پنجمین فستیوال موسیقی الکترونیک تهران» آنلاین برگزار می شود/ حضور هنرمندان خارجی و برگزاری کارگاه‌ برای نوازندگان و آهنگسازان

«پنجمین فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران» توسط گروه موسیقی «یارآوا» به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا باز هم به صورت آنلاین برگزار می شود.


به گزارش خبرنگار ایلنا، «پنجمین فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران» از ۳۰ بهمن تا ۷ اسفند ۱۴۰۰ از سوی گروه موسیقی «یارآوا» با حمایت گروه موسیقی دانشگاه تهران و دانشگاه هنر،  به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا باز هم به صورت آنلاین برگزار می شود.


مهدی جلالی (مدیریت فستیوال) و سارا اباذری (مدیریت هنری) آن را برعهده دارد و مجید تحریری (رئیس هیئت داوران جایزه کروریان امسال) است.


اعضای تیم برنامه‌ریزی و اجرایی فستیوال را امین خوش‌سبک، عسل کریمی، رژین منیبی، نیلوفر شهبازی، آیلا مقیمی، احسان نظری، اشکان رهبریان و سهیل طباطبایی تشکیل می‌دهند.


در فستیوال امسال نیز بخش‌های مختلفی از جمله بخش پخش و معرفی قطعات و آهنگسازان، بخش پژوهشی و آموزشی، و بخش گفتگو و گزارش در پلتفرم‌های گوناگون طراحی شده‌اند. هر نیم‌ شب برنامه‌ روز بعد در سایت اصلی فستیوال با آدرس (tiemf. com) معرفی و آپلود خواهد شد.


در بخش پژوهشی و آموزشی با دعوت از مهمانان داخلی و بین‌المللی سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها، یک سمینارو دو مسترکلاس تدارک دیده شده‌اند. از جمله رویدادهای برجسته‌ این دوره، حضور سه آهنگساز مهمان مطرح در فستیوال است.


اولین مهمان فستیوال، اُرم فینِن‌دال، آهنگساز آلمانی و استاد آهنگسازی دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی فرانکفورت، است. وی علاقه‌اش به کمک جستن از مدیای الکترونیکی را تلاش برای بازتعریف امر بدیهی بیان می‌کند و در سمیناری دو روزه حول رویکردش به ابزار الکترونیک و نقش آن در آثارش صحبت خواهد کرد.


مهمان دوم فستیوال، مارکو استروپا، آهنگساز ایتالیایی و استاد آهنگسازی دانشگاه اشتوتگارت است. حوزه‌ فعالیت استروپا، که زمانی مدیریت بخش پژوهشی ایرکام را برعهده داشته، موسیقی کامپیوتری وسازی با لایو الکترونیک است. وی همراه با سه آهنگساز دیگر از دانشگاه اشتوتگارت مجموعه سخنرانی‌هایی را در یک روز حول موسیقی الکترونیک برگزار خواهند کرد.


کاسپار یوهانس والتر، آهنگساز و نوازنده‌ی ویولن‌سل آلمانی و استاد دانشگاه بازلِ سوییس، مهمان سوم فستیوال است. او نیز به بحث درباره‌ی رویکردش در زمینه‌ی سویه‌های میکروتنال در آثارش خواهد پرداخت.

وقتی هیات داوران فیلم فجر 6 جایزه ویژه دادند !
هم اکنون بخوانید


همچنین امسال، کارگاه‌های متعددی برای نوازندگان و آهنگسازان برگزار خواهند شد: کارگاه سی‌ساوند، زیرنظر یواخیم هاینتس و پرهام ایزدیار، کارگاه معرفی ساز، که در آن، عطیه شاهوردی و فانیس گیولِس از یونان، دو سولیست هفتمین مسابقه‌ی آهنگسازی کروریان، به معرفی امکانات سازهای پرکاشن خواهند پرداخت.


از دیگر اتفاقات مهم فستیوال می‌توان به مسترکلاس آهنگسازی دیمیتری پاپاگئورگیو و یواخیم هاینتس در دو روز برای برندگان جایزه‌ی کروریان و شرکت‌کنندگان آزاد اشاره کرد که فراخوان آن منتشر شده است.


در بخش سخنرانی آزاد، ارسلان عابدیان درباره‌ تئاترموسیقی موریسیو کاگِل صحبت خواهد کرد، آروین صداقت‌کیش به بررسی آثار رضا کروریان می‌پردازد و اُسکار پابلو دی لیسیا، داور مهمان مسابقه امسال از آرژانتین، نیز به معرفی برنامه‌ آمبی‌سونیکس و کاربرد آن در سی‌ساوند خواهد پرداخت. اِستِر لامنِک، نوازنده‌ی کلارینت و استاد دانشگاه نیویورک، نیز در زمینه‌ ساز آکوستیک و موسیقی الکترونیک سخنرانی خواهد کرد.


علاوه بر رویدادهای ذکر شده، در بخش کنسرت و اجرا، مجموعه‌ای منحصر به فرد از حدود ۸۰ اثر و ۳۰ اجرای اول در روزهای مختلف فستیوال معرفی خواهند شد. همانند سال‌های گذشته، گروه موسیقی «یارآوا» در همکاری با سه کیوریتور اصلی، آلفونسو بلفیوره از ایتالیا، دیمیتری پاپاگئورگیو از یونان و حسن شیدایی از آلمان، آثار برگزیده‌ آن‌ها را در سه شب مجزا معرفی خواهد کرد.


در روز شنبه ۳۰ بهمن، مراسم افتتاحیه‌ این فستیوال، با سخنرانی اولریکه براند آغاز خواهد شد، در کنار آثاری از داریوش دولت‌شاهی و رضا کروریان، قطعاتی از علیرضا امیرحاجبی، گلاره سلیمانی و آیدین صمیمی‌مفخم نیز شنیده خواهند شد. آلیس بلوگو، نوازنده‌ی هارپ، در این روز به اجرای آثاری از کاسپار یوهانس والتر، مارتین ماتالون و پدرو گارسیا ولاسکوئز خواهد پرداخت.


یکی از رویدادهای مهم فستیوال، یادبود رضا کروریان به مناسبت پنجاهمین زادروز او است. در این روز قطعاتی از همکاران و دوستان وی برای اولین بار اجرا خواهند شد: از ارسلان عابدیان، یوآخیم هاینتس و شاهرخ خواجه‌نوری. عسل کریمی، نوازنده‌ی ویولن، قطعه‌ای از آروین صداقت‌کیش را اجرا خواهد کرد. قطعه‌ای از مهدی جلالی به نوازندگی لیلا رمضان (پیانو)، مهرداد غلامی (فلوت) و داوید مور (گیتار) نیز در این روز اجرا خواهد شد.

به عقب برگردیم قطعا برخی اشتباه ها را تکرار نمی کنیم
هم اکنون بخوانید


از سال قبل، فستیوال با هدف تشویق دانشجویان به مشارکت در فستیوال، یک روز را به اجرا و معرفی آثار دانشجویان سراسر کشور اختصاص داده است. در پنجمین روز فستیوال، آثاری از عرفان جوادی، کیان جزایری، محمدرضا رجبی، پوریا لاچینی، رامتین مختاری و سحر حلمی، که طی فراخوانی به فستیوال راه یافته‌اند، اجرا خواهند شد. از امسال گروه موسیقی دانشگاه هنر نیز به جمع حامیان فستیوال پیوسته است.


معرفی قطعات منتخب ششمین مسابقه‌ی آهنگسازی جایزه‌ی رضا کروریان از فرزان سلسبیلی، مهبد شیروانی، سهیل زرین پور، پرهام ایزدیار، وصال جواهری، فرزاد حسین آبادی، مهرنوش ذوالفقاری، محمد صاحب الزمانی، سید حسین علائی موسوی، سهراب معتبر، و وحید وردینیز یکی دیگر از رویدادهای مهم فستیوال است که پس از اهدای جوایز در روز جمعه پخش خواهند شد. یاسمین شاه‌حسینی (عود) و ماتیاس باور (کنترباس) این قطعات را در ماه‌های گذشته ضبط و آماده کرده‌اند. همچنین در این روز، ویدئوی اصلی فستیوال ساخته‌ی آلفونسو بلفیورهبر اساس قطعه‌ی «رؤیا» ی رضا کروریان، نمایش داده خواهد شد.


در بخش گفتگوها که از اینستاگرام گروه موسیقی یارآوا به صورت لایو پخش خواهند شد، مهمانان برنامه، آلیس بلوگلو، مجید تحریری، ماتیاس باور، هانیبال یوسف و سهیل سهیلی حول موضوعات مختلف اجرایی، نوازندگی، آموزشی و پژوهشی در حوزه‌ی موسیقی الکترونیک صحبت خواهند کرد. همچنین استودیوی الکترونیک یارآوا در بخش گزارش آخر شب به مرور برنامه‌های فستیوال خواهد پرداخت.


چند نکته‌ی مهم برای علاقمندان فستیوال:


شرکت در تمامی برنامه‌های فستیوال با ثبت‌نام قبلی، به صورت رایگان و آنلاین از طریق تماس با گروه موسیقی «یارآوا»»، برای همه میسر است. کلیه‌ قطعات تا ۸ روز پس از انتشار در سایت فستیوال (tiemf. com) در دسترس عموم می گیرند. به زودی جدول کل برنامه‌های فستیوال از طریق خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر خواهد شد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا