شبکه های کامپیوتری

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و استفاده گسترده از کامپیوتر و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری شبکه های کامپیوتری ایجاد شدند. شبکه به اتصال دو یا چند سیستم گفته می شود که با هم در ارتباط باشند. و در زمینه فناوری اطلاعات منظور از شبکه کامپیوتری مجموعه ای متشکل از سیستم های کامپیوتری، سخت افزاری و نرم افزار های مربوط به شبکه و تجهیزات ارتباطی مانند کابل های شبکه و غیره می باشد.


 


 در گذشته برای امور محاسباتی از یک کامپیوتر بسیاربزرگ که بتواند همه امور را انجام دهد، استفاده می شد ولی امروزه با کمک تعداد زیادی کامپیوتر کوچک که با یکدیگر اتصال دارند امور مربوطه انجام می گیرد که به این نوع سیستم، شبکه کامپیوتری گفته می شود. در این مقاله تصمیم داریم در رابطه با شبکه کامپیوتری، انواع آن و کارکرد شبکه های کامپیوتری بیشتر شرح دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همرا ه باشید.


560


( شبکه های کامپیوتری | کمک کامپیوتر تلفنی)


شبکه کامپیوتری چیست؟


در دنیای نرم افزاری شبکه به مجموعه ای گسترده از سیستم های کامپیوتری، سخت افزار و نرم افزار گفته می شود که با یکدیگر در ارتباط باشند و می توانند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در تعریف شبکه های کامپیوتری منظور از کامپیوتر فقط یک کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ نمی باشد بلکه می تواند از یک mainframe بزرگ تا یک ریزکامپیوتر حتی گوشی های تلفن همراه ، تبلت ها ، فبلت یا حتی دستگاه های pos را  نیز در بر بگیرد. یک شبکه کامپیوتری و به اصطلاح Network مجموعه ای از سیستم ها می باشد. به طور کلی شبکه ها را به دو بخش سخت افزار (Passiv ) و نرم افزار (Active) تقسیم می شود. شبکه های کامپیوتری ارتباط بین سیستم ها را برقرار می کنند تا کاربران بتوانند داده ها و تجهیزات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در دنیای امروز شبکه های کامپیوتری در همه زمینه های ارتباطی علوم مختلف مانند نظامی، پزشکی، علمی و یا  حتی در مصارف خانگی و اداره ها و سازمان ها کاربرد دارد. اگر بخواهیم وسعت شبکه های کامپیوتری را در نظر بگیریم می توانیم از دو کامپیوتر تا دو میلیون کامپیوتر را در یک سازمان مدنظر بگیریم که همگی با توجه به اهدافی که راه اندازی شده اند و در ارتباط با یکدیگر هستند. با کمک این شبکه ها کاربران به منابع و داده دسترسی دارند فعالیت هایی مانند تماس تصویری و صوتی با یکدیگر به صورت صوتی و تصویری و اشتراک فایل ها، سخت افزار ها، نرم افزار ها و پرونده های مرتبط با هدف سازمان را می توانند به اشتراک بگذارند.

طرح مشترک وزارت صمت با انجمن صنعت تایر برای تنظیم بازار
هم اکنون بخوانید


570


 


( بسته‌های اینترنت یک ‌روزه همراه اول| رایانه کمک)


کاربرد شبکه های کامپیوتری


همانطور که گفتیم شبکه های کامپیوتری در همه زمینه های ارتباطی علوم مختلف کاربرد دارند در این قسمت به شرح برخی از کاربرد های شبکه های کامپیوتری برای آشنایی بهتر و بیشتر می پردازیم.


85


کاربرد تجاری شبکه های کامپیوتری


واحد های تجاری دارای قسمت های مختلفی از جمله: واحد فروش، بازاریابی، امور مالی، خدمات پس از فروش و مواردی در زمینه تولید می باشند که همه این موارد نیاز به مدیریت و تصمیم گیری دارند، تا خروجی آن ها اطلاعات یکپارچه و منظمی را در دسترس سازمان قرار دهد لذا به اشتراک گذاری داده ها با استفاده از شبکه و یا حتی تجهیزات از کاربرد شبکه های کامپیوتری در تجارت می باشد. به طور مثال سازمان تجاری به جای خرید تعداد زیادی پرینتر برای همه سیستم های کاربردی در سازمان یک پرینتر برای کل مجموعه تهیه کرده و آن را از طریقه شبکه بین تمام افراد به اشتراک می گذارد. اشتراک گذاری نرم افزاری در این نوع  شبکه های کامپیوتری حائز اهمیت می باشد.


86


کاربرد خانگی شبکه های کامپیوتری


کاربرد خانگی شبکه های کامپیوتری بسیار رایج می شود. امروزه تقریبا در هر منزل یک سیستم کامپیوتر وجود دارد که بسیاری از امور روزمره خود را با کمک آن انجام می دهند. دسترسی به اطلاعات سراسر دنیا و امور مربوط به تعامل و ارتباط و تجارت الکترونیک در سیستم های خانگی از طریق اینترنت صورت می گیرد. در این نوع کاربرد خانگی شبکه های کامپیوتری، از امکان ارتباطی موجود در اینترنت ، ارتباط همتا به همتا استفاده می شود. ( سیستم همتا به همتا به این صورت است که پایگاه داده مرکزی حذف و اطلاعات در کامپیوتر های تک تک افراد ذخیره می شود که هر شخصی لیستی از افراد مجاور خود را در اختیار دارند). مهم ترین کاربرد شبکه های کامپیوتری را در کاربرد خانگی می توان همین استفاده از اینترنت نام برد که روزانه کاربران زیادی با آن سر وکار دارند.


 


کاربرد های همراه شبکه های کامپیوتری


شبکه های بی سیم از کاربرد های همراه در شبکه های کامپیوتری می باشند. کامپیوترهای سیار و دستیاران دیجیتالی برای ارتباط با یکدیگر از شبکه های بی سیم استفاده می کنند.بهترین کاربرد شبکه های بی سیم ایجاد دفترهای سیار می باشد. البته هر شبکه بی سیم الزاما سیار نمی باشد. شبکه های بی سیم در امور حمل و نقل تحول بزرگی را ایجاد کردند. شبکه های کامپیوتری بی سیم در امور نظامی نیز بسار مهم می باشند.

خواب خوش سازمان حمایت در ناخوشی خودرو
هم اکنون بخوانید


87


 


( کاربرد های همراه شبکه های کامپیوتری| خدمات کامپیوتری آنلاین)


اصطلاحات رایج شبکه های کامپیوتری


تا این قسمت از مقاله با شبکه های کامپیوتری و کاربرد آن ها آشنا شدیم. در ادامه به بررسی اصطلاحات و عبارات رایج در دنیای شبکه های کامپیوتری می پردازیم.


کلاینت ( Client)


به سیستمی گفته می شود که درخواست و تقاضا دارد به طور مثال زمانی که ما با کامپیوتر خود به شبکه  اینترنت متصل می شویم و از آن بهره می بریم سیستم ما نوعی کلاینت می باشد.


سرور ( Server)


سرور در واقع به کامپیوتری گفته می شود که توان سخت افزاری و نرم افزاری بالایی داشته و به عنوان کامپیوتر مرکزی فعالیت می کند و سرویس ها و خدمات را به کلاینت ها ارائه می دهد. در شبکه های کلاینت سروری هم کلاینت و هم سرور سیستم عامل مربوط به خود را دارند. در اینجا البته منظور از سیستم عامل تنها ویندوز ( ویندوز ۱۰ و۸،۷و …)نیست و همه سیستم عامل های موبایل و رایانه را شامل می شود.


هاست ( Host)


هاست یا میزبان به طور کلی به هر سیستمی گفته می شود که به شبکه متصل بوده و خدماتی را ارائه داده و همچنین از خدمات و سرویس های شبکه بهره می برد در نتیجه هم کلاینت ها و هم سرور ها، به شکلی هاست محسوب می شوند.


88


( اصطلاحات رایج شبکه های کامپیوتری| حل مشکل رایانه )


انواع شبکه های کامپیوتری


شبکه های کامپیوتری بر اساس وسعت و گستردگی به انواع زیر تقسیم می شوند:


  • شبکه PAN یا شبکه شخصی
  • شبکه LAN یا شبکه محلی
  • شبکه MAN یا شبکه شهری
  • شبکه WAN یا شبکه گسترده
  • شبکه Gan یا شبکه های جهانی


89


( انواع شبکه های کامپیوتری| رایانه کمک )


سخن پایانی


شبکه های کامپیوتری بر اساس هدف به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که هر کدام کاربرد متناسب با نوع کاربری و هدف را داشته و دارای ساختاری متفاوت هستند. در این مقاله به شرح مختصر و جامعی برای آشنایی با شبکه های کامپیوتری پرداختیم. امیدواریم در این مقاله اطلاعات مفید اولیه نسبت به شبکه های کامپیوتری را در یافت کرده باشید. کارشناسان ما در رایانه کمک پاسخگوی سوالات شما در زمینه شبکه های کامپیوتری می باشند.


پایان رپرتاژ آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 14 =

دکمه بازگشت به بالا