باید استفاده از کالای ایرانی یک افتخار محسوب شود/ با ارگان هایی که قانون لزوم استفاده از کالای ایرانی را رعایت نمی کنند برخورد شود

“امیرعباس اختراعی” رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: البته مشکلات و مسائلی که در حوزه تولید بومی وجود دارد، فقط مختص کشور ما نیست . سایرکشورهایی که پا به عرصه ساخت و تولید در داخل کشورشان گذاشتند، حتی کشورهای پیشرفته کنونی با این ذهنیت و شرایط روبرو بودند. مساله قابل توجه دیگر این است که، در بخش های فساد خیز مانند برخی از سازمان های دولتی که به صورت پروژه محوری کار می کنند، قاعدتا واردات امکانات و شرایط بهتری برای افراد ایجاد می کند. یعنی با واردات می توانند به برخی افراد و یا مجامع خاص دسترسی پیدا کنند.


اختراعی تاکید کرد: دلیل اصلی اینکه باید تولید بومی و داخلی را تقویت و به این سمت حرکت کنیم، این است که باید به نسل آینده نیز فکر کنیم. ما در این شرایط زمانی و مکانی وارد عرصه ای شده ایم که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان خیلی پیش تر وارد این عرصه شده اند و اکنون در این بخش با تاخیر مواجه ایم.البته ما مزیت نیروی جوان و نخبه را داریم که می توانیم با میانبر راه را کوتاه تر کرده و با پشتیبانی از این نیروها با سرعت بیشتری به پیشرفت برسیم . هرچند ممکن است به صورت صددرصد به آنچه در نظر داریم در حال حاضر نرسیم اما در آینده قطعا موفقیت از آن ماست.


وی همچنین افزود: برای برطرف کردن موانع و رسیدن به خودکفایی قوانین باید کمک کنند. ما قانونی داریم تحت عنوان قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی که سومین ورژن آن درسال ۹۸  با تغییرات عمده ابلاغ شد.این قانون بسیار فاخر و قوی است. در این قانون عنوان شده که تمام بخش های دولتی و وابسته به دولت اعم از بخش خصوصی و دولتی باید از کالاهای تولید داخل استفاده کنند و کسانی که از این قانون تمکین نکنند با آنها باید برخورد قانونی شود. اگر این قانون اجرا شود و هیاتی برای نظارت در جهت اجرای آن تعیین شود قطعا می توانیم به رونق تولید ملی امیدوار باشیم.

بانک حکمت ایرانیان در بانک سپه ادغام شد
هم اکنون بخوانید


این فعال بخش دانش بنیان متذکر شد: بخش بعدی که باید غیر از تقنین به آن توجه کرد، مساله فرهنگ سازی است. باید ما از طریق رسانه ها ، فیلم و سایر بخش های فرهنگی در خصوص استفاده از کالای ایرانی و ساخت داخل فرهنگ سازی کنیم. باید به مردم بگوییم که استفاده از تولید بومی یک افتخار است. به مردم بگوییم که اگر پوشاک و یا هر وسیله ای را قرار است تهیه کنیم اگر ساخت داخل است آن را بخریم. یعنی استفاده از کالای ایرانی را یک افتخار قلمداد کنند و این به یک فرهنگ در کشور تبدیل می شود. اگر مسئولان به جای شعار در عمل به استفاده از کالا و محصول تولید بومی مباردت ورزند این مساله می تواند به عنوان یک فرهنگ و الگو برای مردم نهادینه شود.


اختراعی در پایان تاکید کرد: به طور کلی فعالیت دانش بنیان ها در ایران یک پدیده و حرکت بسیار ارزشمند محسوب می شود که باید در این جا از تلاش های شخص آقای ستاری و مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از این شرکت ها تقدیر به عمل بیاوریم.در کنار همه تلاش های صورت گرفته برای رسیدن به نقطه قابل توجه باید کارهای تکمیلی نیز انجام شود. صنایع بزرگ ما باید دانش بنیان شوند یعنی از محدوده ای که اکنون در آن فعال هستند باید فراتر روند. باید برخی تعاریف قدری تغییر کنند و یا از دوباره تعریف شوند. شرکت های دانش بنیان ما محصول محور هستند که باید در این بخش تغییراتی ایجاد شود. باید دامنه شرکت های دانش بنیان به صورت ماموریت محوری پیش بروند که ما برای رسیدن به این مرحله نیازمند تغییرات ساختاری هستیم.

سودآوری سامسونگ روی سراشیبی سقوط!
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا