عزم جزم دولت برای مهاجرت معکوس نخبگان به کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهاجرت نخبگان یکی از موضوعات مهم امروز فضای علمی کشور است. برخی از بازار داغ این موضوع سو استفاده کرده و سعی بر سیاهنمایی این فضا در جمع جوانان می کنند و با ارائه آمارهای دروغین جو منفی را علیه نخبگان به وجود می آورند.

این موضوع از نگاه رهبر معظم انقلاب به دور نمانده است، ایشان در  سخنرانی خود در جمع نخبگان کشور به این مسئله اشاره و تشویق نخبگان به خروج از کشور را یک خیانت دانستند  و گفتند: امروز در کشور جوانان نخبه می‌توانند رشد و پیشرفت کنند ولی همچنانکه قبلاً هم گفته‌ایم تمایل یک نخبه برای مهاجرت به کشوری دیگر با این نگاه و توجه که بدهکار کشور است و پس از تحصیل بازخواهد گشت، مانعی ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنرانی خود افزودند: اما مهاجرفرستی و اینکه عناصری در بعضی دانشگاه ها، جوان نخبه را از آینده مأیوس و او را به ترک میهن تشویق می‌کنند، صریحاً خیانت به کشور و دشمنی با آن است و دوستی با آن جوان هم نیست.

عشق به خدمت در وطن به وفور در میان نخبگان دیده می شود و آنان با وجود دسترسی به امکانات مطلوب در کشورهای جهان اول با عشق خدمت، به کشور باز می گردند.

سورنا ستاری معاون علمی_فناری رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ورود نخبگان به کشور چه میزان بوده است بیان کرد: ساختاری برای نخبگانی داریم که در ۲۰۰کشور برتر دنیا تحصیل کردند و تا کنون بیش از ۲هزار و ۶۰۰ نفر به کشور بازگشته اند.

فضای مجازی ایران و ونزوئلا
هم اکنون بخوانید

همچنین بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران، اظهار کرد: نـرخ بازگشـت متخصصـان و فارغ‌التحصیلان ایرانـی بـه داخـل کشـور از سـال ۲۰۱۵ تـا سـال ۲۰۲۱ رونـد صعـودی و قابـل توجهـی داشـته اسـت.

بهرام صلواتی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای بازگشت نخبگان در سال‌های اخیر چه اقداماتی صورت گرفته است؟ بیان کرد: طی ۵ سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرحی تحت عنوان همکاری با متخصصین و فارغ التحصیلان خارج از کشور انجام داده که این طرح موفق بوده است، توانسته از فارغ التحصیلان خارج از کشور حمایت کند تا بازگردند. حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از نخبگان که از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا فارغ التحصیل شده اند، طی این ۵ سال به کشور بازگشته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیزدهم یکی از برنامه های خود را تحقق مهاجرت معکوس به ایران اعلام کرده که اگر این اتفاق رخ دهد امری مبارک برای جمهوری اسلامی است.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص بازگشت دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی مقیم کشور‌های دیگر به ایران در دولت جدید، بیان کرد: مهاجرت ژن‌های هوشمند به عنوان یک نظریه جدید توسط من ارائه شده است. بر اساس این نظریه نه تنها نخبگان کشور ثروت ملی هستند و از دست می‌روند، بلکه پس از گذشت قرن‌ها از نظر ژنتیکی کشور‌های نخبه پذیر (مقصد) به جوامع نخبه تبدیل خواهند شد و درصد ژن‌های هوشمند آن‌ها به شکل گسترده‌ای افزایش می‌یابد. 

زلفی گل ادامه داد: بنابراین در زمینه تولید علم، فن و تکنولوژی همچنان پیشتاز خواهند بود. در نتیجه کشور‌های نخبه گریز (مبداء) روز به روز فقیرتر شده و به دلیل همین فقر، وابسته‌تر می‌شوند و تعادل جهانی با شدت بیشتری به هم می‌ریزد. 

طراحی و ساخت دستگاه تستر TCU توسط فناوران دانشگاه شریف
هم اکنون بخوانید

وزیر علوم ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد تا حفظ صیانت و کرامت نخبگان به عنوان یک پروژه ملی تعریف شده و عوامل دافعه زا رفع شود. از جمله راهکار‌های عملی برای جلوگیری از مهاجرت طیف وسیعی از ژن‌های هوشمند، حمایت مادی و معنوی از مقاطع تحصیلات تکمیلی بالاخص مقاطع دکتری و پسا دکتری در داخل کشور، مشارکت تمامی شرکت‌های خصوصی و دولتی در تاسیس مراکز پژوهشی تخصصی برای خویش و بکارگیری نخبگان در این مراکز است.

نخبگان ظرفیت قابل توجهی هستند که توانایی آنان نباید دست کم گرفته شود بنابراین لازم است تا بیش از هرچیزی بستر ورود آنان را به کشور فراهم آورده و زیرساخت های اقتصادی برای فعالیتشان تدارک دیده شود.

 

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا