اگر در تاسیس داروخانه حد نصاب جمعیتی نباشد آسمان به زمین نمی‌آید!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همواره ما در همه بخش‌ها به خصوص حوزه دارو، چه واردات چه بحث نبود و کمبود داروخانه مشکلاتی را به دلیل برخی تعارض منافع داریم که عمده مشکلات آن روی دوش مردم است.


 


«کیومرث سرمدی» در گفت گو با ایلنا در خصوص آخرین اصلاحات آیین نامه تاسیس داروخانه گفت: در خصوص تاسیس داروخانه که درواقع راهی برای اشتغال فارغ التحصیلان جوان و البته دسترسی مردم به خدمات این بخش را نیز تسهلی می‌کند، برخی در وزارت بهداشت بر این عقیده‌اند که اگر فاصله جمعیتی رعایت نشود؛ آسمان به زمین می‌آید! که این طور نیست. 


نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت گو بیان کرد: به طور کلی هرچقدر ما دسترسی مردم را به خدمات و مایحتاجشان در همه زمینه‌ها به خصوص بخش سلامت بیشتر کنیم بهتر و ایده آل‌تر است. اگر تاسیس داروخانه به اشتغال و دسترسی مردم به خدمات دارویی کمک می‌کند باید انجام دهیم و نباید از مردم دریغ کرد. 


سرمدی همچنین متذکر شد: در خصوص بازار سیاه مجوز داروخانه در نهایت تاسف این مساله وجود دارد. در عین حال در هر مقوله‌ای وقتی از ابزار نظارتی کافی برای کنترل استفاده نکنیم قطعا یک بازار سیاه ایجاد می‌شود. البته این بازار سیاه در نتیجه نبود امکانات، کوتاهی و یا تعارض منافع نیز ایجاد می‌شود. در عین حال ما باید برای جلوگیری از این اتفاقات قوانین مناسبی داشته باشیم که بتوانیم با آن قوانین نظارت کنیم. اگر ما بهترین قوانین را هم داشته باشیم اما نظارتی روی اجرای درست این قوانین نباشد، قطعا باید منتظر اتفاقات نامطلوبی از جمله همان بازار سیاه دریافت مجوز در بخش داروخانه و یا سایر صنف‌ها باشیم. 

گمرک نسبت به صدور مجوز ترخیص کالاهای بدون مجوز وزارت بهداشت پاسخگو باشد
هم اکنون بخوانید


این نماینده مجلس همچنین اضافه کرد: در خصوص بحث برداشتن حد نصاب برای تاسیس داروخانه می‌توان از دو جهت به این مساله نگاه کرد، از یک سو اینکه گرفتن مجوز راحت‌تر می‌شود و بازار سیاه مجوز فروشی از بین می‌رود و از سوی ممکن است سبب فروش مجوزها هم بشود، مساله این است که باید نظارت کافی بر این فعالیت‌ها باشد. 


وی در خصوص ارسال دارو به وسیله تپسی و اسنپ برای بیماران خاص نیز گفت: اصل مساله تشخیص و نظارت پزشک و ضابطه‌مند بودن شناسایی بیمار محتاج دارو است، اینکه چه بیمار و یا وابسته‌اش و یا از طریق همین تبسی و اسنپ دارو ارسال شود، مهم نیست مساله شناسایی نیازمند واقعی است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + نه =

دکمه بازگشت به بالا