سرگردانی مردم برای دریافت وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن/ انتقاد افکار عمومی از رفتار نامناسب نظام بانکی

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا؛ وزیر اقتصاد بر اساس  دستور رئیس جمهور مبنی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد، روز شنبه ۹ دی ماه اعلام کرد «اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون اخذ ضامن آغاز شده است» اما مشخص شد مراحل پرداخت وام در بانک‌های دولتی تغییری نداشته و برخی از مدیران شعب این بانک‌ها یکی از شروط پرداخت وام را  انجام مراحل اعتبارسنجی مشتریان را اعلام می‌کنند که به دلیل اینکه مقررات اعتبارسنجی از سوی بانک مرکزی در حال بازنگری است، بخشنامه جدیدی در این خصوص اعلام نشده است.


با توجه به اینکه وزارت اقتصاد به ۱۳ بانک زیر مجموعه خود اعلام کرد حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نسبت به درج بخشنامه‌های مربوطه و تسهیل فرایند پرداخت این تسهیلات اقدام کنند و در شرایطی که این بانک‌ها هم نحوه اعطای تسهیلات بدون ضامن را به شعب خود ابلاغ کرده‌اند، اما شاهد هستم مردم برای دریافت وام در شعب بانک‌ها با مشکلاتی عجیبی روبرو می‌شوند.


 پیگیری‌‌ها از روند پرداخت وام در چند بانک دولتی نشان می‌دهد کارمندان بانک‌ها با رفتار بسیار نامناسبی با متقاضیان این نوع وام‌ها برخورد و  پس از مدت زمان طولانی اعلام می‌کنند با توجه به اعتبارسنجی بانکی، افرادی که در سطح مشتریان پر ریسک قرار دارند شرایط دریافت وام را ندارند. در حالی که پیش از این گفته شده بود کارمندان دولت نیازی به اعتبارسنجی ندارند.


برخی بانک‌ها نیز اعلام می‌کنند این طرح برای مشتریان خوش حساب بانک در نظرگرفته شده و ملاک پرداخت تنها دریافت حقوق از این بانک نیست و یک مدیر بانک اعلام می‌کند برای دریافت وام به همان شعبه‌ای که در آن حساب افتتاح کرده‌اید مراجعه کنید.

برنامه هفتم و فرصت حضور جوانان برای پیشرفت همه جانبه کشور
هم اکنون بخوانید


زمانی که معیار تعیین مشتریان خوش حساب یا شرایط دریافت وام را از متصدیان بانکی جویا می‌شویم موضوعات عجیبی را اعلام می‌کنند که باید گردش حساب بالایی داشته باشید و مبلغی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در حساب شما طی چند ماه رسوب کرده باشد و یا اگر شما حساب بلند مدتی نزد شعبه یک بانک داشته باشد با اعلام نظر رئیس شعبه شرایط دریافت هر نوع وامی برای شما ساده‌تر خواهد بود.


حتی در پیگیری‌های انجام شده برخی شعب به کل ابلاغ این چنین وامی را منکر می‌شوند و یا اعلام می‌کنند به دلیل مشکلات سیستمی امروز امکان بررسی شرایط پرداخت وام را نداریم و چند روز دیگر مراجعه کنید. طی این  پیگیری‌ها از رفتار بیشتر متصدیان و مدیران شعب متوجه می‌شویم اعلام تسهیل شرایط دریافت وام از سوی دولت باعث افزایش حجم کار این کارکنان شده و از هر طریقی سعی می‌کنند متقاضیان را به شعب و بانک‌های دیگر بفرستند.


این در شرایطی است که وزیر اقتصاد به دلیل رفتار نامناسب بانک‌ها، ضرب الاجل ۲۴ ساعته‌ای را برای مدیران بانکی تعیین کرد بود و بر پرداخت وام بدون ضامن و نظارت بر تمکین بانک‌ها از این مصوبه تاکید داشت.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا