صادرات ۵/۵ میلیون دلار دارو، تجهیزات پزشکی و کاتالیز/ امضا تفاهم نامه با کشورهای خارجی برای صادرات نانو محور ها

قجاوند دبیر کارگروه توسعه بازار و صادرات ستاد نانو در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره بودجه این ستاد اظهار کرد: حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه ای است که برای ستاد نانو در نظر گرفته شده است که تقریبا معادل ۵میلیون دلار می شود این درحالیست که بودجه سایر کشورهای فعال در حوزه نانو فناوری به چند ده میلیون دلار می رسد.


وی با تاکید براینکه ایران در رتبه چهارم در حوزه فناوری نانو قرار دارد افزود:حجم فعالیت هایی که ستاد انجام می دهد که از جمله آن می توان به توسعه منابع انسانی ، ترویج و تجاری سازی اشاره کرد، بسیار بالاست و باتوجه به جایگاهی کشور ما در آن قرار دارد بودجه برای این امر کافی نیست.


قجاوند ادامه داد: اگر بخواهیم مبلغ بودجه را به دلار در نظر بگیریم از سال های گذشته تاکنون این رقم کاهش یافته است اما درنهایت امیدواریم تا با هرمبلغی بهترین عملکرد را داشته باشیم.


 دبیر کارگروه توسعه بازار و صادرات ستاد نانو با اشاره به مبلغ بالای هزینه ها برای شرکت در نمایشگاه های مختلف بیان کرد: شرکت در نمایشگاه ها برای حمایت از شرکت ها در حوزه های مختلف لازم است اما دست کم باید یک میلیارد برای آن هزینه‌ شود.


وی درباره وضعیت صادرات محصولات نانو خاطرنشان کرد: در سال های اخیر ۲۰ شرکت، محصولات خود را به ۵۰ کشور صادر کرده اند که مبلغ آن به بالای ۵۰هزار دلار می رسد. در این بین شرکت هایی نیز وجود دارند که با رقم های کمتری صادرات دارند. به صورت کلی حجم صادرات در سال گذشته ۴۰میلیون دلار می رسد.

وضعیت کاتالیزورهای الکتروشیمیایی در مسیر تجاری‌سازی چگونه است؟
هم اکنون بخوانید


قجاوند ادامه داد: باتوجه به تحریم ها این رقم نسبت به سال قبل رشد مطلوبی داشته است و امیدواریم که این میزان در سال ۱۴۰۰ رشد مطلوبی داشته باشد.


 دبیر کارگروه توسعه بازار و صادرات ستاد نانو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه کدام محصولات سهم بیشتری در صادرات دارند گفت: میزان صادرات در حوزه پوشش های لایه های نازک که ساختار نانو متری و ضخامت کمی دارند که در لنز دوربین، پنجره های دوجداره و شیشه عینک کاربرد دارند بیشتر است علاوه براین پوشش هایی که روی شیرآلات طلایی رنگ وجود دارند و مقاومت بالایی درخصوص سایش و محصولات شیمیایی دارند جزو محصولات صادراتی هستند.


وی با اشاره به صادرات محصولات نانو دارو عنوان کرد: حدود ۳میلیون دلار نانو دارو ها و قریب به یک میلیون دلار تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته صادر شده است علاوه براین یک و نیم میلیون دلار مربوط به کاتالیز بوده است.


قجاوند درباره حل مشکلات تحریم ها برای فروش محصولات نانو اذعان کرد: بسیاری از محصولات به علت کیفیت و قیمت مطلوب در ببازارهای جهانی به فروش می رسند همچنین برخی شرکت ها محصولات را تحت نظر برند دیگری در کشور دیگر به فروش میرسانند اما در هر حال تحریم ها در فروش محصولات بی تاثیر نبوده است.


 دبیر کارگروه توسعه بازار و صادرات ستاد نانو در پایان درباره انعقاد قرار داد با سایر کشور ها تصریح کرد: با برخی کشورها از جمله ارمنستان از سال های قبل تفام نامه امضا کرده بودیم و با مالزی و تایلند قراردهایی امضا شده اند اما در بحث اجرایی ارتباط مثبت توسط شرکت ها ایجاد می شود.

بازی‌های کشورهای اسلامی| کاروان ایران صاحب پنکه شد!
هم اکنون بخوانید


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا