گردش مالی قاچاقیان پرندگان مهاجر بسیار بالاست/ دستگیری تمام شکارچیان مهاجم در تالاب میانکاله/ توضیح درباره صدور پروانه شکار

رییس اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران گفت: در فریدون کنار قاچاق پرندگان رخ می‌دهد و گردش مالی این قاچاق‌ها بسیار بالاست. بخش عمده سود آن نیز به واسطه‌ها یعنی فروشندگان پرندگان قاچاق می‌رسد.


«حسینعلی ابراهیمی کارنامی»، رییس اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره یورش دسته جمعی بیش از ۱۰۰ شکارچی به تالاب میانکاله و قتل عام پرندگان مهاجر در روزهای اخیر، با اعلام دستگیری این شکارچیان گفت: این افراد را تحویل مرجع قضایی داده ایم. با هماهنگی که بین دستگاه‌ها و همکاری دو اداره کل محیط زیست مازندران و گلستان وجود دارد، خوشبختانه توان اجرایی محیط زیست برای مقابله با این افراد بالا رفت. حدود ده روز پیش یک مورد شلیک از سوی این شکارچیان به سمت یکی از محیط بانان اتفاق افتاد که خوشبختانه به دلیل اینکه سلاح ساچمه‌ای و شلیک از مسافت دور بود، کسی آسیب ندید. نیاز داریم درمقابل قانون گریزان محکم‌تر ایستادگی شود و همه دستگاه‌ها کنار هم باشند. 


او دراین ارتباط که گفته می‌شود اقدام دست جمعی این شکارچیان در اعتراض به صادر نشدن مجوزهای شکار برای آنان بوده است، گفت: صدور مجوز در آیین نامه شکار و صید، نیاز به تصویب در شورای عالی محیط زیست است. وقتی تاییدیه شورای عالی محیط زیست داده نشود، اصلا امکان صدور پروانه طبق قانون وجود ندارد. حتی اگر پروانه‌ای صادر شود، در داخل پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستگاهی مانند تالاب میانکاله پروانه نمی‌دهیم و صدور این پروانه برای شکار در این منطقه اساسا موضوعیت ندارد. 


ابراهیمی کارنامی گفت: در کنار همه اینها، برای صدور پروانه باید بررسی‌ها و ظرفیت‌سنجی‌های متعددی شود. باتوجه به اینکه امسال به دلایل اقلیمی تعداد ورودی پرنده‌های کوچنده بسیار کمتر شده است، هرگونه پیشنهاد صدور پروانه باید مورد کار کارشناسی جدی قرار بگیرد. این افراد فشنگ را دانه‌ای ده هزار تا بیست هزار تومان می‌خرند، اما یک پرنده مگر چند گرم گوشت دارد که این مقدار برای شکار آن‌ها باید هزینه شود؟ شکار از لحاظ اقتصادی برای این افراد به صرفه نیست و صدور پروانه در این موارد چندان موضوعیتی نخواهد داشت. 

تداوم زندگی، تداوم آلودگی
هم اکنون بخوانید


او در ارتباط علل وقوع هرساله شکارهای گسترده پرندگان مهاجر به این استان در فصل زمستان، گفت: یکی از گرفتاری اصلی ما کمبود نیرو محیط بان است. امکانات و تجهیزات محیط زیست و تعداد نیروهای آن باید با مسئولیت واگذار شده به این سازمان قابل مقایسه باشد. متناسب‌سازی مجازات با جرایم مساله دیگری است که باید به آن رسیدگی شود و از امکانات قانونی که اشد مجازات را برای مقابله با شکارچیان است، استفاده شود. مساله لازم دیگر همکاری همه سازمان‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست است. 


ابراهیمی افزود: برای مثال علت اینکه ما در کنترل شکار در فریدون‌کنار موفق نمی‌شدیم این بود که مقامات محلی نه تنها همکاری نمی‌کردند بلکه مقابل سازمان حفاظت محیط زیست مقاومت نیز داشتند. زمانی که همه دستگاه‌ها با یکدیگر برای مقابله با شکارچیان متفق القول باشند چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. 


او در توضیح وضعیت کمبود نیرو در اداره کل محیط زیست مازندران گفت: در محیط زیست استان مازندران درحال حاضر ۶۰ درصد ردیف‌های شغلی مصوب خالی است. باوجود اینکه همین مقدار مصوب هم کفاف مسئولیت‌ها را نمی‌دهد اما اگر این ردیف‌های خالی پر شود بازهم در مقابله با عوامل مخرب محیط زیست بسیار کمک کننده است. از لحاظ امکانات خودرویی متاسفانه در وضعیت تقریبا بحرانی قرار داریم و میانگین عمر خودروهایی که در عملیات‌ها استفاده می‌کنیم، نزدیک به ۱۴ سال است، درحالی که کارهای ما در مناطق صعب العبور و دورافتاده است. درحال حاضر که این خودروها مستهلک شده اند، هزینه‌های تعمیر و نگه داری و سوخت آن‌ها بسیار بالاست و اعتبارات جاری ما اصلا کفاف آن را نمی‌دهد. دوربین‌هایی که باید روی لباس محیط بانان نیز مهم است و در نقاط حساس باید از امکانات روز بهره گیری کنیم. 


ابراهیمی کارنامی ادامه گفت: اگر همه اینها تقویت شود شکار پرندگان مهاجر در استان مازندران قابل کنترل است و کاری نشدنی نیست. باید از همه ظرفیت‌ها از جمله فرهنگسازی استفاده کنیم و در کنار آن از برخوردهای قانونی برای برخوردهای محکم با کسانی که قانون‌شکنی می‌کنند استفاده کنیم. 

کاهش آمار زندانیان زنی که طی چند ماه اخیر بازداشت شده‌ بودند
هم اکنون بخوانید


او درارتباط با گفته‌های فرماندار شهرستان فریدون‌کنار که وضعیت شکارچیان غیرمجاز پرندگان مهاجر را با کولبران و سوختبران مقایسه کرده بود، گفت: اصلا این دو مورد قابل قیاس نیست و یک مقایسه کاملا مع الفارغ صورت گرفته است. متاسفانه علی رغم اینکه در سال ۹۷ تا ۹۹ همکاری فرمانداری فریدون‌کنار با محیط زیست استان نمود پیدا کرده بود، اما در سال ۱۴۰۰ همکاری از سمت آن‌ها ندیدیم و نمی‌دانم این صحبتهای جانبدارانه اصلا با چه هدفی صورت می‌گیرد. در فریدون‌کنار قاچاق حیات وحش رخ می‌دهد و گردش مالی این قاچاق‌ها بسیار بالاست. بخش عمده سود آن نیز به واسطه‌ها یعنی فروشندگان پرندگان قاچاق می‌رسد. مانده‌ام که چه طور عده‌ای برای توجیه خلاف این شکارچیان به هر دری می‌زنند. 


ابراهیمی کارنامی درارتباط با آسیب ناشی از بازار محلی فریدون‌کنار که فعالان محیط زیست خواهان بسته شدن آن به دلیل فروش پرندگان مهاجر شکار شده، بودند، گفت: این بازار صددرصد غیرقانونی است. همیشه هم گفته‌ایم این بازار باید تعطیل شود و وجود این بازار باعث شده است کنترل شکار و صید در فریدون‌کنار بسیار سخت شود، زیرا زمانی که عرضه نباشد متقاضی نیز پیدا نمی‌شود. اگر تخلفاتی در زمینه شکار پرندگان مهاجر می‌شود، عمدتا زیر سر بازار فریدون‌کنار است. برای جلوگیری از این بازار نیز علاوه بر محیط زیست بسیاری از دستگاه‌ها مسئول هستند.


او افزود: برای مثال سازمان دامپزشکی مسئولیت بسیار جدی در مقابله با این بازار را دارد، زیرا بحث امنیت غذایی فراورده‌های گوشتی مطرح می‌شود. ذبحی که در این بازار می‌شود و نحوه عرضه آن همگی غیر بهداشتی است. شهرداری باید پاسخگو باشد چرا این بازار غیرمجاز در شهر فعالیت دارد و برخوردی با آن نمی‌شود. تعزیرات حکومتی نیز باید به فعالیت این بازار ورود کند. این بازار علت اصلی تخلفات صید و شکار در شهرستان فریدون کنار است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا