تلاش برای رونق‌دهی به روابط تجاری دوجانبه

سفیر بلاروس و رئیس اتاق بازرگانی تهران در دیداری، با بررسی تجربه‌های به دست آمده از همکاری‌های گذشته راه‌های توسعه روابط تجاری را بررسی کردند.


به گزارش ایلنا، دمیتری کالتسوف، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری بلاروس و مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، دیدار و با بررسی مراودات دوجانبه و مشکلات پیش‌روی فعالان اقتصادی دو کشور، در مورد شرایط توسعه روابط تجاری دو کشور گفت‌وگو کردند.


در این دیدار، دو طرف با بررسی تجربه‌های به دست آمده از همکاری‌های گذشته راه‌های توسعه روابط تجاری را بررسی کردند.


رئیس اتاق تهران در آغاز این دیدار با اشاره به سابقه قبلی حضور سفیر بلاروس در ایران، برای وی در مسئولیت جدیدش آرزوی موفقیت کرد.


خوانساری هم‌چنین با ابراز رضایت از سفر خود و هیات تجاری همراه به مینسک در سال ۲۰۱۹ گفت: در آن سفر دیدارهای بسیار خوبی با مقامات دولتی و بخش خصوصی بلاروس داشتیم و تصمیم بر این بود که هیات‌های تجاری بیشتری بین دو کشور رفت‌وآمد داشته باشند که متاسفانه همه‌گیری کرونا آغاز شد و همه دیدارها را به تعویق انداخت.


وی با تقدیر از عملکرد یوری لازارچیک، سفیر سابق جمهوری بلاروس در تهران ابراز داشت: روابط خوب و عمیقی بین اتاق تهران و سفارت بلاروس وجود داشته که موجب همکاری‌های زیادی شده است.


رئیس اتاق تهران اظهار امیدواری کرد که در دوران سفارت کالتسوف نیز این روابط عمیق‌تر و همکاری‌ها نزدیک‌تر و بیشتر از گذشته شود.


خوانساری با اشاره به مشکلاتی که به‌واسطه تحریم در روابط دو کشور ایجاد شد، تصریح کرد: اکنون به نظر می‌رسد زمان مهمی برای قدم برداشتن در احیای روابط گذشته و توسعه آن است. از این رو پیشنهاد می‌کنم تا رویدادی مجازی بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور با همکاری دو سفارتخانه برقرار شود تا بستر مناسبی برای توسعه جدی روابط اقتصادی فراهم شود.

کشف و ضبط ۱۱۷ دستگاه استخراج رمز ارز
هم اکنون بخوانید


به جریان افتادن نبض توسع روابط تجاری دو کشور


سفیر بلاروس در ایران نیز در این دیدار با تقدیر از عملکرد اتاق تهران در همکاری با سفارت بلاروس، ابزار خوشحالی کرد که بعد از چهار سال خدمت به عنوان رایزن اقتصادی سفارت بلاروس در ایران، این بار به عنوان سفیر به ایران بازگشته است.


دمیتری کالتسوف با اشاره به توان بالای بخش خصوصی دو کشور و ظرفیت‌های زیادی که برای همکاری وجود دارد ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک نبض توسعه روابط دوجانبه در اتاق تهران به جریان بیفتد.


وی اضافه کرد که در گفت‌وگوهایی که با بخش خصوصی بلاروس، پیش از این دیدار داشته است، دعوت از هیات‌های تجاری ایرانی برای سفر به مینسک مطرح شده است.


سفیر بلاروس افزود: فعالان بخش خصوصی بلاروس نیز علاقه دارند که از ایران بازدید داشته باشند و با همتایان خود در ایران سر میز مذاکره بنشینند.


بلاروس برای سرمایه‌گذاران ایرانی تسهیلات ایجاد کند


در این نشست محمد امیرزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، حضور داشت و به فعالیت‌ شرکت‌های بخش خصوصی ایران در بلاروس اشاره کرد و ابراز داشت: در سال‌های گذشته سقوط ناگهانی ارزش پول محلی بلاروس باعث شد تا برخی شرکت‌های ایرانی با سختی بسیار پروژه‌های خود را به پایان برسانند با این حال نزدیکی سیاسی و فرهنگی دو کشور باعث شده تا شرایط مناسب و علاقمندی بالایی بین دو طرف برای تداوم همکاری‌ها در شرایط بهتر وجود داشته باشد.


وی ابراز امیدواری کرد تا دولت بلاروس تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی در نظر بگیرد که از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای مانند کاهش ارزش پول زیان نبینند.


معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این نشست به برخی مشکلات فعالان اقتصادی در رابطه با فعالیت اقتصادی در بلاروس اشاره کرد و یادآور شد: برخی از فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند که با وجود سرمایه‌گذاری یا داشتن دعوتنامه از شرکای بلاروسی خود، برای اخذ روادید دچار مشکل می‌شوند و زمان زیادی را برای این کار صرف می‌کنند.

احتمال افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان
هم اکنون بخوانید


حسام‌الدین حلاج اشاره کرد که محدودیت‌های ناشی از کرونا در دو سال گذشته باعث شده برخی از سرمایه‌گذاران و پیمانکاران ایرانی در بلاروس نتوانند در زمان مقرر به تعهداتشان عمل کنند و اکنون دچار مشکل شده‌اند که به نظر می‌رسد نیاز است از سوی دولت بلاروس مساعدت‌ها و عافیت‌هایی در نظر گرفته شود تا با رفع کرونا، این فعالان اقتصادی بتوانند تعهدات خود را ایفا کنند.


برگزاری یک رویداد مجازی پیش از نوروز


سفیر بلاروس نیز در پاسخ به این مشکلات توضیح داد که سفارت بلاروس آماده هرگونه همکاری برای تسریع در فرآیند صدور ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی است. کالتسوف گفت: اگر اتاق تهران فهرستی از بازرگانانی که قصد سفر به بلاروس را دارند در اختیار ما بگذارد، ظرف چند روز برای این افراد روادید صادر می‌شود.


وی ادامه داد: شرکت‌های بلاروسی زیادی هستند که تمایل دارند با تجار ایرانی برای فروش کالا یا خرید کالای ایرانی مذاکره کنند. مثلا من طی یک هفته گذشته سه درخواست از سوی شرکت‌های بلاروسی برای خرید میوه خشک از ایران داشتم. ما برنامه‌های زیادی برای توسعه روابط با ایران داریم که در سال جاری باید آنها را با جدیت دنبال کنیم تا در سال ۲۰۲۳ به نتیجه مطلوب برسیم.


سفیر بلاروس در پایان سخنان خود با استقبال از پیشنهاد رئیس اتاق تهران برای برگزاری یک وبینار، اعلام کرد که این رویداد مجازی می‌تواند در هفته‌های پیش رو و قبل از سال نوی خورشیدی برگزار شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا