دبیرخانه باربد ایجاد می‌شود/ کنترل فروش سی درصدی سالن‌ها/ برگزاری جشنواره در یازده استان/ اجرای چهار گروه بین‌المللی

نشست خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر امروز یکشنبه هفدهم بهمن ماه با حضور سرپرست دفتر موسیقی و عوامل دبیرخانه در تالار رودکی تهران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر امروز (یکشنبه، هفدهم بهمن ماه) در تالار رودکی تهران برگزار شد. محمد الهیاری (سرپرست دفتر موسیقی و رییس جشنواره)، حسن ریاحی (دبیر هنری جشنواره)،‌ اردوان جعفریان (مدیر بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر) و امیرعباس ستایشگر (عضو هیات انتخاب و مشاور اجرایی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر) در این نشست حضور داشتند. 


محمد الهیاری در ابتدای نشست گفت: برای برگزاری جشنواره سی و هفتم از چندماه پیش تلاش‌های آغاز شده است. سال قبل با توجه به پاندمی کرونامشخص بود امکان حضور مردم وجود ندارد و امسال هم با توجه به روند واکسیناسیون و بهتر شدن اوضاع کرونا و روند کاهشی مبتلایان متوجه شدیم که شرایط برای برگزاری حضوری مهیا است و این اتفاق هم افتاد.


تست کرونا از شرکت‌کنندگان و تعبیه جایگاه واکسن در سالن‌ها


اله‌یاری افزود: توجه به جلسات برگزار شده با حضور اعضای ستاد کرونا و ارشاد ما هم مانند هنر سینما و تاتر تصمیم گرفتیم جشنواره با سی درصد مخاطب برگزار شد. از شرکت‌کنندگان تست گرفته می‌شود و جایگاه‌هایی هم برای تزریق واکسن تعبیه شده و تیم‌های مربوطه در سالن‌ها مستقر هستند. وزارت بهداشت هم همکاری‌های خوبی در این زمینه‌ها داشته و در نهایت ما حفظ سلامت مردم و مخاطبان و شرکت‌کنندگان است. 


در ادامه، حسن ریاحی (دبیر هنری جشنواره) گفت: تلاش برای برگزاری جشنواره امسال از ماه‌ها قبل شروع شده بودن هرچند وقفه‌هایی هم وجود داشت.


او افزود: از جشنواره امسال در شرایط فعلی راضی هستم و طی این مدت خوشحالی شرکت‌کنندگان را شاهد بودم و از این بابت خوشحالم و امیدوارم جشنواره‌ای مورد قبول برگزار کنیم. 


سپس امیرعباس ستایشگر گفت: خوشحالم که پس از چند سال دوری از جشنواره در  نشست رویداد امسال حضور دارم و آخرین بار سال ۱۳۹۲ بود که در نشست جشنواره حضور داشتم. 


او در ادامه به ارایه گزارشی پرداخت و گفت: طبق آیین‌نامه ۹ عضو انتخاب برای تیم ارزیابی انتخاب شدند و جلساتی هم برگزار شد.


نگاه ویژه به موسیقی دستگاهی و دیگر سبک‌ها


ستایشگر افزود: ما در جشنواره دو نگاه را مدنظر داریم؛‌ یکی نگاه ویژه به موسیقی دستگاهی است و دو تنوع فرم‌ها از نظر سازبندی در حوزه موسیقی کلاسیک است  و به تمام رپرتوارها در همه حوزه‌ها هم توجه نشان داده‌‌ایم. بخش جدیدی داریم که به جایزه آهنگسازی اختصاص دارد که بخش‌های ترانه و باربد جداست. بخش دیگر هم آهنگسازی بر روی اشعار نظامی گنجوی است و راسپودی برای ساز سلو ارکستر سمفونیک هم از بخش‌های مورد توجه ما بوده‌اند. 


برنامه ویژه روز ملی سینما در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
هم اکنون بخوانید

ارائه آماری از شرکت‌کنندگان/ برگزاری جشنواره در یازده استان


وی در ادامه به ارائه آماری پرداخت و گفت: در چارچوب جدول اجرای صحنه‌ای در تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا کار خود را آغاز می‌کنیم. در تقسیم بندی ژانر شش اجرای ارکسترال ، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا موسیقی نواحی، ۳ اجرا موسیقی بانوان، ۴ اجرای خارجی، ۷ اجرای موسیقی کلاسیک غربی ، ۱۶ اجرای پاپ و دو اجرای موسیقی تلفیقی مربوط به اجراهای استان تهران می‌شوند.


او در ادامه اذعان داشت: تا امروز  در ۱۱ استان دیگر جشنواره موسیقی فجر برگزار خواهد شد که از میان آنها می‌توان به کردستان، جنوب کرمان، منطقه آزاد اروند، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، آربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان، سمنان اشاره کرد و در کل ۹۵ اجرا را شامل می‌شود. بخش سرود برای دومین سال پیاپی آغاز گر هر روز جشنواره موسیقی فجر امسال خواهد بود این در حالی است که ما در رویداد موسیقی فجر امسال بخش ویژه‌ای را به تجلیل از مقام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را تدارک دیدیم که در این چارچوب ارکستر سمفونیک صدا و سیما و گروه نوای سیمره برنامه‌هایی را اجرا خواهند کرد. در بخش پژوهشی جشنواره هم همزمان با آغاز جشنواره نشست‌هایی در خانه هنرمندان ایران به دبیری بابک خضرایی برگزار خواهد شد.


 اجرای چهار گروه بین‌المللی


در ادامه اردوان جعفریان گفت: در بخش بین‌الملل از تابستان کار ما شروع شد و موارد مد نظرمان ایجاد توازن در سبک‌ها و توجه به اقبال بین‌المللی آنها بود و کرونا باعث شد از  دعوت گروه‌های شلوع پرهیز شود و گروه‌های کم تعداد را انتخاب کردیم. 


او گفت: هفت گروه را انتخاب کرده بودیم که سه گروه حذف شد و حال در جشنواره ۴ گروه داریم. با توجه به اوضاع افغانستان برای پاسداشت هنرمندان این کشور گروه قوایی «نجم‌الدین» را داریم و یک پیانیست مطرح هلندی در فرهنگسرای نیاوران اجرا دارد. در همان روز دونوازی عود و کوبه‌ای را داریم که از مصر هستند و اتفاقی جدید محسوب می‌شود. گروه ایتالیایی هم داریم که در وحدت اجرا می‌کنند. 


جعفریان در ادامه بیان کرد: جشنواره موسیقی فجر یک درگاه دیپلماسی فرهنگی است و به واسطه نفس هنر اتفاق می‌افتد. امیدوارم رسانه‌ها به بخش بین الملل توجه کنند تا اعتبار جشنواره بالا برود. 


در ادامه ستایشگر گفت: در بخش سرود ۶ اجرا داریم و این دومین سال است که این اتفاق می‌افتد و حال با ۱۷۰ هنرمند به اجراهای امسال می‌پردازیم. دو اجرای ارکستر صداوسیما را پیش رو خواهیم داشت و در اختتامیه از سه هنرمند تجلیل خواهد شد. بخش پژوهشی را داریم که طی ۴ روز در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. جدا از استان‌ها چند گروه داریم که برخی دو اجرا و برخی ۱ اجرا دارند. جایزه ویژه ترانه و بخش جنبی داریم و جایزه موسیقی و  رسانه هم داورانش انتخاب شده‌اند و در اختتامیه برگزیدگان معرفی می‌شوند‌. 

انجمن بازیگران سینمای ایران هرگونه خشونت و برخوردهای غیراخلاقی را محکوم کرد
هم اکنون بخوانید


نقد من به جشنواره نیست به موسیقی است


 در ادامه برنامه ستایشگر در پاسخ به این سوال ایلنا که چرا پس از چند سال انتقاد تند نسبت به جشنواره موسیقی فجر حال در جمع برگزارکنندگان حضور دارد و چه اتفاقی در جشنواره افتاده که او را در دسته موافقان قرار داده، گفت: من از دوره پانزدهم در جشنواره به عنوان شرکت‌کننده نوازنده و سرپرست گروه در جشنواره حضور داشتم.


او گفت: من فقط در دوره ۳۱ منتقد بودم و از دوره ۲۸ تا ۳۷ منهای دوره ۳۴ صحبتی درباره جشنواره ندارم. من بله من عضو خانه موسیقی هم هستم به این دلیل که معتقدم اگر نقدی هم هست با حضور در بخش‌های مربوطه می‌توانیم آنها را بیان کنیم و کارساز باشند.  من در دوره‌های قبل هم بوده‌ام و از این بابت خوشحالم. بله در دوره‌های سی و یکم و سی و چهارم نبودم  و نقدهایی داشتم. به صورت کلی من کلا به جشنواره نقد ندارم و بلکه به موسیقی نقد دارم. 


فروش سی درصدی گیشه‌های جشنواره کنترل می‌شود


درا دامه اله‌یاری در پاسخ به این سوال که آیا فروش سی درصدی گیشه‌های جشنواره کنترل می شود یا خیر گفت: فروش باید سی درصد است و ما مدام رصد می‌کنیم که بیش از این مقدار فروش بلیت نداشته باشیم. 


او گفت: باید نگاهمان به مجموعه سیستمی باشد. کلا جشنواره را کل پیوسته ببینیم نه فقط تعدادی اجرا. از طرفی ما به جشنواره فجر احتیاج داریم تا هویتش مستحکم باشد و با این نگاه در این سه سال مدیریت پرداخته‌ام. بخش رقابت و بخش جایزه را مستمر می‌دانم و اتفاق خوبی است که هنرمندان برای کسب جایزه معتبر در این رویداد حضور یابند. در بخش موسیقی و رسانه و بین‌الملل و ترانه جایزه داریم تا این بخش‌ها هم اعتبار یابند و مورد توجه قرار گیرند. موسیقی بی‌مرز است و وجود بخش بین‌الملل به همین اهمیت دارد. جشنواره‌های دیگر هم باید با فجر پیوند یابند و طی این اتفاق خیلی از مشکلات  حل خواهند شد. 


دائمی شدن دبیرخانه «باربد» آینده


او ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر را باید با خود جشنواره مقایسه کنیم نه با جشنواره‌هایی مانند سینما و تئاتر. در جشنواره فیلم سالهاست سودای سیمرغ وجود دارد و بودجه صرف ساختن فیلم‌ها می‌شود. در موسیقی اینطور نبوده و تفاوت نگاه‌هایی وجود داشته. ما باید موقعیت جشنواره را تثبیت کنیم. در هیئت داوران امسال مانیفستیی هست که صرفا به آلبوم محدود نشود و حتی گفتیم دبیرخانه باربد تشکیل شود و شرط نگاهی سیستماتیک است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 16 =

دکمه بازگشت به بالا