کاهش احتمالی میزان مبتلایان کرونا تا اوایل اسفند/ واکسیناسیون احتمال بستری در آی‌سی‌یو را تا ۹۰ درصد پایین می‌آورد

ویروس شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: احتمالا در اواخر این ماه و اوایل اسفند مقداری از میزان ابتلاها پایین آمده و از هفته آینده نیز از قله ابتلا در کشور پایین می‌آییم.


«حسین کیوانی»، ویروس شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با پیش بینی‌ها از وضعیت شیوع کرونا در هفته‌های آینده در کشور به خبرنگار ایلنا گفت: به نظر می‌رسد به پیک موج ششم رسیده‌ایم و اوج آن تا چندروز آینده خواهد بود. احتمالا در اواخر این ماه و اوایل اسفند مقداری از میزان ابتلاها کم می‌شود و از هفته آینده نیز از قله ابتلا در کشور پایین می‌آییم.


او افزود: احتمالا در اواسط اسفند پیک فروکش کرده و برای مدتی به این دلیل که تعداد زیادی از افراد جامعه به ویروس مبتلا شده اند، جامعه ایمنی جمعی خواهد داشت. امیدواریم پیک بعدی وجود نداشته باشد، اما این مساله وابسته به رفتارهای جمعی ما و سویه های جدید کرونا خواهد بود. اگر نوع جدیدی از کرونا بروز پیدا کند و واکسن‌ها آن را نشناسند، ممکن است پیک های دیگری نیز داشته باشیم. 


کیوانی در ارتباط با خطر سویه های جدیدی مانند «دلتاکرون» با اشاره به اینکه معلوم نیست سویه های جدید لزوما خطرناک باشند، گفت: مادامی که ویروس بین مردم چرخش می‌کند و می تواند تکثیر پیدا کند، احتمال به وجود آمدن واریانت های جدید وجود دارد، اما به این معنی نیست که واریانت به وجود آمده خطرناک خواهد بود. در مورد آنفولانزا ممکن است اینگونه باشد اما درمورد کرونا اینگونه نیست و جهش هایی که براثر تکثیر زیاد به وجود می آید، ممکن است هرکدام ویژگی متفاوت از جمله بیماری زایی بیشتر یا بالعکس کمتری داشته باشند. آنچه که می‌توان استنتاج کرد این است که بیماری زایی اومیکرون اگر نگوییم کمتر از بقیه است اما تفاوتی با دیگر واریانت ها ندارد. 


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با احتمال تکرار شدن تجربه پیک اومیکرون کشورهای غربی در ایران که رکودهای دلتا در این کشورها را شکسته است، گفت: باید توجه داشت که ما در پنج یا شش ماه اخیر میزان واکسیناسیونمان را به شدت افزایش داده‌ایم. اینکه دلتا در ایران میزان تلفات بیشتری به جا گذاشته، به این معنا نیست که این سویه بیماری زایی و شدت بیشتری از اومیکرون داشته است بلکه بسیاری از افراد در جامعه ایران در آن زمان واکسینه نشده بودند. 

نتایج ارزشیابی مطالعات بزرگ همگروهی آینده‌نگر
هم اکنون بخوانید


کیوانی در ارتباط با پیش بینی‌ها از پایان پاندمی کرونا در دنیا  گفت: هیچ چیز قابل پیش بینی نیست، اما حدس زده می‌شود حدود دو سال دیگر این همه گیری تبدیل به اندمی خواهد شد و اگر ایمنی خوبی براثر واکسن و ابتلا ایجاد شود، این ویروس به صورت منطقه‌ای در برخی کشورها و شهرها افراد را درگیر می‌کند. پس از آن در سال‌های بعدی افراد مانند ابتلا به باقی انواع کرونا ویروس‌ها، به صورت فردی و پراکنده به این ویروس مبتلا می‌شوند. همانطور که می‌دانید ۳۰ درصد سرماخوردگی ها در فصل زمستان به دلیل ابتلا به ویروس‌های غیر از کووید ۱۹ است. 


این ویروس شناس در واکنش به صحبت‌های اخیر وزیر آموزش و پرورش که اومیکرون را مانند سرماخوردگی و خطر آن را بالا ندانسته بود، گفت: این حرف تا حدودی درست است اما اینکه گفته می‌شود مدارس بازگشایی نشود یا اماکن عمومی تعطیل یا نیمه تعطیل شوند، به این دلیل است که سیستم بهداشت و درمان ما با حجم بالایی از بیماران مواجه نشود که بتواند به آنها خدمات دهد و فرسوده و دچار فروپاشی نشود. بنابراین باید اقداماتی را به عمل بیاوریم که هجوم مردم به بیمارستان ها کم شده و اکسیژن، تخت و آی سی یو به اندازه کافی وجود داشته و بتوانیم سرویس دهیم. 


او در ارتباط با خطر ابتلا به فرم‌های شدید بیماری در کودکان گفت: میزان مرگ و میر کودکان در این سویه تفاوت چندانی با سویه های قبلی ندارد اما ابتلای کودکان در این سویه بیشتر و توام با علایم بیشتر است. در سویه اصلی ووهان علائم زیادی در کودکان بروز نمی‌کرد و کودکان کمتر مبتلا می‌شدند، اما در حال حاضر ۲۰ درصد مراجعات مربوط به اطفال است. 


کیوانی گفت: کسانی که علامت دارند، حداقل هفت تا ده روز باید خودشان را قرنطینه کرده و حتما بعد از اینکه بخواهد وارد جامعه شود، ماسک بزند و فاصله اجتماعی یک متر تا یک متر و نیم را حفظ کند. برخی تصور می‌کنند بعد از پنج روز دیگر احتمال سرایت آنها وجود ندارد درحالی که اینگونه نیست و این افراد آلوده کننده هستند اما تنها احتمال آلوده کردن آنها پایین می آید، بنابراین اگر رعایت کنند و ده تا بیست روز ماسک بزنند و فاصله را رعایت کنند، می تواند میزان ابتلا دیگران را پایین بیاورند و میزان مراجعه به بیمارستان ها پایین خواهد آمد. 

تشدید نظارت بر اماکن عمومی با هدف پیشگیری از گسترش وبا/ استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع کشاورزی باید کمتر شود
هم اکنون بخوانید


او افزود: احتمال ابتلا به کرونا هم در کسانی که واکسن زده اند و هم در کسانی که قبلا مبتلا شده‌اند، وجود دارد، اما این افراد علایم خفیف‌تری دارند و نیاز به بستری شدن آن‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد پایین آمده و احتمال رفتن آنها به آی سی یو نیز تا مقدار ۹۰ درصد پایین می‌آید. دز سوم نسبت به دو دز، ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به دزهای قبلی بیشتر سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به همین مقدار احتمال بستری و فوت کمتر است. 


کیوانی در ارتباط با احتمال نیاز به دز چهارم به ویژه در کادر درمان گفت: معمولا ایمنی چه ناشی از واکسن و چه ناشی ابتلا باشد، حدودا از ماه ششم شروع به ضعیف تر شدن می‌رود، اما صرفا آن ایمنی نیست که بدن ما را حفظ می‌کند. ما ایمنی دیگری تحت عنوان ایمنی سلولی داریم و از طرفی خاطره ایمنی قبلی ناشی از واکسن در بدن تا ابد می‌ماند. زدن دز چهارم در کادر بهداشت و درمان برخی کشورها شروع شده است، اما به نظر نمی آید با این موج اومیکرون که افراد زیادی را مبتلا می‌کند، حداقل تا هفت تا هشت ماه دیگر نیازی به دز چهارم داشته باشیم و باید ببینیم سویه بعدی که شیوع پیدا می‌کند، چه خواهد بود. 


او در ارتباط با رابطه میزان پایین واکسیناسیون دز سوم در کشور با شدت پیک ششم گفت: احتمالا اگر همه مردم دز سوم را می زدند ما میزان مراجعه کمتری به بیمارستان ها داشتیم. اما ما دیر واکسیناسیون را شروع کرده ایم. این در عمل به نفع ما شد و به همین دلیل جامعه کمتر عوارض اومیکرون را از خودش نشان می‌دهد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − دو =

دکمه بازگشت به بالا