تعداد سوالات آزمون سراسری کاهش می‌یابد/ تقلب جزئی از آزمون است اما باید بستر آن را از بین ببریم

رییس سازمان سنجش آموزش با بیان اینکه نا داریم ساز و کار جدیدی مبتنی بر فناوری، علم و خدمات جدید طراحی کنیم‌ که در طول ۳ سال آزمون‌ها به صورت هوشمند برگزار شود، گفت: تعداد سوالات به تبع دفترچه‌ها تغییر می‌کند و ممکن است تعداد سوالات برخی دروس ۴ تا ۵ سوال کاهش یابد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش صبح امروز در سازمان سنجش برگزار شد، پورعباس در این نشست که  با محوریت کنکور ۱۴۰۱ که برگزار شد، گفت: ما بنا داریم ساز و کار جدیدی مبتنی بر فناوری، علم و خدمات جدید طراحی کنیم‌. ما پیشبینی کردیم در طول ۳ سال آزمون‌ها به صورت هوشمند برگزار شود.


وی افزود: از سال ۱۴۰۱ کنکور بر اساس قوانین سال ۹۲ و اصلاحیه مجلس در سال ۹۵، همچنین قانونی که اخیرا در شورای عالی تصویب شد پیش می‌رود، همه این قوانین مکمل یکدیگر هستند. کنکور ۱۴۰۱‌سوابق تحصیلی از۳۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و به صورت مثبت است.


پورعباس درباره طرح سوالات گفت: سوالات نیز به صورت محتوایی در چارچوب کتب درسی تدوین خواهد شد. حرکت سازمان در گذشته در راستای محتوایی کردن دروس تاثیر گذار بود. در کنکور ۱۴۰۱ در مسیری روشن و شفافی حرکت می‌کنیم و قصد داریم کنکور را طوری برگزار کنیم که کمترین استرس را به داوطلب وارد کند.


وی افزود: یکی از استرس‌زا ترین موارد پاسخنامه آزمون است که در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. پاسخنامه‌ای که در سال ۸۴ تا ۸۸ تدوین کردیم، به تبع این پاسخ نامه دفترچه‌ها تدوین شد و امنیت آزمون را ارتقا داد. اولین تغییر و تحول امسال دفترچه و پاسخ نامه ارتقای ۳‌برابری خواهد داشت و شامل یک دفترچه عمومی، ۲ دفترچه تخصصی و یک پاسخنامه عمومی و ۲‌پاسخنامه تخصصی است. پاسخنامه در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ دقیقه در دست داوطلب است و این موضوع امنیت آزمون را زیر سوال می‌برد. در این راستا زمانی که پاسخنامه در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد افزایش می‌یابد.

ویدئو / امداد رسانی از زمین تا دریا
هم اکنون بخوانید


وی بیان کرد: تعداد سوالات به تبع دفترچه‌ها تغییر می‌کند و ممکن است تعداد سوالات برخی دروس ۴ تا ۵ سوال کاهش یابد.  در زمینه امنیت آزمون گروهی را سازماندهی میکنیم که فعالیت افرادی که وعده قبولی به دانشجویان می‌دهند را بررسی میکنند. مردم باید بازی‌های بازی دهندگان کنکور را جدی‌نگیرند، باید توجه داشته باشند دفترچه ها با هم یکسان نیست  و شخصی‌سازی می‌شود.


پورعباس افزود: ممکن است برخی افراد بتوانند با استفاده از گوشی اسمارت به کنکور نفوذ داشته باشند. امسال بر روی کیس هامتمرکز شده ایم، آن ها را شناسایی   به صورت مجزا یک ستون پاسخنامه دارد‌. از طرفی می‌خواهیم پیش از مهرماه نتایج کنکور نیز اعلام شود.


پورعباس گفت: هرچه تعداد آزمون‌ها بیشتر باشد آرامش خاطر بیشتری همراه دارد و البته به صورت چند سنجش با یک پذیرش است.


وی درباره بررسی سهیمه‌های کنکور گفت: سهمیه‌های کنکور تعددهای زیادی پیدا کرده و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در توافق نامه‌ای که بین شورای عالی و مجلس است، قرار شد شورای عالی این موضوع را ساماندهی کنند و اکنون هم در مرحله تدوین هستند. الان تعدد سهمیه بسیار زیاد شده و کار اجرا را سخت کرده است. اگر در شورای عالی به تصویب برسد اطلاع رسانی می‌شود.


وی افزود: ما موضوعی به نام کنکور نه بلکه مضمون سنجش را داریم که عملا به سمت آزمون‌های جنرال عمومی می‌رویم. سرنوشت کودکانمان را به آن چهار سال نباید گره زد در مجموع ما یک سنجش را نیاز داریم که کمترین استرس را داشته باشند به این صورت که به کرات سنجش و آزمون از دواطلب گرفته شود تا به کرات فرصت ترمیم داشته باشد. ما این سنجش را داریم اما به معنای کنکور ۴ ساعته نیست و دیگر آن کنکوری که فرد خود را یک سال حبس می‌کند نداریم.

تمدید مهلت ثبت‌نام کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ تا جمعه
هم اکنون بخوانید


وی بیان کرد: ما در کنکور برنامه سوالاتی از جمله بسته پاسخ، کوتاه پاسخ، سوالات تشریحی و همچینن سوالاتی که چند گزینه از آن صحیح است را خواهیم داشت که استرس را کاهش میدهد. اگر سنجش را به عهده دانشگاه‌ها بگذاریم این عملیاتی شدنی نیست چون تعداد دانشگاه ها بسیار زیاد است.


پورعباس گفت: زیر گروه ها در کنکور ۱۴۰۲ حذف شده و آزمون تخصصی توسعه پیدا کرده و آزمون عمومی حذف می‌شود. همچنین ما یک مکانیزیمی را طراحی کردیم که قرار است در طی آن از معلمان و اساتید کل کشور برای طراحی سوال به کار گرفته شوند. ما یک هیات ممیزی سوال داریم و این سوالات دسته بندی می‌شوند و از درجه خیلی آسان تا سخت کد گذاری می‌شود و به مشخصه‌های کتاب درسی اشاره خواهد کرد تا اگر مطلبی از آموزش و پرورش حذف شد آن سوال از کنکور حذف شود.


سوالاتی که طرح می‌شود ممکن است در سال بعد هم مطرح شود اما پاسخ‌ها تفاوت خواهد کرد و این تکنیک تا سال ۱۴۰۳ ایجاد خواهد شد. اکنون سنجش از پذیرش جداست ولی در اجرا تفاوت است.


وی تاکید کرد:تقلب جزئی آزمون است اما باید بستر آن را از بین ببریم.


ادامه دارد…


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا