معرفی گیاهان دارویی و مکمل های ضد افسردگی


خوشبختانه امروزه برای درمان علائم افسردگی داروهای شیمیایی موثر وجود دارد و تغییرات مثبت در سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و مصرف برخی مکمل ها نیز می تواند تاثیر خوبی در کاهش این علائم داشته باشد. به عنوان مثال به نظر می رسد برخی ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی و برخی ترکیبات خاص به بهبود علائم افسردگی کمک می کنند.


در ادامه قصد داریم به معرفی تعدادی از گیاهان دارویی و مکمل های مفید برای افسردگی بپردازیم.


انواع افسردگی


افسردگی انواع مختلف دارد اما تقریبا همه آن ها با برخی علائم و خصوصیات مشترک از جمله غم و اندوه، خلق و خوی تحریک پذیر، احساس پوچی و تغییر در توانایی شناختی که روی عملکرد افراد تاثیر می گذارد شناخته می شوند، از جمله:


  • اختلال افسردگی ماژور
  • اختلال نا منظمی خلقی اخلال گرانه
  • اختلال افسردگی پایدار
  • اختلال دیسفوریا پیش از قاعدگی
  • اختلال افسردگی به دلیل سایر بیماری ها


گیاهان دارویی و مکمل های ضد افسردگی


هشدار: توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه مکمل یا گیاه دارویی برای درمان افسردگی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.


۱٫ اسیدهای چرب امگا ۳


چربی های امگا ۳ جزو چربی های ضروری هستند، به این معنا که بدن نیاز روزانه خود به این چربی ها را از طریق مواد غذایی مصرفی تامین می کند.


به نظر می رسد مصرف مکمل های حاوی امگا ۳ به درمان افسردگی کمک می کند.


به عنوان مثال مشخص شده مصرف این مکمل ها در خانم ها می تواند افسردگی در زنان باردار و افسردگی بعد از زایمان را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشد. در این تحقیق به خصوص مکمل هایی که مقدار بیشتری ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA) نسبت به دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) داشته اند موثرتر بوده اند. EPA و DHA دو نوع اسید چرب امگا ۳ هستند که در غذاهای دریایی به وفور یافت می شوند.


از سوی دیگر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند مکمل های امگا ۳ که حاوی ۶۰ درصد یا بیشتر EPA در یک دوز ۱ گرمی یا کمتر در روز هستند بیشترین تاثیر را دارند.


با وجود این، نتایج به دست آمده ضد و نقیض هستند و این مکمل ها در برخی موارد و برخی انواع افسردگی تاثیری نداشته اند. به طور کلی به نظر می رسد مصرف مکمل های امگا ۳ به خصوص در افرادی که ماهی های چرب مصرف نمی کنند مفید است و به درمان افسردگی در گروه های خاص کمک می کند.


۲٫ ان استیل سیستئین


ان استیل سیستئین یا NAC پیش ماده ای برای اسیدهای آمینه ال سیستئین و گلوتاتیون می باشد. لازم به ذکر است گلوتاتیون یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها در بدن است که برای تنظیم التهاب و محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو ضروری می باشد.


گفته شده مصرف NAC مزایای زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آن ها می توان به افزایش گلوتاتیون در بدن اشاره کرد.


از سوی دیگر مشخص شده افراد مبتلا به افسردگی به احتمال زیاد دارای سطح بالاتری از سیتوکین های التهابی مانند پروتئین واکنش پذیر C، اینتر لوکین ۶ و فاکتور نکروز توموری آلفا هستند.


مصرف این ماده ممکن است به کاهش التهاب و علائم افسردگی کمک کند، به علاوه احتمالا بی نظمی انتقال دهنده های عصبی در مبتلایان به اختلالات روان پزشکی را بهبود می بخشد، بی نظمی در انتقال دهنده های عصبی همچون دوپامین و گلوتامات می تواند با اختلالات خلقی و اسکیزوفرنی مرتبط باشد.


نکته مهم این که مصرف مکمل های NAC ایمن است و به نظر می رسد دوزهای بین ۲ تا ۲٫۴ گرم آن ها در روز می تواند به درمان اختلالات روان پزشکی همچون افسردگی کمک کند.


۳٫ زعفران


زعفران ادویه ای خوش رنگ و لعاب و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله کاروتنوئیدهای کروسین و کروستین است و جالب آن که علاوه بر طعم و رنگ و رایحه خوش احتمالا به درمان افسردگی نیز کمک می کند.


به نظر می رسد مصرف زعفران باعث افزایش سروتونین که نوعی انتقال دهنده عصبی تقویت کننده خلق و خو در مغز است می شود. اگرچه نحوه عملکرد آن کاملا مشخص نیست اما احتمالا باز جذب سروتونین را مهار کرده و آن را برای مدت زمان بیشتری در مغز نگه می دارد.


هنوز نمی توان اظهار نظر قطعی در این مورد داشت اما مکمل های زعفران احتمالا اثر مشابه با داروهای ضد افسردگی در کاهش علائم افسردگی داشته باشند.


۴٫ ویتامین D


ویتامین D نوعی ماده مغذی حیاتی است که وظایف متعددی در بدن ما دارد اما متاسفانه بسیاری از افراد از سطح کافی ویتامین D برخوردار نیستند، به خصوص افراد مبتلا به افسردگی!


به نظر می رسد افراد مبتلا به افسردگی اغلب دچار کمبود یا سطح پایین ویتامین D در بدن هستند، به علاوه افرادی که کمترین سطح ویتامین D را دارند بیشترین علائم افسردگی را از خود نشان می دهند.


ویتامین D احتمالا از چندین جهت از جمله کاهش التهاب، تنظیم خلق و خو و محافظت در برابر اختلال عملکرد عصبی شناختی با افسردگی مقابله می کند و مصرف مکمل های آن مزایای زیادی برای افراد مبتلا به افسردگی های شدید دارد.


به عنوان مثال مشخص شده تزریق ویتامین D در کنار درمان های معمول افسردگی علائم این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش داده و به بهبود کیفیت زندگی و کاهش شدت بیماری کمک می کند، اگرچه هنوز نمی توان آن را به عنوان درمان استاندارد و روتین برای افسردگی در نظر گرفت.


۵٫ گیاه ریشه طلایی


مکمل ریشه طلایی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. از جمله فواید این مکمل می توان به کاهش علائم افسردگی و بهبود پاسخ استرس اشاره کرد که می تواند به بدن کمک کند تا بهتر خود را با شرایط استرس زا سازگار کند.


اثرات ضد افسردگی این گیاه احتمالا با توانایی آن در تقویت ارتباط سلول های عصبی و کاهش فعالیت بیش از حد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز -آدرنال مرتبط می باشد. این محور سیستم پیچیده ای دارد که پاسخ استرس بدن را تنظیم می کند و بیش فعالی آن ممکن است با ابتلا به افسردگی ماژور همراه باشد.


۶٫ ویتامین های B


ویتامین های گروه B نقش مهمی در عملکرد عصبی و تنظیم خلق و خو دارند. این ویتامین ها از جمله فولات، ویتامین B12 و B6 برای تولید و تنظیم انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، گاما آمینوبوتیریک اسید و دوپامین مورد نیاز هستند.


تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین B12 و فولات ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد و مصرف مکمل های غذایی حاوی این ویتامین ها می تواند به کاهش علائم افسردگی در گروه های خاص کمک کند.


۷٫ روی


روی یک ماده معدنی مهم به خصوص برای سلامت مغز و تنظیم مسیرهای انتقال دهنده عصبی است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نیز دارد و کمبود آن به شدت با افزایش خطر ابتلا به افسردگی و شدید شدن علائم آن مرتبط می باشد.


دیده شده سطح روی در خون افراد مبتلا به افسردگی حدود ۰٫۱۲ میکرو گرم در میلی لیتر کمتر از افراد سالم بوده است. همچنین مشخص شده هر چه کمبود روی بیشتر باشد علائم افسردگی نیز افزایش می یابد.


به علاوه به نظر می رسد علائم آزار دهنده افسردگی در افراد با مصرف مکمل های روی به همراه داروهای ضد افسردگی تا حد زیادی کاهش می یابد.


منبع: healthline


پایان رپرتاژ آگهی

ابلاغیه میرسلیم به روسای کمیته ها و کارگروههای تخصصی زیر مجموعه مجمع تشخیص نظام
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا