مصرف بنزین در مدار اوج در شرایط نزول کرونا/ خطر واردات بنزین در کمین است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ آمریکا در سال ۲۰۱۸ در مناقشه هسته‌ای با ایران صنعت نفت و گاز کشورمان را تحریم کرد تا منبع اصلی درآمد جمهوری اسلامی را از بین ببرد.

منابع آگاه تجاری و مقامات رسمی خبر می‌دادند که صادرات سوخت و پتروشیمی ایران به رغم تحریم‌های سنگین آمریکا در سال‌های اخیر جهش کرده است؛ داده‌های وزارت نفت و بانک مرکزی نشان می‌دهند که ایران در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۲۰ میلیارد دلار محصولات سوختی و پتروشیمی صادر کرده است که این ۲ برابر مقدار صادرات نفت خام این کشور است. دولت ایران در ماه آوریل اعلام کرد که این صادرات منبع اصلی درآمد کشور بوده است.

اما وزیر نفت(جواد اوجی) در ماه های قبل، از خروجی پالایشگاه‌ها که ۸۴۵ میلیون مترمکعب بود و همچنین از پیک مصرف گاز خانگی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب خبر داده بود.


اوجی گفته بود: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تولید روزانه گاز شیرین و خروجی پالایشگاه‌ها باید به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، اما به‌دلیل سرمایه گذاری نکردن در سال‌های گذشته در بخش گاز اکنون خروجی پالایشگاه‌ها حدود ۸۴۰ میلیون مترمکعب است.


این درحالی است که طبق آمار گمرک میزان صادرات بنزین ایران در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار بوده است که یک رکورد بی‌نظیر محسوب می‌شود.


حال یک سوال جدی در اذهان عمومی ایجاد شده است؛ چگونه ایران که در چند سال گذشته در صادرات بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی رکوردشکنی می‌کرد، هم‌اکنون نگران واردات سوخت شده است؟


۱-دولت تدبیر و امید میراث‌دار طرح پالایشی ستاره خلیج فارس بود که طبق اسناد با پیشرفت ۷۵ درصدی توسط دولت نهم و دهم تحویل داده شد، اما به دلیل عدم اعتقاد بیژن زنگنه وزیر سابق نفت به احداث پالایشگاه، در طول ۸ سال گذشته هیچ طرح پالایشی در دستور کار قرار نگرفت که دولت سیزدهم بتواند با تکمیل آن و «افزایش تولید بنزین»، جایگاه ایران در باشگاه صادرکنندگان سوخت را حفظ کرده و حتی ارتقا دهد.

فسخ قرارداد کارکنان طرح نورداستریم-۲ در پی تحریم‌
هم اکنون بخوانید


۲-شیوه فاجعه‌بار اصلاح قیمت بنزین در دولت دوازدهم، عملا دست دولت سیزدهم را برای هرگونه اقدام کارشناسی در این حوزه بست، در نتیجه دولت نمی‌تواند بر کنترل و کاهش مصرف بنزین از این طریق حساب باز کند.


۳-با روی کارآمدن دولت سیزدهم، واکسیناسیون عمومی جامعه به صورت گسترده انجام شد و بدین ترتیب با حذف محدودیت‌ها دوباره مصرف بنزین در کشور افزایش یافت.


طبق آمار، میانگین تولید و مصرف بنزین و گازوئیل در سال ۱۴۰۱ سربه‌سر خواهد شد و از سال‌های بعد در صورت تداوم روند فعلی ایران مجبور به واردات بنزین و گازوئیل خواهد شد. البته این ادعا با فرض تداوم شرایط فعلی است و باید منتظر اقدامات مقابله‌ای وزارت نفت دولت سیزدهم ماند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 3 =

دکمه بازگشت به بالا