استعداد برتر دانش آموزان چگونه شناسایی می شود؟

سید محمدصادق موحد معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره اقدامات انجام شده در راستای شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان اظهار کرد: بنیاد در بخش جامعه مخاطب دانش‌آموزی برنامه‌های متعددی را در دستور کار دارد که از جمله آن میتوان به طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) اشاره کرد. طرح شهاب با محوریت شناسایی استعدادهای مختلف دانش‌آموزان به صورت مربی‌محور، غیررقابتی و با مزیت شناسایی تیزهوشی‌های نهفته، در سال ۱۳۸۶ طراحی گردید.

وی افزود: بعد از تدوین و ابلاغ نخستین سند سیاست‌های اجرایی طرح شهاب در سال ۱۳۹۱، این طرح از سال ۱۳۹۳ تا کنون با تمرکز بر دوره ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده است و در سال تحصیلی جاری پوشش اجرای طرح در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم در سطح کشور به صددرصد رسیده است. در آذرماه سال ۱۴۰۰ نیز با بازنگری و اصلاح مجدد در سیاست‌های اجرایی، ویرایش جدید از طرف رئیس بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به وزارت آموزش و پروش ابلاغ شد.

موحد درباره نتایج اجرایی این طرح تشریح کرد: مهم‌ترین نتایج اجرای این برنامه در سال های گذشته، شناسایی متمرکز بر هشت حوزه استعدادی (شامل استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد حرکتی، استعداد علوم تجربی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) بوده است. انتظار براین است که از این مسیر، حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان شناسایی و با کمک مدارس، کانون‌های محلی پروش مستعدان و طرح‌های متنوع پرورشی و آموزشی، مخاطب برنامه‌های هدایت و توانمندسازی قرار گیرند.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان اجرای طرح ایران گشت را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای شناسایی استعداد های برتر برشمرد و گفت: طرح ایران‌گشت به منظور توسع بازدیدهای دانش‌آموزی با هدف ایجاد شناخت، امید و انگیزه در دانش‌آموزان در جهت تلاش برای جذب و فعالیت در مراکز پژوهشی، تولیدی و مدیریتی کشور در آینده، افزایش حس خودباوری، آشنایی دانش‌آموزان با شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در دورۀ متوسطه و دانشگاه و آشنایی با جاذبه‌های طبیعی، زیارتی، فرهنگی و اجتماعی کشور، در بنیاد طراحی و حمایت می‌شود.

ماهواره نور ۲ به صورت سالم به مدار تزریق شده است
هم اکنون بخوانید

وی در پایان تصریح کرد: حمایت از برگزاری اردوهای شناسایی آغازگران برای جذب در کانون‌های محلی از گروه هدف دانش‌آموزان مستعد دورۀ اول و دوم متوسطه و جلب همکاری دانشجویان مستعد تحصیلی برای همکاری با کانون‌های شناسایی شده، از دیگر برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان است.

 

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

دکمه بازگشت به بالا