بولتن خشونت علیه زنان در اروپا منتشر شد

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با انتشار بولتن «نگاهی به وضعیت زنان در کشورهای اروپایی»، خشونت علیه زنان در اروپا و روند رو به رشد آن را مورد بررسی و پایش قرار داده است.


به گزارش ایلنا، خشونت‌های خانگی بزرگترین مسئله‌ای است که زنان و دختران در سراسر جهان با آن روبه‌رو هستند.


آخرین برآوردها نشان می‌دهد که ۸۷۰۰ زن در سال ۲۰۱۷ به طور عمدی کشته شده‌اند، اما تعداد دقیق آن مشخص نیست و گمان می رود بیشتر باشد. طبقه بندی زن‌کشی بر اساس زمینه‌های متفاوت است، اما مهمترین آن شامل قتل توسط همسر یا یکی از اعضای خانواده و خودکشی است.


در این گزارش تلاش شده روند رو به رشد زن کشی در برخی کشورهای اروپایی، نشان داده شود.


گزارش سال ۲۰۱۸ دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد حاکی از آن است که شمار بالایی از قتل زنان توسط مردان انجام می شود و این درحالیست که قربانیان زن‌کشی قبلا خشونت غیر کشنده مبتنی بر جنسیت را تجربه کرده‌اند.


اکثر قریب به اتفاق موارد زن کشی به عنوان مرحله نهایی خشونت بین فردی و یا خانوادگی رخ می دهد. آسیب پذیری اجتماعی زنان، نابرابری قانونی و دسترسی کم به آموزش- که منجر به نابرابری جنسیتی ، انزوا و تبعیض اجتماعی می شود- محرک های خشونت علیه زنان و زن کشی است.


پارلمان اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ با انتشار گزارشی درباره خشونت علیه زنان، اعلام کرد در سطح جهانی ، بیش از ۸۱ درصد از قربانیان قتل عمد را مردان تشکیل می دهند و حتی بیشتر احتمال دارد که مرتکب این نوع قتل شوند که عمده قربانیان آنها را زنان تشکیل می دهند.

باهنر: ممکن است به خودمان ببازیم/ باید به یک لیست برسیم حتی با جبهه پایداری
هم اکنون بخوانید


گزارش کمیسیون مقام زن در سال ۲۰۲۱ نیز نشان می دهد که زنان در پنج قاره، عمدا توسط همسر یا اعضای خانواده کشته شده اند که در مجموع، ۵۰۳۰۰ نفر در سال ۲۰۱۷ به وقوع پیوسته اند. آفریقا ۱۹۰۰۰ نفر، قاره آمریکا ۸۰۰۰ نفر، اروپا ۳۰۰۰ نفر و اقیانوسیه ۳۰۰ نفر قربانی داشته‌اند.


آمارها در حالی مطرح می شود که خشونت علیه زنان به طور گسترده کمتر ثبت شده است و کمتر از ۴۰ درصد از زنان قربانی، این جنایت را گزارش کرده اند یا به دنبال هر نوع کمکی از سوی پلیسُ دادگاه و یا اقوام خود هستند.


آمارها همچنین نشان می دهد در اروپا بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، تعداد قتل های عمدی با قربانی کردن زنان در اتریش، فنلاند، لتونی و مونته نگرو افزایش یافته است و در ایرلند، ایتالیا، نروژ، رومانی و انگلیس تغییری نداشته است.


این در حالیست که شیوع کرونا نیز عاملی برای تشدید خشونت علیه زنان در سطح جهان شده است. سازمان های بین المللی از جمله، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و کمیسیون مقام زن در سال ۲۰۱۹، شواهدی در مورد تاثیر همه گیر یکرونا بر خشونت علیه زنان منتشر کرده اند . در داده های سازمان های بین المللی آمده است شیوع بیماری کرونا منجر هب افزایش سطح پیچیدگی در مدیریت موارد خشونت علیه زنان، به ویژه همسرکشی و همچنین نوسانات در سطح تماس های اضطراری برای درخواست کمک و مراجعه به اماکن امن ، شده است.


رشد ۲۵ درصدی مصرف سوخت کشور در ایام اربعین
هم اکنون بخوانید

خشونت علیه زنان و زن کشی اقسام مختلفی دارد که از جمله آن می توان به زن کشی به عنوان همسر کشی، زن کشی خانوادگی، زن کشی به عنوان قتل ناموسی، زن کشی در جنگ و درگیری و دیگر موارد اشاره کرد.


طبق گزارش ها، در ماه های اول قرنطینه سال ۲۰۲۰، در مناطقی مانند ایتالیا، رژیم صهیونیستی اسرائیل، قبرس و ترکیه، موارد زن کشی بیشتر از سال قبل بوده است. در قتل های به وقوع پیوسته  ۸۲ درصد از قربانیان زن و ۱۸ درصد مرد هستند که این آمار خود حاکی از خشونت گسترده علیه زنان را نشان می دهد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا