تعداد موارد روزانه ابتلا به کرونا به سرعت شش رقمی خواهد شد/ خوش‌بین به اجرای واقعی محدودیت‌های هوشمند نیستم

دبیر کمیته اپیدمولوژی و پژوهش کرونا گفت: نه تنها موارد ابتلا به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، بلکه آهنگ این تصاعدی بودن نیز رو به افزایش است.


«مسعود یونسیان»، دبیر کمیته اپیدمولوژی و پژوهش کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت شیوع امیکرون گفت: به نظر می‌رسد هفته‌های آینده سخت خواهد بود اما معمولا پیش‌بینی‌های درازمدت خطاهای زیادی دارند. ما دو هفته قبل حدودا به طور متوسط ۱۲ درصد افزایش روزانه ابتلا کرونا نسبت به روز گذشته را داشتیم. هفته پیش این عدد به ۱۵ درصد و اواخر هفته به ۲۰ درصد رسید؛ یعنی نه تنها موارد ابتلا به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، بلکه آهنگ این تصاعدی بودن نیز رو به افزایش است. اگرچه انتظارم این بود که اول این هفته تعداد بیماران جدید ما پنج رقمی شود، دیدیم که چهارشنبه این اتفاق افتاد. بنابراین سرعت رشد موارد ابتلا بسیار زیاد است و به سرعت به عددی شش رقمی و بالای ۱۰۰ هزار نفر خواهیم رسید. 


او افزود: اما اینکه تا کی ادامه پیدا خواهد کرد و آیا مانند برخی کشورهای آمریکایی و انگلیس که به سرعت به قله رسید و به سرعت هم موارد ابتلای آن‌ها پایین آمد، همین اتفاق برای ما نیز خواهد افتاد یا اینکه مانند موج دلتا چندین هفته طول بکشد که موج از قله پایین بیاید را نمی‌توان پیش بینی کرد، اما به نظر می‌رسد طی هفته آینده یعنی تا انتهای بهمن، تعداد موارد ابتلای ما با همین سرعت افزایش پیدا خواهد کرد. برای ادامه آن باید دید چه رفتارهایی را جامعه در پیش می‌گیرد. آیا تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها از سر گرفته می‌شود یا خیر. این تغییر رفتارها سرعت تعداد موارد جدید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر جامعه با همین روش جلو برود تا آخر بهمن با افزایش راکتی، که منحنی مانند راکت بالا می‌رود، مواجه خواهیم شد. اما اگر تغییراتی در رفتار مردم و مسئولین و محل‌های تجمع صورت بگیرد، ممکن است تا هفته آینده همین روال افزایش موارد ابتلا را بدون هیچ تغییری داشته باشیم.


دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کرونا گفت: اینکه تعداد موارد مرگ و میر روزانه ما به بالای صد نفر برسد، اصلا مساله دور از انتظاری نیست. از طرفی اینکه میزان مرگ و میر به موج دلتا برسد و روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ مرگ تایید شده رسمی داشته باشیم نیز هم محتمل نیست. به نظر می‌رسد که عددی بین ۱۰۰ نفر تا ۵۰۰ نفر مرگ و میر روزانه تایید شده خواهیم داشت. البته باید تاکید کرد که این عدد به صورت تخمینی و گمانه زنی است و تابع این است که منحنی تا کی رو به بالا برود و از چه زمانی شروع به پایین آمدن کند و از طرفی تابع این است که آیا بیمارستان‌های ما اشباع شوند یا خیر. اگر تعداد افراد بستری زیاد شود و کمبود دارو و اکسیژن که در پیک‌های گذشته رخ داد، اتفاق بیافتد، تعداد مرگ و میر می‌تواند به مراتب بالاتر نیز برود. 

رونمایی از ۱۰ محصول فناورانه پزشکی
هم اکنون بخوانید


او درپاسخ به این سوال که آیا با نوعی ساده انگاری درارتباط با اومیکرون مواجه هستیم، گفت: می‌توان گفت با عادی شدن اعداد و ارقام مواجهیم. زمانی که گفته می‌شود ۱۰۰ نفر به دلیل کرونا کشته شده اند، این عدد برای همه بزرگ جلوه می‌کند، اما به تدریج و به مرور زمان این اعداد اهمیتشان را از دست می‌دهند. پس عامل اصلی قبل از پیدایش اومیکرون، مساله عادی شدن اعداد و ارقام است که اصولا ذات انسان است که درواقعه‌ای را متاثر کننده درنظر می‌گیرد و بعد از آن تدریج برایش عادی می‌شود. 


یونسیان گفت: مساله دوم خستگی است. افراد و مشاغلی که انتظار داریم فعالیتشان را محدود کنند به تدریج خسته شده‌اند و مشکلات اقتصادی و معیشتی مانع از این می‌شود که بتوانند همه محدودیت‌ها را اجرا کنند. مساله سوم نیز شایعاتی است که در خصوص کم خطر بودن اومیکرون نسبت به گونه‌های دیگر کرونا وجود دارد. متاسفانه همه این موارد تاثیرات خودشان را هم برروی مردم عادی و  ذهنیات مسئولان گذاشته است. می‌شد هشدارها را از اول دی ماه جدی گرفت اما تاکنون که شش هفته از آن تاریخ گذشته است، هنوز عکس العملی ندیده ایم. همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد و منجر به پیدایش امواج جدید می‌شود. 


یونسیان در پاسخ به این سوال که آیا صرفا با تکیه بر محدودیت‌های هوشمند می‌توانیم این موج را کنترل کنیم، گفت: شعار سازمان جهانی بهداشت این است که همه موارد مربوط به بسته‌ای که به عنوان روش‌های پیشگیرانه از ابتلا و انتقال اومیکرون ارائه شده است باید اجرا شود. هیچ روشی نمی‌تواند ما را به تنهایی مصون نگه دارد. منتها در داخل این بسته برخی از اقدامات هستند که اهمیت بیشتری دارند. برای مثال واکسیناسیون برای ما بسیار مهم است. کنترل هوشمند را که ما تاکنون ندیده‌ایم اجرا شود، نیز بسیار مهم است. اگر قرار است طرحی اجرا شود باید ببینیم آیا اجرای آزمایشی‌اش موفق بوده است یا خیر و اگر نبوده چه عللی داشته و آیا این علل برطرف شده است یا نشده است. من چندان خوش بین به اینکه محدودیت‌های هوشمند اصولا به طور واقعی عملیاتی شود نیستم. 

۷ توصیه برای داشتن استخوان‌های سالم‌ و قوی
هم اکنون بخوانید


او در ادامه گفت: همه گزینه‌های پیشگیری و کنترل کرونا باید با هم استفاده شوند. فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، افزایش تهویه و افزایش پوشش واکسیناسیون هیچ کدام به تنهایی نمی‌توانند تاثیرگذار باشند اما مشکل بزرگتر این است که هیچ کدام از این روش‌ها متاسفانه آنطور که باید و شاید اجرا نشده اند. درنتیجه چندان خوش بین نیستم که با این روش بتوانیم کنترل موثری داشته باشیم. بی‌تاثیر نخواهد بود و یک تاثیر جزیی خواهد داشت اما آن تاثیری که دوست داریم مشاهده کنیم را نخواهیم داشت. 


یونسیان درپاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی که وارد پیک کرونا شده ایم، واکسیناسیون در کنترل پیک موثر خواهد بود، گفت: ما فرصت خوبی برای واکسیناسیون داریم و بهانه‌ای برای این می‌شود که جلوی امواج بعدی را بگیریم، اما اینکه بگوییم واکسنی که می‌خواهیم درحال حاضر بزنیم برای پیک که در آن هستیم موثر خواهد بود، خیر، تاثیری نخواهد داشت. به این دلیل که قسمت اعظم افرادی که آلوده هستند بدون علامتند و در جامعه در حال چرخش هستند و دیگران را آلوده می‌کنند. معمولا دو هفته بعد از دز دوم است که ایمنی قابل ملاحظه‌ای ایجاد می‌شود. اگر کسی امروز واکسن بزند و سه هفته بعد دز دومش را بزند، دو هفته بعد از دوز دوم که در مجموع با دوز اول پنج هفته می‌شود، تازه ایمنی ایجاد می‌شود که در این زمان بسیار اتفاقات زیادی افتاده است و ممکن است حتی پیک فروکش کرده باشد. برای این موج واکسیناسیون موثر نخواهد بود اما هر زمانی که واکسن بزنیم و جلوی ضرر را هر زمانی که بگیریم دیر نیست.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا