رشد اقتصادی فراگیر در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گفته میرجلیلی، یکی از نتایج فراگیری رشد اقتصادی این است که فقر و نابرابری را کاهش می‌دهد و به افراد در حاشیه، نفع می‌رساند. 


به گزارش ایلنا، رشد تولید ملی که به رشد اقتصادی شناخته می‌شود، یکی از مولفه‌های اقتصادی مهم در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای هر کشوری است. مقصود از رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل است.


سیدحسین میرجلیلی (عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت و استاد تمام اقتصاد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) در  پاسخ به این‌ سئوال که درباره رشد اقتصادی، این مسئله مطرح است که منافع این رشد به کدام دهک‌ها و اقشاری از جامعه می‌رسد؟ آیا گروه‌های محروم و کم‌‌درآمد نیز به صورت متناسب، از منافع رشد اقتصادی منتفع می‌شوند و سهم درآمد فقرا بهبود می‌یابد؟ مسئله مهم‌تری نیز مطرح است که اگر رشد اقتصادی، سبب توزیع نابرابر فرصت‌ها شود، نتیجه آن، توسعه نامتوازن است. از طرف دیگر، اگر این رشد، اشتغال غیرمولد ایجاد کند، چه نتایجی به دنبال دارد؟ گفت: رشد فراگیر، فرصت‌های برابری برای مشارکت‌کنندگان اقتصادی ایجاد می‌کند تا تمام بخش‌های جامعه از آن، منتفع گردند و در ایجاد رشد اقتصادی، مشارکت کنند. از نتایج فراگیری رشد اقتصادی این است که فقر و نابرابری را کاهش می‌دهد و به افراد در حاشیه، نفع می‌رساند. 


او ادامه داد: بنابراین، اهداف توسعه باید فراتر از صرفاً افزایش GDP باشد و فقر و نابرابری را نیز کاهش دهد. در این صورت، رشد اقتصادی، هدفی میانی می‌شود و ابزاری برای کاهش فقر و نابرابری و ایجاد اشتغال و رفع محرومیت افراد است. اگر رشد بخواهد فراگیر باشد و فقر و نابرابری را کاهش دهد، خودبه‌خود اتفاق نمی‌افتد و منافع رشد اقتصادی به‌خودی‌خود به طبقات پایین فرونخواهد چکید؛ لذا باید سیاست‌های رشد اقتصادی به گونه‌ای تدوین و اجرا شود که به کاهش فقر و نابرابری بینجامد.

داوود گنجه‌ای: موسیقی همیشه مرا سرحال نگه داشته است
هم اکنون بخوانید


میرجلیلی تصریح کرد: بنابراین، یکی از چشم‌اندازهای مهمی که الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت به آن توجه کرده است، رشد اقتصادی فراگیر است. با توجه به رشد جمعیت و نیازهای فزاینده آن، بدون رشد اقتصادی فراگیر نمی‌توان به نیازهای جمعیت فزاینده کشور پاسخ داد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا