آیا مدیریت شهری به حل معضل ترافیک بی‌توجه است یا نخبگان برنامه‌ای ندارند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حتما برایتان پیش آمده که قرار مهم کاری داشته باشید یا به مهمانی مهمی دعوت شده باشید در این صورت باید برای طی مسیر ۳۰ دقیقه ای یک ساعت در نظر بگیرید مبادا در ترافیک بوده و دیرتر از زمان موعد به مقصد برسید.


 محال است که طی ۲۴ساعت با ترافیک مواجه نشویم علاوه براینکه این مساله همه ما را کلافه می کند آسیب های اجتماعی زیادی به بار می آورد که از بارز ترین آن ها می توان به افزایش میزان خشم در سطح جامعه اشاره کرد.


بارها تجربه کرده اید که وقتی از مرکز ترافیک رد می‌شوید شاهد هیچگونه تصادف و یا اتفاق خاص دیگری نیستید و به نوعی علت ترافیک نامعلوم است.


در روزهای قبل از شیوع بیماری کرونا، اغلب مردم با نقاط پرترافیک آشنا بودند و فقط از آن نقاط انتظار شلوغی را داشتند اما طی این دو سال در هر خیابان و معبر و بزرگراهی به شدت از ترافیک استقبال می شود!


این معضل نه تنها پایتخت نشینان را به چالش کشیده و آنان را در تنگنا قرار داده بلکه سایر استان های کشور را تحت الشعاع قرار داده است و چنان پیشروی کرده است که مقام معظم رهبری نیز از این امر گلایه کردند و در سخنرانی ۲۶ آبان ماه در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، بر پیداکردن راه حل علمی برای مشکلات کشور تاکید کردند. ایشان در این جلسه بر حل مسائل مهم کشور از جمله آب، محیط زیست، و مسئله مهم ترافیک و طولانی شدن زمان سفر های درون شهری، برمبنای علم تاکید داشتند.

ثبت‌نام آزمون استخدامی بخش خصوصی شروع شد
هم اکنون بخوانید


ایشان صراحتا در این سخنرانی خاطر نشان کردند: از باب مثال، از موضوعات مبتلابهِ امروزِ ما فرض بفرمایید مسئله‌ آب در کشور است و مسئله‌ آب در آینده‌ خیلی نزدیکی به مسئله‌ مهم‌تری هم در سطح دنیا تبدیل خواهد شد. خب برای این یک فکر علمی باید بشود. یا مسئله‌ محیط‌زیست و حتّی مسئله‌ ترافیک؛ مسئله‌ ترافیک، یک مشکلی در زندگی است. شما از یک گوشه‌ی تهران حرکت میکنید تا یک قسمت دیگر، باید یک ساعت، یک ساعت و ربع سوار ماشین باشید با این گرفتاری‌ها؛ خب این راه ‌حل دارد؛ باید از طریق علم راه‌ حل این را پیدا کرد.


چندی بعد فرمانده نیروی انتظامی حمایت خود را از نخبگان در خصوص ارائه راهکار برای رفع چالش ترافیک اعلام کرد. سردار اشتری در دیدار با نخبگان علمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری خواستار رفع ترافیک از راه‌های علمی شدند، گفت: ما هم از نخبگان کشور استمداد می‌طلبیم که طرح های جدید خود را بر اساس تکنولوژی روز ارائه دهند تا شاهد کاهش ترافیک بویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران باشیم.


شهرداری تهران هم ضمن حمایت از ایده ها در این خصوص واکنش نشان داد. علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، اظهار کرد: در هر بخشی از مجموعه شهرداری جمع نخبگان را در کنار هم به عنوان هیات اندیشه ورز گرد هم می‌آوریم تا فکر پیش رو و تحول گرا، بر تهران آثار خود را نشان دهد.


موارد لازم جهت حل مشکلات وجود دارد که از میان آن میتوان به حمایت مقامات ارشد کشوری، ارائه راهکار نخبگان و متخصصان، استقبال پلیس و شهرداری اشاره کرد. دیگر چه چیزی برای عملیاتی کردن راه حل های نخبگان لازم است که آماده نیست؟!

دختران نوجوان اعزامی به مسابقات قهرمانی جهان تکواندو معرفی شدند
هم اکنون بخوانید


سوال اینجاست که اگر فعالیتی در این خصوص درحال انجام است پس چرا معاونت علمی و زیرمجموعه های آن هیچ پاسخی به فعالان رسانه و گزارش عملکرد ارائه نمی دهند؟


جدای از ترافیک، خدمات شهری زیادی نیازمند ارائه راهکار از سوی نخبگان و شرکت های دانش بنیان هستند چراکه آنان موتور محرکه و عامل محوری پیشرفت در زمینه های گوناگون اند همانطور که این افراد در بحران کرونا به کمک جامعه سلامت کشور رفتند بنابراین در این زمینه نیز پتانسیل رفع چالش را دارند ولی تاکنون با وجود پیگیری های فراوان نه تنها هیچ تغییراتی را در سطح شهر و کاهش ترافیک ندیدیم بلکه شاهد هیچگونه گزارشی از این برنامه ها از سوی مراکز علمی کشور از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری ، صندوق نوآوری و شکوفایی و بنیاد ملی نخبگان نبوده ایم.


بها دادن به برنامه های نخبگان علاوه براینکه رفاه و آسایش عمومی را برای شهروندان فراهم می کند بلکه مایه دلگرمی آنان است.اگر به ایده ها و نظرات آنان توجه شود و حمایت لازم از آنان صورت گیرد مسلما این افراد دلیلی برای ترک خاک خود نخواهند داشت.


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا