آرامگاه منتسب به لوط پیامبر و شاه سلطان ابراهیم ادهم ارزش تاریخی نداشتند/ تخریب صورت گرفته به میراث فرهنگی ارتباطی ندارد

خبرها از تخریب آرامگاه منتسب به لوط پیامبر و شاه سلطان ابراهیم ادهم حکایت دارند با این‌ حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان این بناها را فاقد ارزش تاریخی و معماری می‌داند.


به گزارش خبرنگار ایلنا، خبرهایی که در فضای مجازی منتشر شده حکایت از تخریب آرامگاه منتسب به لوط پیامبر و شاه سلطان ابراهیم ادهم دارند. گفته می‌شود دو مقبره مربوط به روزگاران گذشته در آرامگاهی شبیه به گنبد جبلیه‌ی کرمان در روستای مزار شاه شهر راور استان کرمان تخریب شد. 


بنابر اخبار منتشر شده مسوول هیأت امناء این بقعه اعلام کرده به دلیل وجود ترک‌های به وجود آمده در این گنبد از طرف اداره اوقاف این سازه غیر ایمن اعلام شده و گویا این فرد باید تعهد کتبی می‌داده تا جوابگوی خسارت احتمالی باشد. هرچند اداره اوقاف اعلام کرده پول بازسازی مجدد را پرداخت می‌کند. اما چون قبلا اوقاف به آن‌ها اعلام کرده بود یک تانکر نفت برای این مجموعه خریداری شود و پولش را اوقاف می‌دهد و پس از خرید پولی پرداخت نشده همچنین به دلیل مشکلات حقوقی احتمالی که در آینده پیش روی مسئول هیات امنا بوده، او یازده روز پیش استعفا داده است. 


فریدون فعالی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان) در این خصوص به ایلنا گفت: بناهایی که از آن‌ها به عنوان آرامگاه منتسب به لوط پیامبر و شاه سلطان ابراهیم ادهم یاد می‌شود در دهه ۶۰ ساخته شده‌اند و فاقد ارزش تاریخی و معماری هستند. ضمن آنکه در فهرست میراث ملی نیز ثبت نبودند. بعضا از آجر و گل در ساخت آن استفاده شده بود. 

سرگذشتِ نامعلومِ «آکیناکه بار عام شاهی» متعلق به داریوش هخامنشی/ چه بر سر دشنه‌ی رییس تشریفات هخامنشیان آمده است؟
هم اکنون بخوانید


او ادامه داد: به گفته اوقاف، بعد از زلزله، این بنا ترک برداشته و سست شده بود از این رو درصدد تخریب آن برآمدند. میراث پیگیر امور بود و عنوان شده که باید طرحی که برای ساماندهی منطقه ارائه می‌شود همسو با موازین میراث و همسو با معماری منطقه باشد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 18 =

دکمه بازگشت به بالا