هشدار نسبت به سلیقه‌ای عمل کردن در آموزش و پرورش در پی نبودِ نقشه راه جدید/ با معلمِ بی‌انگیزه و دارای توان ناکافی هیچ تحولی امکان‌پذیر نیست

وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره چگونگی اجرای سند تحول بنیادین گفت: تا معلم انگیزه و توانمندی لازم را نداشته باشد، هیچ تحولی از جمله سند تحول امکان‌پذیر نیست.


“علی اصغر فانی” وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به اجرایی نشدن سند تحول بنیادین گفت: سند تحول خوب متولد نشد؛ یعنی وقتی می‌خواستیم سند تحول را ایجاد کنیم نباید از پایه ششم شروع می‌کردیم و باید از پایه اول شروع می‌کردیم. باید مقدماتش را فراهم و معلم مختص آن را تربیت می‌کردیم.


وی ادامه داد: ما باید از قبل فضای آموزشی را آماده می‌کردیم و باید خیلی از کارها را قبل از شروع انجام می‌دادیم که انجام ندادیم. تعبیرم این است که در سال ۹۱ اقدامات مربوط به سند شتاب زده شروع شد. برخی‌ها از این واژه خوش‌شان نمی‌آید، ولی من با صراحت می‌گویم شتاب زده بود؛ یعنی بدون تربیت معلم، بدون آمادگی فضا و بدون کتاب درسی بود.


فانی در پاسخ به این سوال که یعنی باید برای سند تحول، کتاب درسی هم در نظر گرفته می‌شد؟ گفت: خیر، ولی وقتی می‌خواهیم پایه ششم را راه بیاندازیم باید کتاب‌هایش را هدف‌گذاری کنیم و ببینیم با چه هدف‌هایی می‌خواهد کتاب تالیف شود که همه اینها کار دارد، لذا سند خوب متولد نشد.


عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دوم این که هر وزیری بر حسب برداشت خودش روی سند کاری کرد. زمانی که من وزیر بودم، برای اجرای سند به دنبال نقشه راه بودم و نقشه راهی هم نوشتیم.

فصل نوینی در آموزش ضابطان امر به معروف و نهی از منکر آغاز شد
هم اکنون بخوانید


وی افزود: در حال حاضر به نظر من باید همه کارهایی که تا کنون توسط وزرای قبلی انجام شده، به وسیله یک تیم کارشناسی بررسی شود. سپس یک نقشه راه جدید بنویسند که تمام گره‌های اقدامات قبلی را برطرف سازد اما هنوز این کار را نکردند و تا این کار را نکنند فایده ندارد و همه چیز سلیقه‌ای می‌شود.


فانی خاطرنشان کرد: ما باید نقشه راه داشته باشیم و بدانیم تا سه چهار سال دیگر چه اداره‌ای از آموزش و پرورش چه کاری باید انجام دهد. سازمان‌های بیرون از آموزش و پرورش درباره سند تحول بنیادین مسئولند مثل صدا و سیما، وزارت صمت و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای. این درحالی است که ما نقش اینها را اصلا ندیدیم و باید نقش همه در نقشه راه جدید دیده شود. سپس نقشه جدید را به دولت ببرند و دولت تکلیف کند و بعد هم کار را پیش ببرند.


عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون نقشه راه مدون طراحی نشده است؟ گفت: من سه سال و دو ماه وزیر بودم و بابت سه سال و دو ماهم همه سوالات را پاسخ می‌دهم و به قبل و بعد از آن کاری ندارم. تا معلم انگیزه و توانمندی لازم را نداشته باشد هیچ تحولی از جمله سند تحول امکان‌پذیر نیست. با معلمی که انگیزه ندارد و توان اجرایی‌اش کافی نیست “سند تحول؛ بی‌سند تحول”. مبنا و اصل تعلیم و تربیت بر عهده معلم است.


وزیر اسبق آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا این انگیزه با طرح رتبه‌بندی برای معلم حفظ می‌شود؟ گفت: فقط اینها نیست. منزلت، معیشت و هویت هم هست. باید هویت، منزلت و معیشت معلم تقویت شود؛ یعنی معلم احساس کند در جامعه به او احترام می‌گذارند.

چگونه به کودکان و نوجوانان خودمراقبتی را آموزش دهیم؟
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا