بسکتبال ایران در سال ۱۴۰۰| از المپیک بی‌فایده تا غول انتخابات

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بسکتبال ایران سال پرنوسانی را پشت سر گذاشت و این نوسان، بیش از اینکه فراز باشد، نشیب بود. بسکتبال ایران در سال ۱۴۰۰ به شدت تحت تأثیر مدیریت فدراسیون قرار داشت و این تأثیر تا روز انتخابات هم ادامه پیدا کرد.

شاهکارهای بی‌نظیری توسط رئیس فدراسیون و ملی‌پوشان، خلق شد که حتی یادآوری آنها نیز همچنان عجیب و باورنکردنی است. قضیه از شکستن پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه کشور قطر توسط رامین طباطبایی رئیس پیشین فدراسیون و مسعود قاسمی سرپرست وقت تیم ملی آغاز شد و با ورود اقلام غیرمجاز توسط ملی‌پوشان و توقیف آنها در فرودگاه امام خمینی (ره) به اوج رسید.

فدراسیون بسکتبال مقابل این تخلف نامتعارف و بزرگ، نزدیک بودن المپیک را بهانه کرد و موضع انفعالی به خود گرفت و عکس‌العمل در این مورد را به قوه قضاییه محول کرد. این عکس‌العمل تا امروز صورت نگرفته است و در روزهای آتی هم شامل گذر زمان خواهد شد و بعید است به آن رسیدگی شود.

موضوع کِشدار سال ۱۴۰۰، برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال بود. روند تأیید صلاحیت کاندیداها به قدری طولانی شد که به نظر می‌رسید نامزدی خاص در حال خریدن زمان برای رساندن خودش به مجمع است. بالاخره مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال پس از سه بار تعویق برگزار شد و در حالی که رامین طباطبایی رئیس پیشین فدراسیون تأیید صلاحیت نشد، جواد داوری برای چهار سال سکان هدایت فدراسیون پرحاشیه بسکتبال را در اختیار گرفت. ملی‌پوش پیشین بسکتبال با سابقه ریاست هیئت بسکتبال اصفهان با مدیریت، غریبه نیست ولی کار سختی برای سر و سامان دادن به این رشته المپیکی و فدراسیون پرحاشیه پیش رو دارد.

لالیگا| سبقت سویا از اتلتیکومادرید و بارسلونا با بردی دشوار
هم اکنون بخوانید

تیم ملی بسکتبال، رویداد مهم المپیک را با مهران شاهین‌طبع پشت سرگذاشت. ملی‌پوشان در یکی از سخت‌ترین گروه‌های ممکن به همراه جمهوری چک، آمریکا و فرانسه قرار گرفتند و هر سه بازی را به ترتیب با نتایج ۸۴ بر ۷۸، ۱۲۰ بر ۶۶ و ۷۹ بر ۶۲ به حریفان قدرتمند خود واگذار کردند. حضور در المپیک در عمل، آورده‌ای برای بسکتبال ایران نداشت و تنها بازیکنانی مثل پویان جلال‌پور، آرون گرامی‌پور و مایک رستم‌پور به لطف سلیقه سرمربی وقت تیم ملی، رزومه قدرتمندی برای خود ساختند.

قله بعدی تیم ملی، حضور در جام جهانی ۲۰۲۳ با هدایت مصطفی هاشمی است. هاشمی که صمد نیکخواه را در اختیار ندارد، بازیکنان کهنه‌کاری مثل مهدی کامرانی و اصغر کاردوست را به تیم ملی دعوت کرد تا در کنار حامد حدادی به هدف جامعه بسکتبال جامه عمل بپوشاند. البته سرمربی هم باید برخی رفتارها و احساسات خود را کنترل کند و تعامل بهتری با رسانه‌ها داشته باشد.

تیم ملی در حال حاضر درگیر مسابقات انتحابی جام جهانی است. شاگردان هاشمی در مرحله نخست چهار بازی مقابل بحرین، سوریه و قزاقستان برگزار کردند که حاصل آن، دو پیروزی مقابل بحرین، یک پیروزی برابر سوریه و یک شکست مقابل قزاقستان، آنهم در تهران بود. پیروزی ۷۳ بر ۶۹ قزاق‌ها در سالن آزادی برای تیم ملی خیلی سنگین بود و انتقادهای زیادی را به دنبال داشت. صعود ایران با کسب این نتایج به مرحله دوم قطعی شده است و یکی از حریفان تیم ملی در مرحله دوم، استرالیا خواهد بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا