نمی‌شود برای شفافیت آرای نمایندگان به آن‌ها اجبار کرد/ در میدان سیاست، همه اسرار بعد از مدتی از محرمانگی بیرون می‌آید

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: موضوع شفافیت آرا نمایندگان خواست نمایندگان مجلس است و نمی‌توان به آن‌ها اجبار کرد که رأی خود را شفاف اعلام کنند.


اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در مجلس یازدهم قرار بود طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس به تصویب برسد اما هنوز این کار انجام نشده، به همین علت، دلایل به تصویب نرسیدن آن چیست، گفت: پرداختن به اینگونه موارد نیازمند یک بحث جدی جامع‌الاطراف است و نمی‌شود با یک مصاحبه کوتاه درباره آن صحبت کرد. مسئله شفافیت، ابعاد این موضوع و اینکه چه چیزهایی باید شفاف باشد، نیازمند بحث جامع است تا ما نظر خودمان را بگوییم.


وی گفت: مثلاً در ارتباط با طرح شفافیت آراء نمایندگان، آیا باید آرا شفاف و موافق و مخالف آن مشخص باشد؟ این در قانون و آیین‌نامه وجود دارد، اگر نمایندگانی درخواست کنند تا رأی کتبی داده شود، همه نمایندگان رأی‌ خود را کتبی می‌دهند. اما اگر به هر دلیلی از سر مصلحت نخواهند تا آرا مشخص نباشد، یا مشخص نباشد چه کسی رأی داده و چه کسی رأی نداده، طبیعتاً این خواست نمایندگان است و نمی‌شود به آن‌ها اجبار کرد.


دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه تاکید کرد: به طور مثال، فرض کنید قوه مقننه نمی‌خواهد برخی از مسائل روشن شود. حتی شما در قرآن کریم هم می‌بینید، وقتی حضرت موسی (ع) خدمت حضرت خضر می‌رود،‌ با اذنی که خداوند با عنوان «علماً لدُّنا» به او داده می‌گوید:‌ «می‌خواهیم برویم این کارها را انجام دهیم و شما از من نمی‌پرسی تا زمانی که من به تو بگویم.» بنابراین، اینکه ما بگوییم هرچیزی را محرمانه و مخفی بگذاریم، خیر به این شکل نیست. در میدان سیاست، همه اسرار و محرمانه‌ها بعد از مدتی از محرمانگی بیرون می‌آید و بعد از چند سال مطرح می‌شود.

ستاری به استان مرکزی سفر می‌کند/از ظرفیت صنعتی و کشاورزی استان مرکزی به خوبی استفاده نشده
هم اکنون بخوانید


بادامچیان در ادامه تاکید کرد: اینکه ما به طور کلی بگوییم شفافیت خوب یا بد است، باید شفافیت را تحت چه عنوانی بگوییم؟‌ به نظرم این موضوع مبهم است و هیئت رئیسه مجلس باید وقت بگذارد و این موضوع را از ابعاد مختلف باز کرده و هنگامی هم که مطرح می‌شود، به ملت بگوید. سپس ببینیم منافع شخصی چه کسانی ایجاب می‌کند، این طرح شفافیت رعایت نشود و چه کسانی هم می‌خواهند این شفافیت انجام شود. آن زمان می‌توان نظر دقیقی ارائه کرد.


وی در پاسخ به این سوال که یکی از شعارهای اصلی نمایندگان فعلی مجلس قبل از ورود به ساختمان بهارستان، تصویب طرح شفافیت آرا بود و حالا که این طرح به سرانجام مشخصی نرسیده آیا فکر می‌کنید در نهایت این طرح به تصویب برسد یا خیر، گفت: نمی‌شود به این سادگی گفت. این موضوع چند بعد دارد. نمایندگان مجلس به خاطر شفافیت آرا رای نیاوردند. نماینده برای قانون‌گذاری، نظارت و وظایف نمایندگی به مجلس رفته است. اما اینکه این طرح رای بیاورد یا نیاورد نیاز به کار کارشناسی دارد. باید زمانی که طرح در مجلس مطرح می‌شود،‌ تا زمانی که به تصویب می‌رسد، ده‌ها بار مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد تا جزئیات آن تکمیل شود.


دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا به طور کلی با طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس موافق یا مخالف هستید، گفت: این موضوع به نمایندگان بستگی دارد. نمایندگان می‌توانند اگر موضوعی را لازم می‌دانند تا مشخص شود چه کسی رای مثبت یا منفی داده است، درخواست کنند تا رای‌گیری مکتوب همراه با نام انجام شود. مانند آن زمان که مرحوم حسن آیت‌ در بحث اعتبارنامه خود که دار و دسته بنی‌صدر و لیبرال‌ها با او دعوا داشتند، درخواست کرد تا آرا شفاف باشد. آن زمان دوستان طرفدار بنی‌صدر یا افرادی که هنوز بنی‌صدر را نمی‌شناختند با عصبانیت به آقای هاشمی گفتند چرا این کار را انجام می‌دهید تا مشخص شود رای نمایندگان چیست؟ آقای هاشمی گفتند حق این نماینده است و می‌گوید این موضوع شفاف شود و در نهایت رای‌گیری هم به صورت شفاف انجام شد.

ادعای یک رسانه آمریکایی درباره دیدار محرمانه ظریف و مورفی در مونیخ
هم اکنون بخوانید


وی گفت: بنابراین، موضوع طرح شفافیت آرا مجلس در اختیار نمایندگان ملت است و موضوع ممنوعی نیست که بگوییم همه آرا باید شفاف باشد. به طور طبیعی نمایندگان مجالس دنیا این کار را در همه موارد انجام نمی‌دهند و ما هم طبق این مبنای علمی در دنیا عمل می‌کنیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا