واردات ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی با ارز ترجیحی/ رشد ۱۰۰ درصدی واردات گندم و روغن خوراکی/ برنج ۳۳ درصد بیشتر وارد کشور شد

“سید روح اله لطیفی” سخنگوی گمرک در گفت‌وگو با خبرنگار برنا با اشاره به تازه‌ترین آمار ورود و ترخیص کالاهای اساسی از واردات بیش از ۲۵ میلیون تن کالای اساسی طی ۱۰ ماهه سالجاری به کشور خبر داد.


براساس اعلام سخنگوی گمرک از طی ۱۰ ماهه ۳۳ میلیون ۲۱۱ هزار تن به ارزش ۴۱ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۷ درصد و از لحاظ ارزشی ۳۵ درصد رشد داشته است.


طی این مدت از مجموع واردات صورت گرفته، ۲۵ میلیون و ۶۹ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار وارد کشور شده است. بدین ترتیب جمع ۲۵ قلم کالای اساسی واردات شده به کشور از نظر وزنی نسبت به پارسال ۲۶ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۶ درصد رشد داشته است.


۱۲ میلیارد دلار کالا اساسی با ارز ترجیحی وارد شد


طی ۱۰ ماه ۱۴۰۰، ۷ قلم کالای اساسی گروه یک مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی از جمله گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، کنجاله سویا، دارو و تجهیزات پزشکی به میزان ۲۱ میلیون و ۸۸۶ هزار تن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار وارد کشور شده است که از نظر ارزش ۷۴ درصد و از نظر وزنی ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.


بر اساس این گزارش ۵ میلیون و ۴۹۸ هزار تن گندم به ارزش ۱ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار با ارز ترجیحی وارد کشور شده است که نسبت به سال گذشته ۱۰۳ درصد در وزن و ۱۵۱ درصد از نظر ارزش رشد داشته است.

آغاز مذاکرات پیوستن یک تولیدکننده بزرگ به اوپک
هم اکنون بخوانید


 همچنین ۷ میلیون و ۷۳۱ هزار تن ذرت به ارزش ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار، ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار تن جو به ارزش ۸۰۴ میلیون دلار، ۲ میلیون و ۱۳۹ هزار تن دانه های روغنی به ارزش ۱ میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار طی این مدت وارد کشور شد. برای تامین روغن خوراکی و خام کشور ۱ میلیون و ۷۰۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار واردات انجام شد که از نظر ارزش  ۲۲۰ درصد و از نظر وزنی ۹۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.


طی این مدت ۲ میلیون و ۷۱ هزار تن کنجاله سویا به ارزش ۱ میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار و دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز ۱۷ هزار و ۸۴۹  تن به ۱ میلیارد و ۸۱۲ میلیون دلار با ارز ۴۲۰۰ وارد شده است. میزان واردات دارو و ملزومات پزشکی طی مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش رشد داشته است.


وضعیت واردات کالای اساسی با ارز نیمایی


همچنین از مجموع کالاهای اساسی وارد شده، ۳ میلیون و ۱۸۲ هزار تن به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار با ارز نیمایی وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۴ درصد رشد داشته است.


براین اساس ۱ میلیون و ۷۵ هزار تن شکر به ارزش ۴۸۱ میلیون و ۲۲۴ هزار دلار، ۷۱ هزار تن لاستیک سنگین به ارزش ۲۵۶ میلیون دلار، ۳۶ هزار و ۸۲ تن به ارزش ۳۴۰ میلیون و ۲۹۱ هزار دلار ماشین آلات تولید کننده کالاهای اساسی از اقلام وارداتی با ارز نیمایی است.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محلی برای رشد و توسعه کشور است
هم اکنون بخوانید


همچنین  ۱ میلیون و ۱۳۴ هزار تن برنج به ارزش ۹۷۵ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ وارد کشور شد که از نظر وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۷ درصد رشد داشته است. داروهای دامی ضروری نیز با ۴۲۱ تن به ارزش ۴۲ میلیون و ۴۴۲ هزار دلار و کودهای شیمیایی به وزن ۱۶۰ هزار و ۴۲۷ تن به ارزش ۱۱۳ میلیون و ۴۰۶ هزار دلار وارد شده است.


طی این مدت ۶۹۵ هزار و ۶۸۱ تن به ارزش ۱ میلیارد و ۱۰۱ میلیون و ۹۵۲ هزار دلار در قالب سایر کالاها اساسی با تامین ارز نیمایی وارد شد که از نظر وزنی ۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۵ درصد رشد داشته است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا