درخواست عضو شورا از قوه قضائیه برای ورود به آلودگی روزهای اخیر پایتخت

اعضای شورای شهر تهران ضمن انتقاد از تصمیمات مدیریتی گرفته شده در آلوده ترین روزهای پایتخت خواستار پاسخگویی دستگاه های مربوطه شدند.


به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران گزارش شهرداری تهران در خصوص آلودگی هوای شهر تهران قرائت شد. 


محمد مهدی میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در توضیحات خود با ارائه آماری از وضعیت هوای تهران در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال ۱۴۰۰ دو روز هوای پاک، ۲۴۹ روز قابل قبول، ۱۰۸ روز برای گروه‌های حساس و شش روز ناسالم داشتیم و در سال قبل به هیچ وجه هوایی که وارد فاز خطرناک شده باشد، نداشتیم. در حالی که طی مدت ۲۰ روزه سال جاری دو روز هوای ناسالم و خطرناک به واسطه پدیده گرد و غبار داشته‌ایم که آلاینده غالب، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بوده است. 


او با بیان اینکه منشا این آلودگی خارج از کشور بوده و منشا آن احتراقی نیست گفت: زمان شکل گیری توده ساعت ۱۳ روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه بوده است. در آن زمان این توده هنوز وارد کشور نشده بود و روز پنج شنبه از مرزهای غربی وارد کشور شد و غلظت ذرات معلق را در ایستگاه‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام افزایش داد. 


قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با اشاره به ورود گرد وغبار به تهران از قسمت غربی کشور گفت: پنج شنبه، جمعه و شنبه ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون را شاهد بودیم و پیک آن در ساعت ۱۱ صبح جمعه به بیش از ۴۰۰ ppm رسید و باعت شد تهران به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شود. این شاخص در هیچ ساعتی به کمتر از ۲۰۰ نرسید. 


او ادامه داد: حداکثر غلظت در ایستگاه صنعتی شریف به میزان ۱۷۸۲ میکرو گرم بر متر مکعب بود و با توجه به اینکه حد مجاز ۱۵۵ است این غلظت در ایستگاه صنعتی شریف ۱۱.۵ برابر حد مجاز بوده است. بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته توده اول روز جمعه وارد تهران شد و بعدازظهر وارد استان‌های شمال شرقی شد و پیش بینی ما این بود که توده دوم در حال شکل گیری و ورود به کشور است که چون زیر توده ابر بود قابلیت رصد در تصاویر ماهواره‌ای نبود. 


قمی با اشاره به شکل گیری توده سوم که به دلیل بارش باران به تهران نرسید اظهار کرد: شاخص آلودگی هوا روند نزولی داشت و ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون به زیر ۱۰۰ رسیده است و در حال حاضر شاخص ذرات معلق ۲.۵ میکرون است و ارتباطی به پدیده گرد و غبار ندارد بلکه به علت سوخت خودروهاست. 


میرزایی قمی تاکید کرد که این موضوع باید از سوی سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه پیگیری شود چرا که در سال‌های گذشته گرد و غبار در تابستان رخ می‌داد و امسال در روزهای ابتدایی سال که نشان دهنده گرمایش زمین است. این اتفاق در ۱۲ سال گذشته کم سابقه بوده و نمونه آن به تابستان سال ۸۸ برمی گردد که ادارات و مدارس در نهایت تعطیل شدند. 


سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفت: این نقد مطرح می‌شد که چرا شهرداری مدارس را تعطیل نکرد و اقدامی انجام نداد؛ ما در شهرداری بیش از شرح وظایف خود اقدام کردیم و اطلاع‌رسانی را انجام دادیم. بر اساس قانون اطلاع‌رسانی در این زمینه بر عهده شهرداری نیست و وظیفه بر عهده کمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر اعلام سازمان هواشناسی و وزارت بهداشت است. 


وی افزود: سازمان هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل پیش بینی را انجام می‌داد و به وزارت بهداشت اعلام می‌کرد و این وزارت خانه ۱۲ ساعت فرصت داشت در صورت ایجاد خطر برای مردم، شرایط را به کمیته اضطرار استان اعلام کند. 

تصادف خاور و دو خودروی سواری در بزرگراه آزادگان
هم اکنون بخوانید


میرزایی قمی با بیان اینکه این کمیته هشت عضو دارد، گفت: شهرداری تنها یک عضو از هشت عضو این کمیته است و اطلاع‌رسانی در این خصوص بر عهده استاندار و معاون عمرانی استاندار است. 


پس از ارائه گزارش شهرداری تهران، اعضای شورای شهر نسبت به آن واکنش دادند. احمد صادقی با بیان اینکه برخی از بحران‌ها قابل پیش بینی نیستند اظهار کرد: مدل‌ها نشان می‌دهد که مساله ریزگردها تکرار می‌شود و کمیته‌ها تشکیل می‌شوند که تقصیر را از دوش خود بردارند و بگویند مشکل از ما نبوده است. البته انتظار هم نداریم که شهر را تعطیل کنند، اما سوال من از شهرداری که اداره کل محیط زیست دارد این است به عنوان مکاتبه‌گر نشان دهند که یک مکاتبه داشته‌اند و از متولی این موضوع که محیط زیست است بخواهد این مشکل را برای مردم شهر تهران حل کنید. 


او از شهرداری تهران سوال کرد که آیا شهرداری تاکنون مکاتبه‌ای در این زمینه داشته است؟ ادامه داد: می‌گویند این پدیده در تابستان رخ می‌داد و غافلگیر شدیم در بهار اتفاق افتاد در هر صورت به دلیل اینکه موکل شهروندان تهرانی هستیم اینکه بگوییم وظیفه ما نیست و کمیته اضطرار باید تشکیل می‌شد و ۹۶ ساعت زودتر می‌گفتند حتی اگر این کمیته زودتر هم تشکیل شده بود، کاری انجام نمی‌شد. دوست دارم که بدانم آیا شهرداری مطالبه‌ای داشته است یا خیر. 


ناصر امانی صحبت‌های خود پس از استماع گزارش سرپرست شرکت کنترل کیفیت را با انتقاد ازعدم حضور شهردار و معاون حمل و نقل آغاز کرد و گفت: توقع داشتیم به دلیل اهمیت این بحث و جنجالی که در ۴۸ ساعت گذشته علیه شهرداری و شورا رخ داد امروز یا آقای شهردار یا معاون حمل و نقل می‌آمدند، هم به افکار عمومی احترام می‌گذاشتند و هم با حضورشان اهمیت موضوع را نشان می‌دادند که مردم فکر نکنند این اتفاق که به تنفس، حیات و سلامت مردم ارتباط دارد برای شورای شهر و شهرداری مهم نیست. 


او ادامه داد: من هم قبول دارم و می‌دانم حداقل آلایندگی و آلودگی ۴۸ ساعت گذشته هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد و سرچشمه‌اش کشورهای غربی ایران بود. مسئولیت آلایندگی و مقابله با آلودگی هوا در تهران که مربوط به آلایندگی‌های داخلی هم هست با شهرداری تهران نیست اما شهردار تهران گفته مبارزه با آلایندگی هوا در تهران به من تفویض شده است و برای این کار قرارگاه تشکیل دادم. 


امانی اضافه کرد: مردم هم نمی‌توانند تشخیص دهند که قرار است این قرارگاه در مورد آلایندگی‌های ناشی از ذرات داخلی و خودروها و آلودگی‌های داخلی تصمیم بگیرد و یا هر وقت به دلیل ریزگردهای وارد شده به کشور هوای تهران آلوده شد؟ این وظیفه به عهده شهرداری است یا دولت؟ مردم شهرداری و دولت را یکی می‌بینند و برایشان مهم نیست که کمیته آلودگی اضطرار را باید استانداری تشکیل دهد و یا کمیته مقابله با آلودگی هوای داخلی را شهرداری تشکیل دهد و حق هم دارند که این موضوعات را از ما قبول نکنند. 


او با تاکید بر اینکه در بحث مربوط به آلودگی هوا مسئولیت دادن کافی نیست و اختیار دادن اهمیت دارد گفت: دولت در آستانه همین ایام مصوبه قبلی خودش را که قرار بود از اول امسال موتورسیکلت‌ها و برخی از خودروهای داخلی شماره‌گذاری نشوند را سه سال عقب انداخت. آقای زاکانی به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با آلودگی هوا در شهر تهران نمی‌تواند این مصوبه هیئت وزیران را لغو کند و نمی‌تواند به وزارت صمت بگوید که حق ندارند به شرکت‌هایشان بگویند موتور تولید کنند. مسئولیت قبول کردن کافی نیست و اختیار داشتن و ابزار اجرای مسئولیت مهم است. 


امانی با اشاره به گزارش قرائت شده در صحن شورا گفت: گزارش خیلی خوبی بود اما این چیزها برای مردم مهم نیست و مردم می‌گویند چرا دیروز تهران تعطیل نشد؟! در قانون حالت اضطرار آمده که اگر میزان ذرات بیش از ۲۰۰ باشد باید همه ادارات غیر از سازمان‌های امدادی تعطیل شود. شاخص کیفیت هوای تهران تا ۴۸۰ و دو برابر حد مجاز رفت اما تهران تعطیل نشد. این توضیحات به ابهام مردم بیشتر اضافه می‌کند و می‌شود آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی. وزیر کشور، رئیس سازمان محیط زیست و شهرداری تهران مسئول هستند ولی هر یک این مسئولیت را به زمین دیگری پاس می‌دهند و مردم هم سردرگم‌اند و از ما نمی‌پذیرند. مردم به ما بد و بی‌راه‌های زیادی گفتند، به همگی حق می‌دهم و عذرخواهی می‌کنم. 

غرق شدن دو جوان بروجردی در سد مهرگان
هم اکنون بخوانید


سید جعفر تشکری هاشمی نیز در واکنش به گزارش قرائت شده گفت: قانون گذار شرایط و قواعدی را تعریف کرده است تا مدیران در چارچوب همان قواعد تصمیم گیری کنند. بر اساس ماده سه و تبصره سوم قانون هوای پاک دولت باید آیین نامه‌ای را برای شرایط گوناگونی که آلودگی در شهرها به وجود می‌آورد را مشخص کند و بر همان اساس تصمیم لازم گرفته شود. 


او ادامه داد: گفته شده است که اگر میزان ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون و همینطور سایر آلاینده‌ها از ۱۵۱ تا ۲۰۰ pm شد در وضعیت قرمز قرار می گیریم که در این حالت باید تمامی فعالیت‌های عمرانی تعطیل شود و همچنین کلیه مقاطع تحصیلی باید تعطیل شود. در وضعیت بنفش که بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ است باید از تردد خودرو‌های پلاک شخصی در محدوده‌های تعیین شده جلوگیری شود، ادارات و مدارس نیز باید تعطیل شود. در شرایط قهوه‌ای که ۳۰۰ به بالا است باید تردد در شهرها متوقف شود و شهر به حالت تعطیلی در آید. میزان ذرات معلق ۱۰ میکرون به طور میانگین به ۴۹۲ رسید و آنچه که جای سوال دارد و استاندار تهران باید به آن پاسخ بدهد این است که چرا به رغم وجود مصوبه دولت و برای حفظ جان مردم ، مدارس و فعالیت‌ها متوقف نشد و تنها به لغو برگزاری یک مسابقه فوتبال بسنده شد که این به معنای بازی با جان مردم است. 


عضو شورای شهر تهران خطاب به هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران خواستار پاسخگویی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سازمان اصلی و متولی آلودگی هوای کشور در این باره شد و گفت: در خصوص تمهیدات جلوگیری از ورود آلودگی به عنوان مثال توسعه سالانه ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و مراتع و اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های متولی تشریح شود. نوشتن قانون دردی را دوا نمی‌کند. درد وقتی دوا خواهد شد که قانون گذار و مسئولین به آنچه نوشته شده عمل کنند و ما این عمل را نمی‌بینیم. یک حالت بی‌تفاوتی نسبت به سلامت مردم احساس می‌کنیم و این باید هم در ستاد مدیریت بحران و هم کمیته اضطرار آلودگی هوا در نظر گرفته شود. ریاست مدیریت بحران شهر تهران که شهردار تهران هستند در این موضوعات تصمیم بگیرند و شهرداری تهران حالا که هر نهادی مسئولیت خود را به فراموشی سپرده تصمیم گیری کند. 


او تاکید کرد که در کمیته اضطرار آلودگی هوا باید شخص شهردار حضور داشته باشد و از شرایط دفاع کند و اینگونه نباشد که یک یا دو نفر از اعضا تصمیم بگیرند که شهر را تعطیل نکنند. 


حبیب کاشانی نیز در واکنش به گزارش قرائت شده گفت: از قوه قضائیه خواهش می‌کنم به این مساله نگاه ویژه داشته باشند، این ترک فعل است. گزارش ندهند که چند نفر دیروز دچار مسمومیت شدند بلکه بگویند چند نفر فوت شدند. جان آدم‌ها ارزش دارد. ده شب اعلام کردند که مدارس باز است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا