، زحمات بسیاری کشیده اند. 


 در سختی‌های زندگی به دنبال طنز روزگار بودم 


در این مراسم جواد علیزاده نیز با تشریح سبک زندگی حرفه‌ای و کاری خود در طی نیم قرن؛ از برگزاری این رویداد از مدیریت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران قدردانی کرد و گفت: نسل ما به نوعی خود یک موزه هستند و این مقوله خود نوعی طنز زندگی است. 


وی با تعریف خاطراتی از سختی‌های ۵۰ سال کار در هنر کاریکاتور عنوان کرد: من همیشه در سختی‌های زندگی به دنبال طنز سختی‌های روزگار بودم، به عنوان مثال در اوایل دهه ۶۰ اجازه گرفتن فتوکپی از آثار کاریکاتور نبود و اگر می‌خواستیم به تعداد ۵۰ تا ۶۰ کپی از یک کاریکاتور تهیه کنیم، به دلیل همان محدودیت ها، باید همه این تعداد را بار دیگر می‌کشیدیم. 

«شبکه مخفی زنان» توقیف نیست
هم اکنون بخوانید


در ادامه مراسم احمد عربانی (کاریکاتوریست، پویانما، نویسنده و کارگردان)، داوود شهیدی (کاریکاتوریست و طنزنویس)، همچنین کاریکاتوریست‌های جوان و صاحب سبک از جمله هادی حیدری  (نقاش و کارتونیست مطبوعاتی) نیز به تشریح خصوصیات اخلاقی و هنری استاد علیزاده پرداختند. 


در ادامه مراسم وحید رحمتی (مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد) و اساتید هنر کاریکاتور به جواد علیزاده، لوح تقدیر و تصویر کاریکاتوری از این هنرمند اهدا کردند. 


گفتنی است، جواد علیزاده، از کارتونیست‌های ایرانی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰ با مجله «کاریکاتور» به مدیریت محسن دولو آغاز کرد. او ماهنامه «طنز و کاریکاتور» را از سال ۱۳۶۹ تا به امروز منتشر کرده که رکورد طولانی‌ترین دوره انتشار یک مجله کاریکاتور و طنز را در اختیار دارد. علیزاده در زمینه‌های مختلف کارتون مانند کارتون‌های مطبوعاتی، طنز، پرتره، کاریکاتور سیاه، طنز سیاه، کمیک استریپ، ورزشی، سورئال، فلسفی و طنز ۴ بعدی (طنز درباره نظریه نسبیت انیشتین) فعالیت دارد. او همچنین برنده جوایز متعدد و مهمی در عرصه جهانی و داخلی است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا