اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی برای مددجویان کمیته امداد

با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی مددجویان، سال آینده در اختیار کمیته امداد قرار می‌گیرد.


به گزارش ایلنا، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته خود، با اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل شبکه بانکی برای اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد موافقت کردند.


رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات این کمیسیون برای کمک به مددجویان نهادهای حمایتی گفت: با موافقت اعضای کمیسیون، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به کمیته امداد و هفت هزار میلیارد تومان به سازمان بهزیستی کشور برای حمایت از مشاغل خرد و طرح‌های اشتغال اختصاص پیدا کرد.


وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان در قالب تبصره ۱۴ برای اشتغال مددجویان کمیته امداد تصویب شد که این رقم برای سال آینده با افزایش ۲ برابری به ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.


براساس برنامه ششم توسعه کشور، کمیته امداد موظف شده در طول این برنامه ۳۵۰ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف و محرومان ایجاد کند که به گفته سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، این نهاد تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار شغل در طول برنامه ایجاد کرده که این رقم تا پایان سال به یک میلیون فرصت شغلی می‌رسد.


کمیته امداد در چهار سال نخست برنامه ششم توسعه طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ بیش از ۷۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد که یک سوم اشتغال ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است. از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۹۹ با اعتباری معادل ۵۵۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات اشتغال تبصره ۱۶ ایجاد شد.

تخصیص ۴۰۴ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال مددجویان در استان یزد
هم اکنون بخوانید


بنابر گزارش‌های این نهاد، از ابتدای فعالیت کمیته امداد در حوزه اشتغال و خودکفایی، تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار خانوار با ورود به فضای کسب و کار، به خودکفایی رسیده و از حمایت این نهاد خارج شده‌اند. همچنین در سال ۹۹ طرح‌های اشتغال مددجویان رقمی معادل ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد برای خانواده‌های تحت حمایت ایجاد کرده که این مبلغ بیش از ۲ برابر مستمری پرداختی امداد به مددجویان است.


با توجه به عملکرد کمیته امداد در حوزه اشتغال‌زایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۰ نیز اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی را به اشتغال کمیته امداد اختصاص دادند که این نهاد موفق شده است تا ۱۰ ماهه سال جاری ۲۳۰ هزار شغل برای خانواده‌های تحت حمایت ایجاد کند.


آبان‌ماه سال جاری بود که رئیس کمیته امداد از تصویب ایجاد ۵۰۰ هزار شغل برای مددجویان کمیته امداد در شورای عالی اشتغال خبر داد. سیدمرتضی بختیاری گفت: با تصویب شورای عالی اشتغال، کمتیه امداد متعهد شد سال آینده ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای دهک‌های یک تا پنج جامعه ایجاد کند. موضوعی که به نظر می‌رسد پیش از هر چیز نیازمند تخصیص اعتبارات لازم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.


در همین زمینه رمضانعلی سنگدوینی، رئیس فراکسیون خیران و امور خیریه مجلس با بیان اینکه کمیته امداد تاکنون با راه‌اندازی طرح‌های اشتغال، اقدامات بزرگی انجام داده است، گفت: مجلس باید با تامین اعتبارات لازم، از برنامه اشتغال این نهاد پشتیبانی کند. وظیفه محول شده به این نهاد برای ایجاد ۵۰۰ هزار شغل در سال آینده نیز، تکلیف نمایندگان مجلس برای اختصاص بودجه مناسب این طرح را سنگین‌تر کرده است.

اجیر کردن مزاحم برای آزار کارمند بانک
هم اکنون بخوانید


حال به نظر می‌رسد با تصویب اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای اشتغال مددجویان کمیته امداد، در صورتی که در صحن علنی نیز مورد تائید قرار گرفته و در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شود، مجلس به تکلیف خود برای تامین اعتبارات اشتغال‌زایی کمیته امداد تا حد زیادی عمل کرده است و برنامه کمیته امداد برای ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی که بخشی از برنامه کلان دولت برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل به شمار می‌رود، آمده اجرا و تحقق در سال آینده است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا