بن سلمان سال گذشته پدربزرگش را تهدید و زمین های قبایل عرب را مصادره کرد/ آل سعود، داعشی‌ها را برای اجرای اهداف خود وهابی کرده است

معارض سعودی تاکید کرد که ولیعهد عربستان برای متجدد نشان دادن خود پروژه‌های تفریحی را دستاویز قرار داده و به محض رسیدن به پادشاهی همه را رها می کند.


«محمد القحطانی»، مشاور قانونی و معارض سعودی در توصیف ماهیت رژیم آل سعود و تبیین عملکرد سیاست داخلی و خارجی این رژیم در سالی که گذشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: نظام سعودی یک سلطنت مطلقه وهابی است، یعنی سلطنت مطلقه که هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در اختیار شخص پادشاه است.


القحطانی گفت: وهابیت همان ایدئولوژی است که مشروعیت رژیم سعودی به اصطلاح بر آن استوار است و به سه بخش  وهابیت جامی، وهابیت سوری و وهابیت داعشی تقسیم می شود. این سه قسم، در روش مشاوره به شاه با هم تفاوت دارند، نصایح فرقه جامی محرمانه است، سوری آشکار و داعش با توسل به سلاح نصیحت و توصیه می‌کند اما همگی آنها موافق حفاظت از دولت وهابی، یعنی رژیم سعودی هستند.


وی افزود: ما مردم و قبایل شبه‌جزیره عربستان وهابی نیستیم، اما با تأسیس اولین دولت سعودی وهابی، پس از توافق «محمد بن سعود» و «محمد بن عبدالوهاب»، قبایل عرب مجبور به تبعیت از وهابیت شدند. رژیم سعودی وهابیت را با توسل به زور از طریق آموزش، قوانین، تاریخ، فرهنگ، مذهب و شیوخ بر مردم تحمیل کرد.


این معارض سعودی تاکید کرد: همه پادشاهان عربستان سلطنت مطلقه را حفظ می‌کنند و قوم و قبایل عرب را برده تحت حاکمیت خود می‌دانند. برده کسی است که حق تصرف در خود و مال و زمین و فرزندانش را ندارد و این وضعیتِ قبایل و مردم است که به زور و جنایت و قتل محکوم هستند.


وی افزود: همه پادشاهان سعودی از ابتدا خواهان بردگی مردم بوده و هیچ گونه حق آزادی و تعیین سرنوشت برای آنها قائل نیستند. چنانکه دیدیم، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در آخرین مصاحبه خود با مجله آتلانتیک بر این موضوع تاکید کرد و به صراحت گفت که سلطنت مطلقه را حفظ می‌کند. این همان  دلیل کشتن مخالفان مردمی است.


القحطانی گفت: اعدام اخیر ۸۱ شهروند که نیمی از آنها شیعه بودند، نشان می‌دهد که رژیم سعودی بین روش‌های اعتراضی مسالمت‌آمیز و روش‌های خشونت آمیز و تغییر با زور تفاوتی قائل نمی‌شود.

روسیه بازگشایی نورد استریم ۱ را به تعویق انداخت
هم اکنون بخوانید


وی تصریح کرد: دلیل اعدام شیعیان تظاهرات مسالمت‌آمیزی است که خواستار حقوق سیاسی خود هستند و این حقی است که طبق قوانین بین‌المللی و حقوق بشر برای آنها تضمین شده است.


این چهره معارض گفت: رژیم سعودی از وهابی‌های داعشی برای تقویت پادشاهی و دولت خود استفاده می‌کند و در صورت تخطی از آن، سعی می‌کند آنها را به وهابیت جامی یا سوری تبدیل کند یا آنها را به عنوان داعش نگه دارد، اما فقط از جامعه منزوی می‌کند تا در مواقع ضروری از آنها استفاده کند.  


وی افزود: محمد بن سلمان با این هدف که خود را به عنوان یک مدرنیست به کشورهای غربی نشان دهد و وانمود کند که وهابی نیست و بهتر از عمویش «احمد بن عبدالعزیز» شایستگی پادشاهی را دارد، پروژه‌های سرگرمی و تفریحی را ایجاد کرد. اما یقینا به محض اینکه بن سلمان، پادشاه شد، به وهابیت برمی‌گردد و پروژه‌های تفریحی را ترک می‌کند. زیرا اساس رژیم سعودی وهابیت است.


القحطانی گفت: وهابی‌های جامی و برخی وهابی های سوری هنوز از محمد بن‌سلمان حمایت می‌کنند و برخی دیگر بین بن‌سلمان و احمد بن عبدالعزیز بی‌طرف هستند، زیرا آنها می‌خواهند دولت وهابی عربستان را حفظ کنند اما متوجه خواهند شد که بن سلمان پنج یا ۱۰ سال دیگر تغییر خواهد کرد و درگیری بین بن سلمان و عمویش احمد، مایه زوال دولت خواهد شد. اما وهابی‌های داعشی و برخی سوری‌ها از احمد بن عبدالعزیز حمایت می‌کنند، زیرا معتقد هستند که او وهابیت را بیشتر حفظ و زندانیان وهابی را آزاد می‌کند و امکان اشاعه وهابیت بیشتر می‌شود.


این معارض سعودی گفت: بن سلمان پدربزرگش عبدالعزیز و پدربزرگ مادری او «ابن حثلین العجمان» یکی از رهبران اخوان است. آنها از داعشی‌های وهابی هستند که در تأسیس این حکومت سهیم بودند. لذا، دولت سعودی به وهابیت باز خواهد گشت و در همه بخش‌ها از آن حمایت خواهد کرد. 


وی افزود: از جمله وقایع مهمی که بن سلمان در سالی که گذشت، مرتکب شد، تهدید پدربزرگش و مصادره زمین‌ها از قبایلی بود که صدها سال مالک و ساکن آنها بودند، او زمین را مصادره می‌کند و از آن به نفع خانواده‌اش استفاده می‌کند، بدون اینکه این مصادره هیچ تضمینی داشته باشد، زیرا پادشاه است که قدرت صدور قانون را دارد، بر دستگاه قضا تسلط دارد و احکام اعدام را صادر می‌کند، مردم و قبایل و حتی سرزمینشان برده‌اند و نمی‌توانند از آن دفاع کنند.

ضرورت تولید برق مورد نیاز کشور به ویژه در فصل تابستان برای جبران کمبودها / مسائل مالی، تخصیص اعتبارات و وصول مطالبات بانکی صنعت برق حل و فصل می‌شود
هم اکنون بخوانید


این معارض سعودی تاکید کرد: سرگرم کردن مردم به امور سرگرمی و تفریحی تنها به قصد متجدد نشان دادن شخص بن سلمان و حکومت او منهای وهابیت است اما او شخصا در مصاحبه خود با مجله آتلانتیک اظهار داشت که در حکومت خود به اسلام بازمی‌گردد. وجه خطاب او دو بعد داشت که یکی خطاب به مردم از این جهت که اسلام وهابیت است و بعد دیگر، خطاب به غرب است که وانمود می کند وهابیت رابطه‌ای با داعش و تروریسم ندارد. یعنی دو گفتمان که ابتدا وهابیت را برای مردم عربستان نهادینه و در وهله بعد آن را برای غرب توجیه و مبرا می کند. 


وی افزود: در مورد سیاست خارجی نیز رژیم سعودی در جنگ‌ها، معاهدات وائتلاف‌ها نماینده ما مردم و قبایل شبه جزیره عربستان نیست، زیرا این اقدامات از طریق مجلس مورد تایید مردم تصویب و اجرا نمی شود. اصلا پارلمانی وجود ندارد که نماینده اراده مردم باشد بلکه یک سلطنت مطلقه وهابی است که منافع خاندان آل سعود را با شیوخ وهابی تضمین می‌کند. 


القحطانی گفت: بنابراین، تمام اقدامات خارجی رژیم سعودی باطل است و همه پیامدهای آن متوجه آل سعود است نه مردم عربستان. این رژیم مسبب آثار زیانبار ناشی از سیاست خارجی علیه ملت ما و سایر ملت‌های جهان است. 


وی در پایان گفت: بر همین اساس بود که من به همراه  دکتر «وسام الشمری» یک نظام سیاسی فدرال مبتنی بر حاکمیت مردم به عنوان جایگزینی برای نظام سعودی طراحی کردیم. ما قانون اساسی را تدوین کردیم و اسلام و شریعت را مرجع قوانین مجلس قرار دادیم. این نظام می‌تواند وحدت ما را حفظ کند که بسیار شبیه نظام سیاسی فدرال عراق و قانون اساسی آن است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا