راه های درمان انواع بیماری های عفونی به چه صورت است؟

بیماری های عفونی آن دسته از بیماری هایی هستند که به علت وجود باکتری ها، انگل ها، قارچ ها و یا ویروس ها به وجود می آیند. البته لازم به ذکر است که برخی از این ارگانیسم ها نه تنها ضرری برای بدن ندارند بلکه تا حدودی به صورت مفید هم عمل خواهند کرد اما گاهی به دلایل مختلفی ممکن است این عوامل به عنوان عامل های بیماری زا شناخته شوند. برخی از بیماری های عفونی واگیر دار هستند و برخی دیگر تنها به علت وجود عامل بیماری در بدن خود را نشان می دهند.


تب و خستگی از جمله شایع ترین و نیز مهم ترین علائم عفونت در انواع مختلف در بدن است که گاهی با چند روز استراحت بهبود پیدا می کند و گاهی هم نیاز به مراقبت های ویژه در بیمارستان احساس می شود. اگر می خواهید بدانید که راه های درمان انواع بیماری های عفونی به چه صورت است، تا انتها با ما همراه شوید تا هر آنچه که به این مبحث مرتبط است را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.


متخصص عفونی کیست؟


متخصص عفونی، پزشکی است که بعد از ۷ سال دوره عمومی پزشکی به مدت ۴ سال نیز در رابطه با عفونت هایی که می تواند به هر نحوی به بدن انسان منتقل شود و اندام ها را تحت تاثیر بگذارد تحصیل نموده است. متخصصان عفونی دروس مشترک زیادی با میکروبیولوژیست ها در انواع زمینه ی عفونت ها دارند با این تفاوت که متخصصان عفونی بیشترین تمرکز را در حیطه ی بالینی این رشته پزشکی دارند.


بررسی علل ابتلا به انواع بیماری های عفونی


همانطور که گفتیم بیماری های عفونی ناشی از انگل، قارچ، ویروس و یا باکتری است که در ادامه هر کدام از این علل را برسی می کنیم: همچنین با مراجعه به سایت پذیرش ۲۴ می توانید لیست متخصصانی که بیماری های عفونی را درمان می کنند، به دست آورید.


  • گاهی ورود باکتری های بیماری زا به بدن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و در این حالت اگر بدن فرد توانایی لازم برای مقابله با باکتری ها را نداشته باشد، احتمال بروز بیماری های عفونی افزایش پیدا می کند. برخی از بیماری های عفونی با منشا باکتری ها عبارتند از: عفونت های اداری، سل، گلو درد های میکروبی و …
  • پیچیده ترین ذرات بیماری زا، ویروس ها هستند که از لحاظ ابعادی بسیار کوچک بوده اما قدرت زیادی را برای تضعیف ایمنی بدن دارند. انواعی از بیماری ها از سرما خوردگی ساده گرفته تا ایدز و یا کرونا، دارای منشا ویروسی از ویروس های عفونی هستند.
  • قارچ ها بیشترین تاثیر را برای سلول های پوستی دارند و از این طریق می تواند موجب بروز بیماری های عفونی شوند. قارچ ها گاهی بر روی پوست دست و پا خود را نشان می دهند و گاهی هم ریه ها را هدف قرار می دهند. جالب به توجه است که عفونت های قارچی گاهی حتی سیستم اعصاب در شخص را تیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.
  • انتقال انگل به بدن انسان معمولا از طریق عامل های بیماری زا مانند مدفوع حیوانات به بدن انسان منتقل می شود. انگل ریزی برخی از حشرات نیز سلامت انسان را تهدید می کند و زمینه ساز بروز بیماری های عفونی از نوع انگلی می شود.


 


با راه های درمان بیماری های عفونی آشنا شوید


مصرف انتی بیوتیک ها


درمان بیماری های عفونی معمولا با تجویز داروی مناسب صورت می گیرد اما در این میان مسئله ای که حائز اهمیت خواهد بود این است که پزشک بتواند عامل بروز بیماری را از میان عوامل چهارگانه بیماری های عفونی ( انگل، ویروس، قارچ، باکتری) تشخیص دهد و سپس بر اساس عامل بیماری زا اقدام به تجویز دارو های مهاجم نماید. در صورتی که باکتری ها عامل بیماری های عفونی تشخیص داده شود، مصرف آنتی بیوتیک ها از جمله روش های درمانی برای درمان بیماری عفونی خواهد بود.


 گاهی برخی از بیماری های عفونی ممکن است به دلیل هر یک از چهار عامل بیماری های عفونی اتفاق افتاده باشد و در این میان کار پزشک برای تشخیص نوع میکروب بسیار مهم تلقی می شود. لازم به ذکر است که مصرف انتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های عفونی با پایه باکتری ها، باید حتما تحت نظر پزشک انجام گیرد چراکه مصرف خودسرانه این دارو ها موجب مقاومت بدن در برابر دارو ها می شود و این فرایند می تواند تاثیر منفی بر روند درمان بیماری بگذارد.


مصرف دارو های ضد ویروس


حال زمانی که پزشک معالج بر اساس معاینات پزشکی و یا بر اساس نتایج آزمایشات پزشکی به این نتیجه برسد که نوعی از ویروس ها عامل بروز عفونت در بدن شده است، احتمالا درمان را با تجویز دارو های ضد ویروسی آغاز می کند. ایدز، هپاتیت ب، تبخال، هپاتیت سی و نیز آنفولانزا از جمله بیماری های عفونی است که با تجویز دارو های ضد ویروسی قابل کنترل خواهند بود.


مصرف داروهای ضد قارچی


همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، عامل برخی از بیماری های عفونی به قارچ ها بر می گردد که این میکروب های قارچی به شکل های مختلفی بروز می کند. در صورتیکه بروز بیماری ناشی از قارچ های پوستی باشد، معمولا با دارو های ضد قارچ موضعیبرای پوست درمان می شوند اما در صورتیکه این میکروب ها بر روی غشا های مخاطی و یا ریه ها تاثیر سوء گذاشته باشد، پزشک برای درمان به سراغ تجویز دارو های ضد ویروسی از نوع خوراکی می رود اما این پایان کار نیست چرا که برخی از قارچ ها حتی به سیستم ایمنی بدن آسیب می رسانند و بدن و اندام های داخلی را با مشکل روبرو می کنند؛ در این مواقع دارو های ضد قارچی داخل وریدی تنها راه درمان بیماری خواهد بود.


تجویز دارو های ضد انگلی


نوع دیگری از بیماری های عفونی ناشی از تخم ریزی انگل های ریز است که تا حدود زیادی هم این نوع از بیماری ها آزار دهنده خواهند بود. بیماری مالاریا از جمله بیماری های انگلی است که با تجویز داروهای ضد انگلی درمان می شود؛ البته درمان تمام بیماری های انگلی به این روش نیست و برخی از آن ها در برابر داروهای انگلی از خود مقاومت نشان می دهند.


نتیجه گیری پایانی


بیماری های عفونی از جمله بیماری های شایع در دنیای امروزه است که به علت عوامل انگلی، ویروسی، قارچی و یا باکتری به وجود می آیند. شستن مداوم دست ها، رعایت بهداشت، انجام آزمایشات پزشکی و … از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی خواهد بود. روش های درمان این بیماری ها معمولا به تجویز دارو های ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتری و یا ضد انگلی برمی گردد که بنا بر نظر پزشک تجویز می شود.


پایان رپرتاژ آگهی

بکارگیری اوراق فروش دِین برای اولین بار در بورس تهران
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا