معرفی انواع سنگ ساختمانی و بهترین کاربرد هرکدام


اگر بخواهیم نام رایج‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی را ببریم، قطعا به سنگ ساختمانی اشاره خواهیم کرد. سنگ‌ها به دلیل داشتن قابلیت و ویژگی‌های منحصر به فردی از سال‌های دور تا به امروز در جای جای ساختمان به کار برده می‌شوند. سنگ‌های ساختمانی بر اساس جنس و نوعی که دارند به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌گردند. در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.


انواع سنگ ساختمانی


همانطور که می‌دانید سنگ‌ساختمانی طبیعی از دل کوه خارج می‌شود و منشاء ساخت آنها در طبیعت است. با توجه به اینکه هر کدام از این سنگ‌ها دارای ترکیبات و ساخت متفاوتی هستند، پس می‌توان سنگ های متنوعی در دسترس داشت از معروفترین و پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی می‌توان به سنگ تراورتن، سنگ گرانیت، سنگ مرمریت، سنگ ترامیت و سنگ مرمر اشاره کرد. کلیه سنگ های ذکر شده در صنایع سنگ نگار یافت می‌شوند که می‌توانید آنها را با بالاترین کیفیت به همراه نازل‌ترین قیمت تهیه فرمایید. حال جهت آشنایی هر چه بیشتر با این سنگ‌ها به تعریف هر کدام می‌پردازیم.


سنگ تراورتن


هر وقت سخن از سنگ نمای ساختمان به میان می‌آید، سنگ تراورتن جزو اولین پیشنهادها می‌باشد. سنگ ‌تراورتن محبوبیت زیادی بین افراد سازنده ساختمان دارد. سنگ تراورتن از دسته سنگ‌های آهکی می‌باشد و سنگی متخلخل است. متخلخل بودن سنگ تراورتن برای آن یک مزیت به حساب می‌آید. زیرا باعث می‌شود که سنگ تراورتن به خوبی به ملات بچسبد و مقاوم گردد. از کابردهای سنگ تراورتن می‌توان به استفاده آن در دیوارهای ساختمان، قاب آسانسور یا دیوارهای پارکینگ اشاره داشت. از جمله معروف‌ترین سنگ‌های تراورتن می‌توان سنگ‌های تراورتن عباس آباد، سنگ تراورتن تکاب، سنگ تراورتن حاجی آباد، سنگ تراورتن دره بخاری و سنگ تراورتن آتشکوه را نام برد.

زنگزور تبادل برق ایران با شمال خزر را مختل می‌کند/ صادرات به پاکستان به ۱۰۰ مگاوات می‌رسد
هم اکنون بخوانید


364575675


سنگ مرمریت


سنگ مرمریت یک سنگ ساختمانی طبیعی و جذاب است که جز سنگ‌های آهکی نیز محسوب می‌شود. طیف رنگی سنگ‌های مرمریت از کرم تا خاکستری است. در سنگ مرمریت رگه‌های مختلفی دیده می‌شود، این رگه‌ها به دلیل وجود کانی ها در این سنگ است. سنگ های مرمریت در صورت خالص بودن به رنگ سفید تا کرم . این سنگ ها از لحاظ وزن تراکم بالایی دارند و جزءِ سنگ‌های سنگین به‌شمار می‌روند.


 از دیگر ویژگی‌های این سنگ تحمل نسبتاً بالای آن در برابر حرارت نور خورشید و تغییرات دمایی است. به دلیل تراکم بالایی که دارند به راحتی برش می‌خورند و ساب عالی برمی‌دارند. از محبوب‌ترین سنگ‌های مرمریت می‌توان به سنگ مرمریت آباده، سنگ مرمریت پرطاووسی، سنگ مرمریت دهبید، سنگ مرمریت خوی و سنگ مرمریت اداوی اشاره کرد. از سنگ مرمریت به دلیل تراکم بالا و جذب آب نسبتاً کم، در قسمت‌های داخلی ساختمان استفاده می‌کنند.


سنگ گرانیت


یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های ساختمانی سنگ گرانیت است. سنگ گرانیت یا همان سنگ خارا جز سنگ‌های آذرین می‌باشد که در بافت آن دانه‌های درشت تا متوسط به چشم می‌خورند. کانی‌های به کار رفته در سنگ‌های گرانیت عموماً شامل کوارتز، فلدسپات و میکا می‌گردد. سنگ گرانیت را به عنوان سنگین‌ترین سنگ ساختمانی می‌شناسند. استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش، جذابیت ظاهری و تنوع در طرح و رنگ از مزایای این سنگ می‌باشد. کاربرد سنگ این سنگ در مواردی مانند استفاده در کانتر آشپزخانه، استفاده در سرویس‌های بهداشتی، سنگ کف، سنگ دیوار و بخش‌های داخلی بسیار مناسب هستند.


از این سنگ از گذشته تا به امروز به عنوان سنگ پله هم استفاده می‌کنند. زیرا پله جز مکان‌های پر رفت و آمدی است که نیاز به یک سنگ مقاوم دارد. سنگی که در این قسمت به کار می‌رود باید از مقاومت سایشی بالا، مقاومت در برابر ضربه و استحکام بالایی برخوردار باشد.

ماهی قزل آلا یک گرمی جایگزین مناسب گوشت قرمز
هم اکنون بخوانید


644322


سنگ مرمر


سنگ اونیکس یا مرمر نیز یکی دیگر از سنگ‌های ساختمانی می‌باشد که از زمان باستان تا به امروز در سازه‌ها به کار گرفته شده است. سنگ مرمر از مقاوم‌ترین سنگ‌های طبیعی می‌باشد که در کشورهایی نظیر ایران و ایتالیا به وفور یافت می‌گردد. مرمر سنگ باشکوهی است به همین  از آن در ساختمان‌های لوکس و خاص و یا در ساخت مجسمه‌های شیک و تزئینی استفاده می‌کنند.  سنگ مرمر تحمل زیادی در مقابل نفوذ آب و حرارت دارد. حتی اگر این سنگ در برابر عواملی مانند باران و نور خورشید قرار بگیرد تغییر رنگ نخواهد داد. تنها عیبی که می‌توان از سنگ مرمریت گرفت واکنش این سنگ با مواد و شوینده‌های اسیدی است.


سنگ ترامیت


سنگ ترامیت ترکیبی از سنگ تراورتن و مرمریت است و ویژگی هایی از این دو سنگ را به همراه دارد. سنگ ترامیت خاصیت آهکی دارد و تخلخلی مشابه سنگ تراورتن را دارا می‌باشد. عمدتاً سنگ‌های ترامیت رنگ سفیدی دارند و از قیمت پایینی نیز برخوردار هستند. به همین دلیل می‌توانند جایگزین خوبی برای سنگ‌های تراورتن سفید با قیمت بالا باشند.


سنگ ترامیت بسیار خوش برش است و به ابعاد مختلفی برش داده می‌شود. جذب آب سنگ ترامیت نسب به سایر سنگ‌ها کمی بیشتر است، از این رو بیشتر افراد توصیه می‌کنند از ایسنگ در مناطق رطوبت خیز مانند شمال و یا جنوب در بخش‌های بیرونی ساختمان استفاده نشود.


پایان رپرتاژ آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا