طنین آواز گروه‌های کر در تالار رودکی در اولین روز از جشنواره «نوای مهر

نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» با اجرای گروه‌های کر، ۱۳ اسفندماه فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.


به گزارش ایلنا به نقل از  ستاد خبری نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر»، تالار رودکی عصر روز گذشته میزبان گروه‌های کر بود که در حضور هیئت داوران این بخش یعنی نادر مشایخی، شهلا میلانی و شهروز حقی با یکدیگر رقابت کردند. 


اجرای اول برعهده گروه کر «شقایق» از شهر کرد و به رهبری رضا کریمیان بود. این گروه که فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرده است، برای اجرایش قطعه «جوردا (مثل مادر)» را انتخاب کرد. 


ترکیب اعضای گروه برای این اجرا ۳۰ نفر فرهنگیان خانم و آقا از استان چهارمحال و بختیاری بودند که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها حداقل ۶ سال سابقه حضور مستمر در این گروه را دارند. 


اما اجرای دوم به گروه کرال «پارسه» اختصاص داشت. این گروه که از شهر شیراز میهمان این رویداد هنری بودند به رهبری طیب فقیه اجرایشان را روی صحنه بردند. 


این گروه که از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است، قطعه «از خون جوانان وطن» که برای گروه کر تنظیم شده بود را برای اجرایش انتخاب کرد. 


گروه کر پارسه، تاکنون اجراهایی را در اسپانیا، آلمان، سریلانکا و روسیه روی صحنه برده و این در حالی است که این گروه ترویج فرهنگ و هنر ایران در بخش محلی و ملی را از اهداف خود می‌داند. 


سومین اجرای روز اول جشنواره نیز به گروه کرال «طنین» از خراسان اختصاص داشت. 

ثبت اطلاعات اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در سامانه سادا
هم اکنون بخوانید


این گروه که با رهبری احسان صادقیان اجرایش را روی صحنه برد، قطعات «الله بارون» و «وطن» را برای اجرایشان انتخاب کرده بودند. 


این گروه نیز اجراهای متعددی در ایران و خارج از کشور را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است. 


گروه کرال «آسمان» دیگر شرکت‌کننده بخش آواز جمعی نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» بودند که به رهبری سید مجتبی ذبیحی روی صحنه رفتند. 


این گروه خراسانی قطعه «خاطرات ایران» را برای اجرا انتخاب کرده بود. 


این گروه که فعالیت رسمی خود را در سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است، با شرکت در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه‌های متعددی شده است. 


گروه کر اداره کل آموزش و پرورش استان فارس که با نام هنری «شعله» فعالیت می‌کنند نیز از دیگر شرکت‌کنندگان این بخش از جشنواره بودند. 


این گروه کر که با رهبری نادر کامرانی روی صحنه رفتند قطعاتی از محمد سریر و زنده‌یاد علی تجویدی را که برای گروه کر تنظیم شده بود، روی صحنه بردند. 


«وطن» با کلامی از معینی کرمانشاهی، «ثمر گل‌ها» با کلامی از تورج نگهبان قطعاتی بودند که توسط این گروه اجرا شدند. 


همچنین، هدف اصلی راه‌اندازی این گروه آشنایی فرهنگیان با هنرهای آوایی و بهبود کیفیت این هنر و سرود دانش‌آموزی تعریف شده است. 


اما در نهایت نوبت گروه کر «مهر وطن» بود که به رهبری مسعود نکوئی روی صحنه برود. 


این گروه که از استان کرمان میهمان جشنواره بود اجرای متفاوتی را روی صحنه برد و قطعات «ایران هنگام کار است» و «مهر وطن» را روی صحنه برد. 

پوستر فیلم سینمایی «اتاقک گلی» رونمایی شد
هم اکنون بخوانید


این گروه که با سبک کر آکاپلا کار می‌کند تا به حال در فستیوال‌های بین‌المللی در کشورهای کره جنوبی، ایتالیا، انگلستان، ترکیه و تایلند روی صحنه رفته است و این در حالی است که لهجه‌ها و گویش‌های باستان در آثار این گروه نمود دارند. 


نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» امروز نیز در بخش «تک‌آهنگ» و «سرود دانش آموزی» اجراهای خود را از سر می‌گیرد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا