نفت با لغو تحریم ایران هم ۱۰۰ دلاری می‌شود/ انحصاری کردن بازار صادرات خطرناک است

کارشناس حوزه انرژی گفت: باید آزادانه بازارهای مختلف شناسایی شوند، ما بازارهای خوبی در کره و ژاپن، آسیای شرقی و و اروپا داریم که باید بتوانیم آنها را بازگردانیم و نفت را به طور متنوع بفروشیم، محدود شدن به یک یا چند کشور خاص و انحصاری کردن کار خطرناکی است.


علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره سیگنال‌های صاردات نفت ایران به بازار قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین اظهار داشت: ما از منظر نگاه ملی با دو تحول قابل توجه با موضوع نفت مواجهیم، یکی افزایش صادرات به بازارهای جهانی که تائید شده نفت ایران به بیش از یک میلیون صادرات رسیده و از منظر فعالان این حوزه بسیار مورد توجه است؛ موضوع دوم اینکه افزایش قیمت جهانی نفت بوده که بعد از کرونا و رونق اقتصادی رخ داده است.


وی افزود: رویکردها در مورد ورود ایران به بازار جهانی نفت این است که احتمالا با طرف‌های مذاکره حول  برجام به نتایجی رسیده و نفت ایران آزادانه وارد بازار می‌شود، اما با وجود این تغییر و تحول احتمالی در بازار جهانی نفت، به نظر می‌رسد قیمت نفت از ۱۰۰ دلار هم فراتر برود و کشورهای صادرکننده به منافع بیشتری دست پیدا کنند. 


این نماینده سابق مجلس در ادامه گفت: علیرغم وضعیت قیمت نفت ما از منظر چشم‌انداز بلندمدت باید سیاست‌گذاری جدیدی در زمینه صادرات داشته باشیم، بعد از کنوانسیون پاریس و شکل‌گیری معاهدات ممنوعیت گازهای گلخانه‌ای و تهدیدهایی که وجود دارد سال‌های آتی صادرات با تهدیدات جدی مواجه می‌شود، بنابراین کشورهایی که به بودجه نفتی وابسته‌اند باید برای درآمد جایگزین راهکارهایی در نظر بگیرند. 

آیا قانون مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان سال مصوب و اجرایی می‌شود؟
هم اکنون بخوانید


وی خاطرنشان کرد: در دو دوره تحریم نفتی کشور ما بسیار به زحمت افتاد و باعث بهم خوردن پایه پولی شده و فشارهای سنگین معیشتی و اقتصادی به مردم وارد کرد، حتی در دوره دوم تحریم نفتی بیش از دور اول شاهد شکنندگی در اقتصاد بودیم این درسی برای سیاستگذاران است که باید راهکاری بیندیشند که بودجه از وابستگی به نفت خارج شود، چراکه همیشه اینگونه بوده که وقتی در هر کشوری تحریم لغو می‌شود وابستگی بودجه به پول نفت افزایش پیدا می‌کند. 


بختیار ادامه داد: اکنون در بودجه ۱۴۰۱ و در صورت لغو تحریم کشور باز هم به سمتی می‌رود که وابستگی بیشتر به منابع نفتی بسته می‌شود و این در حالی است که باید سال به سال بودجه از نفت رها، به صفر رسیده و به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود، اما امسال هم فقط ۲۰ درصد واریز می‌شود.


وی درباره بازگشت نفت ایران به بازارهای آسیای شرقی مثل ژاپن و کره و همچنین اروپا گفت: یکی از تعهدات امرزو بازار این است که صادرات محدود به یک یا چند کشور شود و ما بازار اروپا را نداشته باشیم، مثلا در جریان مذاکرات وین چینی‌ها اعلام کرده‌اند که کل صادرات نفت ایران را پوشش می‌دهند، این یک تهدید است چراکه باید بازارها متنوع باشد و انحصاری کردن  باعث وابستگی به یک کشور خواهد شد.


این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: باید آزادانه بازارهای مختلف شناسایی شوند، ما بازارهای خوبی در کره و ژاپن، آسیای شرقی و و اروپا داریم که باید بتوانیم آنها را بازگردانیم و نفت را به طور متنوع بفروشیم، محدود شدن به یک یا چند کشور خاص، مونوپول و انحصاری کردن کار خطرناکی است.

قیمت یونولیت سقفی با توقف تولید پتروشیمی پارس 10 برابر شد/ تداوم ضعف مدیریتی در هلدینگ خلیج فارس
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا