نقشه راه کمیته ملی المپیک تا ۱۷ اسفند/ انتخابات قبل از بازی‌های آسیایی برگزار می‌شود یا بعد از آن؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، نشست فوق‌العاده هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در حالی روز گذشته برگزار شد که خروجی این نشست تغییر قطعی تاریخ برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک بود. پیش از این قرار بود انتخابات کمیته ملی المپیک ۱۷ اسفند ماه برگزار شود، اما این تاریخ به‌عنوان زمان برگزاری مجمع عمومی در نظر گرفته شد.

 این خبر البته چندان غیرقابل انتظار نبود، چرا که زمزمه‌های آن از دو هفته گذشته به گوش می‌رسید و تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه برگزاری انتخابات دستاویزی برای این تصمیم اعضای هیئت اجرایی بود.

آخرین آیین‌نامه مربوط به انتخابات کمیته ملی المپیک در سال ۹۶ و پیش از برگزاری انتخابات مربوط به این دوره از فعالیت کمیته ملی المپیک تدوین شد و تا دو هفته پیش قرار بود انتخابات ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ نیز با همان آیین‌نامه برگزار شود، اما به یکباره اعضای هیئت اجرایی به این نتیجه رسیدند که با توجه به تغییر اساسنامه کمیته ملی المپیک باید آیین‌نامه جدیدی برای برگزاری انتخابات تدوین شود که این کار پروسه‌ای چند هفته‌ای خواهد داشت.

این درخواست اعضای هیئت اجرایی به صورت رسمی در نشست هفته گذشته مطرح شد و اعضا رأی به تدوین آیین‌نامه جدید دادند. با این شرایط مشخص بود که انتخابات کمیته ملی المپیک به تعویق می‌افتد، اما این موضوع رسماً از سوی کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته و سخنگوی هیئت اجرایی تأیید نشد و وی در پاسخ به این پرسش که صراحتاً بگویید آیا همچنان تاریخ انتخابات ۱۷ اسفند است یا نه گفت: «تلاش ما بر این است که در اولین فرصت ممکن انتخابات برگزار شود. تاریخی تغییر نکرده است و فعلاً فرایند را آغاز می‌کنیم».

نخستین تمرین تیم ملی با کی‌روش امروز برگزار می‌شود
هم اکنون بخوانید

در همان زمان این انتقاد مطرح شد که با وجود تأیید نهایی اساسنامه کمیته ملی المپیک در هیئت وزیران در تاریخ ۲ آذر ماه چرا اعضای هیئت اجرایی در تدوین آیین‌نامه برگزاری انتخابات براساس اساسنامه جدید، تأخیر به خرج دادند و این دغدغه را به روزهای نزدیک به انتخابات کشانده و زمان را از دست دادند. این سؤال با پاسخ قانع‌کننده‌ای همراه نبود و باعث شد موجی از انتقادات نسبت به عملکرد اعضای هیئت اجرایی در این موضوع و فرصت‌سوزی آنها روانه شود.

در نهایت تصمیم‌گیری در مورد تاریخ انتخابات به جلسه روز گذشته کشیده شد تا نتیجه این نشست نیز تغیر زمان انتخابات و برگزاری مجمع عمومی در تاریخ ۱۷ اسفند ماه برای تأیید آیین‌نامه برگزاری انتخابات باشد. این تصمیم در حالی گرفته شد که سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک بر برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر تأکید داشت، اما اعضای هیئت اجرایی تصمیم دیگری اتخاذ کردند.

در مجمع عمومی ۱۷ اسفند ماه قرار است دستورالعمل برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک که در هیئت اجرایی تدوین و تصویب می‌شود، به تأیید اعضا برسد. این آیین‌نامه باید حداقل از یک هفته قبل از برگزاری مجمع در اختیار اعضا قرار گیرد. این موضوع مهمترین دستورجلسه در این مجمع خواهد بود.

پس از تصویب آیین‌نامه در مجمع عمومی این آیین‌نامه باید جهت تأیید به IOC (کمیته بین‌المللی المپیک) ارسال شود. پس از تأیید این آیین‌نامه توسط IOC، کمیته ملی المپیک باید فرصت ۱۵ تا ۳۰ روزه‌ای برای ثبت‌نام از کاندیداها در نظر بگیرد و تاریخ برگزاری انتخابات را اعلام کند.

موضوع دیگری که لازم است در روز ۱۷ اسفند ماه مورد تأیید اعضا قرار گیرد، ادامه فعالیت رئیس، نواب رئیس و اعضای هیئت اجرایی توسط اعضای مجمع است.

جمشیدی، مرد آهنی تیم ملی بسکتبال ایران
هم اکنون بخوانید

دوره چهار ساله فعالیت اعضای کمیته ملی المپیک ۳۰ دی ماه به پایان رسیده و ادامه حضور آنها از این تاریخ تا زمان برگزاری انتخابات باید مورد تأیید و رأی‌گیری اعضای مجمع قرار گیرد. این موضوع هنوز در هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک مطرح نشده است و احتمالاً در جلسات بعدی به‌عنوان یک دستورالعمل برای مجمع ۱۷ اسفند ماه مطرح خواهد شد.

ارائه گزارش حسابرس و صورت مالی سال ۹۹ کمیته ملی المپیک و سایر موارد مربوط به مجامع عمومی نیز از دیگر موضوعاتی است که در این مجمع به آن پرداخته می‌شود.

 با توجه به در پیش بودن بازی‌های آسیایی، بازی‌های کشورهای اسلامی و … در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ باید دید اعضای مجمع کمیته ملی المپیک و هیئت اجرایی چه تصمیمی می‌گیرند و آیا انتخابات قبل از بازی‌های آسیایی که شهریور و مهر ماه سال آینده انجام می‌شود، برگزار خواهد شد یا به بعد از این رویداد موکول خواهد شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا