مجوزهای کسب‌وکار اصلی‌ترین مانع تولید وتوسعه/ رد پای انحصار در اکثر مشاغل دولتی و خصوصی

فرشاد پرویزیان، کارشناس اقتصادی و عضو انجمن اقتصادان ایران در گفت و گو با خبرنگار برنا با بیان اینکه در کشور های غربی و آسیایی حداکثر ظرف ده روز مجوز کسب وکار صادر می شود،اذعان کرد:اما در کشور ما به طور متوسط ۸۰ روز طول می کشد که یک مجوز کسب وکار صادر شود


پرویزیان با بیان اینکه  اخذ مجوز  با شرایط بسیار سخت مانعی بر سر کسب وکار  است ،عنوان کر د:گاهی اوقات برای اخذ یک مجوز افراد باید  حدودا یک سال و با سرمایه گذاری  هنگفتی تلاش کنند.


وی افزود:به عقیده بنده مجوز کسب وکار یعنی مانع ،هیچ جای دنیا برای شروع کسب وکاری افراد مجبور نیستند که سال ها وبا هزینه های زیادی منتظر اخذ مجوز بمانند مگر آنکه بخواهند فعالیت غیر قانونی را آغاز کنند.


این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه برای اخد یک مجوز فرد مجبور است که حداقل نظر ۱۵ارگان مختلف را جذب نماید و بعضا در یک وزرات خانه باید سه معاونت اجازه مجوز دهند،تصریح کرد:با این اوصاف آیا فردی که تصمیم به اشتغال و کار آفرینی  گرفته است پشیمان نمی شود؟


پرویزیان با بیان اینکه لزوم گرفتن مجوز برای شروع کسب وکار باعث پیدایش امضای طلایی می شود،اذعان کرد:در واقع  در حال حاضرسیستم مجوز دهی  کشور سبب فضای انحصاری و امضاهای طلایی می شود


 وی بیان کرد:درواقع نظام بروکراسی برای راه‌اندازی هر کسب‌وکار تعداد زیادی مجوز، استعلام، پیش مجوز، تاییدیه، مدرک و… در نظر گرفته است که در حال حاضر برای اخذ هر کدام باید به مکان‌های متعددی مراجعه کرد و این امر سبب سردگرمی کارآفرینان،کارمندان ادارات،اصناف و غیره شده است.

عوارض ۷۰ درصدی صادرات گوجه فرنگی ظرف ۲ روز لغو شد
هم اکنون بخوانید


این اقتصادان با بیان اینکه بورکراسی های زیاد،عدم رضایت کارمندان بخش های دولتی از پرداختی و پاسخ گو نبودن آن ها سبب بی کاری بیشتر در جامعه می شود،مطرح کرد:عدم توسعه یافتگی،اشتغال ،ضد تولیدو غیره نتیجه شرط شروع فعالیت به اخذ مجوز است.


پروزیان با بیان اینکه کل دنیا از کار آفرینیان و ایجاد اشتغال توسط افراد حمایت می کنند،ابراز کرد:چرا افرادی که تصمیم به ایجاد یک کسب وکار گرفتند  باید برای اخذ مجوز خود به چندین ارگان مراجعه کنند پس معنی پنجره واحد چیست؟مگر نه آنکه یک دولت در کشور وجود دارد چرا برای اخذ یک مجوز چندین ارگان باید اظهار نظر کنند؟


وی افزود :برخی از صاحبان برخی مشاغل  اجازه نمی دهند که افراد دیگری وارد شغل و‌حرفه آنها شوند و تا می توانند سنگ اندازی می کنند که فقط خودشان سود ببرند برای تایید این عملکرد کافی نگاهی به شغل های وکالت،پزشکی،دارو سازی،کارگزاری بورس،دفتر خانه ثبت اسناد ،کانون وکلا غیره کنید آنگاه متوجه فضای انحصاری ومنفعت طلبانه آنها می شوید.


این پژوهشگر رد پای انحصار در اکثر کسب وکار های دولتی وخصوصی وجود دارد،مطرح کرد: عمدا و یا از روی سهل انگاری صاحبان قدرت ، سرمایه و منفعت طلب  نمی گذارند که افرادی دیگر وارد مشاغل شوند و  رواج این امر مانع کسب وکار ،تولید و‌توسعه می شود.


پروزیان با بیان اینکه کار آفرینی و ایجاد کسب وکارهای کوچک ومتوسط تاثیر شگرفتی بر اشتغال زایی دارد،تصریح کرد:وقتی کسب وکار ایجاد می شود تعداد زیادی افراد مشغول فعالیت می شوند .

اوضاع اقتصادی ایران از دید مجمع جهانی اقتصاد
هم اکنون بخوانید


وی افزود:موانع واخذ کسب وکار محدود به شروع فعالیت نمی شود وافراد مجبور هستند حتی برای تمدید مجوز خود زمان وهزینه زیادی صرف کنند .


این پژوهشگر گفت:جوانی را در نظر بگیرید که در ۱۸سالگی در رشته داروسازی قبول شده است به طور متوسط این فرد تا ۳۰سالگی مشغول تحصیل و خدمت سربازی است و وقتی که تصمیم به گرفتن مجوز داروخانه می کند از او می خواهند که سرمایه ای بالغ بر یک میلیارد تومان داشته باشد این جوان چگونه و از چه راهی  می تواند این سرمایه را داشته باشد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 20 =

دکمه بازگشت به بالا