۱۷ هزار مگاوات کسری برق داریم/ ارتقای ظرفیت نیروگاه‌ها برای عبور موفق از تابستان ۱۴۰۱

وزیر نیرو گفت: با ارتقای ۱۱۳۰ مگاواتی توان تولید نیروگاه‌ها در سال آینده، امیدواریم با کم‌ترین مشکل از تابستان عبور کنیم.


به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، “علی‌اکبر محرابیان” افزود: امسال وزارت نفت اقدامات خوبی را در تامین سوخت نیروگاه کرد و با مدیریتی که در بخش تولید و توزیع انجام شد، بحمدالله با کمترین مشکل، محدودیت و خاموشی در حوزه خانگی، توانستیم از زمستان عبور کنیم. 


محرابیان با اشاره به تامین برق در سال ۱۴۰۱، گفت: با همکاری مدیران و کارشناسان یک برنامه عملیاتی و اجرایی برای جبران کمبود سرمایه‌گذاری در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق تدوین شد. این برنامه یک برش ۴ ساله دارد و یک برش یک ساله در برش ۴ ساله ما پیش بینی کردیم که با استفاده ازظرفیت‌های کشور تمامی کسری موجود را برطرف کنیم تا با احداث نیروگاه‌های متعدد، میزان تولید به میزان مصرف برسد. 


وزیر نیرو با بیان اینکه این نیروگاه‌ها در دو حالت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر هستند، اضافه کرد: در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر سعی کردیم یک جهش قابل توجهی داشته باشیم.


محرابیان با تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت در زمینه تامین سوخت و همچنین کم بودن منابع آب کشور، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اولویت خاصی دارد، گفت: برنامه‌ریزی کردیم طی ۴ سال ۱۰ هزارمگاوات به ظرفیت‌های تولید تجدیدپذیر افزوده شود. بخش قابل توجهی از این ظرفیت، نیروگاه‌های خورشیدی و بخش هم نیروگاه‌های بادی است. این برنامه ریزی طی ۶ ماه گذشته انجام شده و تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران، قرارداد خودشان را منعقد کردند.

جلوگیری پلیس از قاچاق تریاک در فرودگاه امام
هم اکنون بخوانید


وی ادامه داد: در مجموع، پیش بینی شده در تابستان سال آینده، نزدیک به ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود. این ۶ هزار مگاوات از شهریور ۱۴۰۰ است و تا امروز ۲ هزار مگاوات به بهره برداری رسیده و الباقی در زمانی که پیش رو داریم به بهره‌برداری خواهد رسید. در کنار این افزایش توان تولید، برنامه ریزی کردیم نیروگاه‌های موجود را تعمیرات اساسی کنیم تا در پیک تابستان این نیروگاه‌ها آماده تولید باشند تا مردم نسبت به سال‌های گذشته با مشکل کمتری مواجه شوند. 


محرابیان در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق، گفت: کسری تراز برق عدد بالایی است به گونه‌ای که رشد کسری در یک سال یعنی فاصله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، نزدیک به ۱۷ هزار مگاوات است. بخشی از این کسری تراز با نیروگاه‌های جدیدی که به مدار وارد می‌شوند جبران می‌شود و بخش از این کسری هم با مدیریت تقاضا انجام خواهد شد، مدیریت می‌شود. 


وزیر نیرو ادامه داد: روش ما در مدیریت تقاضا، روش تشویق مصرف کنندگان است که اگر مشترکی نسبت به مصرف خود کاهش و صرفه جویی داشته باشد میزان صرفه جویی برق با نرخ خرید تضمینی برق به خود مشترک بر می‌گردد. این رقم در ساعات اوج مصرف که در تابستان است و فاصله تولید و تقاضا به حداکثر می‌رسد، عدد قابل توجهی است.


محرابیان در پاسخ به این سوال که آیا در تابستان سال آتی با محدودیت مواجه خواهیم شد یا خیر، گفت: الان نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم، اما تلاش این است که مردم با کمترین مشکل روبرو شوند. این موضوع به درجه حرات تابستان، میزان ذخایر آب پشت سد‌ها و سد‌های برقآبی و همچنین میزان همکاری مشترکان صنعتی اداری خانگی و تجاری بستگی دارد.

آیا صید ترال ممنوع شده است؟
هم اکنون بخوانید


وی ادامه داد: بخشی از اقدامات وزارت نیرو برای جلوگیری از ایجاد مشکلات، ارتقای ظرفیت نیروگاه‌ها به ظرفیت ۱۱۳۰ مگاوات است.


وزیر نیرو تاکید کرد: با مشارکت صنایع، برنامه‌های برای کنترل تقاضای برق داریم و با توزیع ساعت مصرف به ویژه مصرف کنندگان عمده سعی می‌کنیم که مدیریت مصرف داشته باشیم و بتوانیم ساعت اوج مصرف را مدیریت کنیم تا انشالله با کمترین مشکل عبور کنیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا