منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به لحاظ اهمیت در دنیا کم‌نظیر است

مشاور عالی فرمانده کل قوا اعلام کرد: به عنوان یک جغرافیدان سیاسی و یک فرمانده نظامی می‌گویم این منطقه تا یکی دو دهه آینده، کانون رقابت‌های جهانی خواهد بود.


به گزارش ایلنا، سردار صفوی با بیان اینکه استراتژی جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ زمینی (برّی) بوده و کشورهای شرق مانند چین و روسیه و هند نیز راهبرد برّی و زمین پایه دارند، بر ضرورت تدوین استراتژی بحری در کشور تاکید کرد و گفت:ایران با داشتن ٢٧٠٠ کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور باید استراتژی دریایی (بحری) را در ابعاد اقتصادی، دفاعی و امنیتی در دستور کار ملی قرار دهد. ما باید از خلیج فارس و دریای عمان به سمت اقیانوس هند و دریاهای دوردست برویم.


دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه با تحلیل دلایل اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز گفت:یکی از دلایل اهمیت این منطقه مسائل فرهنگی و اعتقادی است. منطقه خلیج فارس قلب جهان اسلام است و به لحاظ فرهنگی و تمدنی با هیچ منطقه دیگری قابل مقایسه نیست.


وی اهمیت ترانزیتی و نقل و انتقالات دریایی را از دلایل اهمیت منطقه خلیج فارس بیان کرد و با اشاره به سهم تجارت دریایی در نمودار تجارت و ترانزیت جهانی تصریح کرد:تجارت دریایی و کشتیرانی ٨٠ درصد تجارت جهان را شامل می شود و این منطقه یکی از مسیرهای مهم تجاری جهان محسوب می شود که علاوه بر ٨ کشور پیرامونی وساحلی خلیج فارس، بسیاری از کشورهای جهان مانند ژاپن، چین و اروپا به این منطقه وابسته هستند و خلیج فارس محور ترانزیت جنوب به شمال به شمار می رود.


سرلشکر صفوی داشتن منابع آبزیان را از دیگر منابع اهمیت خلیج فارس دانست.


وی افزود:البته وجود منابع عظیم نفت و گاز در این منطقه از نظر بسیاری از کارشناسان، شاید مهمترین دلیل اهمیت منطقه خلیج فارس باشد اما از نظر من اهمیت جغرافیایی و موقعیت ژئواستراتژیک خلیج فارس از مباحث نفت و گاز و منابع ژئواکونومیکی مهمتر است.

شعار «رای ‌بی‌ رای» سیاست شکست خورده مخالفان جمهوریت است
هم اکنون بخوانید


وی با اشاره به تاریخ ٥٠٠ سال گذشته منطقه خلیج فارس یادور شد:پرتغالی ها اولین قدرت دریایی بودند  که در سال ١٥٠٧ میلادی به این منطقه امدند و ابتدا در بندرعباس و سپس در جزایر بخصوص جزیره هرمز مستقر شدند و قلعه هایی ساختند که هنوز هم آثاری از آن باقی است و بعد از آنها هم انگلیسی ها در این منطقه سلطه پیدا کردند در حالی که آن زمان نفت و گاز کشف نشده بود بنابراین این منطقه به لحاظ موقعیت جغرافیایی ذاتا برای قدرت های جهانی دارای اهمیت است.


وی افزود:پس از پرتغالی، انگلیسی ها تا سال ١٩٦٨ میلادی در این منطقه سلطه پیدا کردند و از سال ۱۹۷۱ میلادی هم امریکایی ها در این منطقه حضور پیدا کردند و استراتژی دو ستونه نیکسون در این منطقه شکل گرفت.


این استاد جغرافیای سیاسی تصریح کرد:من به عنوان یک جغرافیدان سیاسی و یک فرمانده نظامی میگویم این منطقه تا یکی دو دهه آینده، کانون رقابتهای جهانی خواهد بود.


سردار صفوی در این سفر سه روزه به همراه دانشجویان خود در مقطع دکتری، از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندر شهید رجایی، نیروی دریایی سپاه و جزیره بوموسی بازدید کرد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا