دفاع و امنیت ملی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرف

محمد ناظمی اردکانی (عضو اندیشکده دفاع و امنیت ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) در یادداشتی به موضوع امنیت به عنوان یکی از مولفه‌های تداوم سیاسی هر کشور پرداخت.


به گزارش ایلنا، محمد ناظمی اردکانی (عضو اندیشکده دفاع و امنیت ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) در یادداشتی نوشت: دفاع و امنیت ملی، بنیادی‌ترین نیاز هر جامعه و مهم‌ترین عاملِ دوام زندگی اجتماعی است. در این باب، نظریه‌های متعددی از خواجه نظام‌الملک تا بیهقی و غزالی و از دانشمندان خارجی مانند هابز، بدن و ماکیاولی وجود دارد که هر یک از آنان امنیت را مهم‌ترین وظیفه نظام‌های سیاسی، دولت‌های ملی و دولت-ملت‌ها برشمرده‌اند و امنیت را یکی از مؤلفه‌های تداوم حیات سیاسی هر کشور دانسته‌اند.


امنیت در لغت از ریشه امن به معنای در امان بودن و مصون بودن از هر گونه تعرض و در آرامش و آسودگی بودن از هر گونه تهدید و هراس است. دفاع ملی، یکی از ارکان اصلی امنیت ملی است که حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و سرزمینی، کامیابی اقتصادی و استقلال ملی را تضمین می‌کند. صاحب‌نظران معمولاً امنیت مادی و روانی را نیز -که شامل احساس آزادی، رهایی از ترس و احساس ایمنی می‌شود- ذیل مباحث امنیت بررسی می‌کنند.


گفتمان امنیت و دفاع ملی در نگاه سلبی به معنای نبود تهدیدات و یا مقابله با تهدیدات با حضور مردم، و در نگاه ایجابی به معنای کسب و حفظ ارزش‌ها با حضور مردم است. در این بستر، امنیت مبتنی بر تعریف جامع به معنای مصون نگه داشتنِ ارزش‌های حیاتی مردم در برابر تهدیدات بالقوه و بالفعلی است که می‌توانند خاستگاه داخلی-خارجی داشته باشند.

کشف بیش از ۵ تن مواد مخدر طی یک ماه در سال ۱۴۰۱/ طرح انسداد کامل مرزهای کشور تا ۳ سال آینده
هم اکنون بخوانید


در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که نقشه راه جامعی برای پیشرفت کشور است امنیت، بستر خطوط اصلی زندگی از جمله عدالت، رفاه، آزادی، حاکمیت، استقلال و عزت ملی است و در آن، افزون بر بخش‌های اقتصادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به بخش دفاع هم توجه ویژه‌ای شده است. رویکرد محوری سند الگو به مقوله دفاع و امنیت ملی این است که همان گونه که انقلاب اسلامی حول سه محور رهبری، اسلام و مردم به پیروزی رسید، تأمین امنیت مردم همچنان با این سه محور میسر است.


دوام و بقای نظام و انقلاب اسلامی، متکی به حضور و فداکاری مردم در صحنه است و حضور مردم در عرصه دفاعی و امنیتی کشور، اصلی خدشه ناپذیر است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا