خام‌فروشی معادن، ظلم به آینده است/ راهی جز تعامل علمی با دنیا نداریم

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر می‌خواهیم پتانسیل سیاسی ما در دنیا موفق باشد باید از دیپلماسی علمی و فناوری هم استفاده کنیم.


به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، سیزدهمین نشست سراسری هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی،  موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری برگزار شد‌.

 

محمد علی زلفی گل در این مراسم عنوان کرد: مطالبی که در این جلسه عنوان می‌شود می تواند یک شیوه نامه راه گشا باشد. ما با چند سوال رو به رو هستیم که این سوالات مشخص می کند چرا تعاملات علمی برای ما باید مهم باشد؟ ما اگر بخواهیم هم اثرگذاری علمی و هم اثر پذیری علمی در دنیا داشته باشیم راهش تعامل علمی است.

 

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم پتانسیل سیاسی ما در دنیا موفق باشد باید از دیپلماسی علمی و فناوری هم استفاده کنیم. از طریق این دیپلماسی می‌توانیم نشان دهیم که دارای تمدنی هستیم که مسیر علمی در دنیا را هدایت کرده است. ایران دارای تمدن علمی است و ما بزرگانی داشتیم که در علم دنیا اثرگذار و هدایتگر بوده‌اند.

 

وزیر علوم گفت: بیش از ۳۰ درصد برون داده‌های علمی ما با مشارکت‌های بین المللی است این یعنی دانشمندان ایرانی در دنیا پذیرفته شده‌اند. دانشمندان و سیاستگذاران ما در عرصه علمی ما باید بدانند ارزش علم و فناوری به میزان انتشار آن بستگی دارد. در حوزه علم و فناوری هرچه تعامل بیشتر باشد سود هم بیشتر است.

 

زلفی گل گفت: دانشگاه‌ها نردبان دانایی جامعه هستند و جایی هستند که از ظریف ارتباط علمی با دنیا می توانند مرجعیت ساز باشند. یک جامعه دانش پذیر، اشتباهات گذشته را تکرار نمی‌کند و از پتانسیل های مادی و معنوی خود خوب استفاده می‌کند.

عدم نظارت بر قیمت وسایل توانبخشی زندگی معلولان را سخت تر کرده/ دولت به معلولان توجه کند
هم اکنون بخوانید

 

وی بیان کرد: اگر ما رشد خوبی داشته باشیم دست به خام سوزی و خام فروشی نمی‌‌زنیم. خام فروشی  معادن ظلم به آینده است از این رو می‌توانیم با کمترین هزینه از تجربه دنیا استفاده کنیم، زیرا ما تافته جدا بافته از دنیا نیستیم و برای اینکه از تجربه دنیا استفاده کنیم راهی جز تعامل علمی با دنیا نداریم.

 

وزیر علوم گفت: ما ۸۰ هزار عضو هیات علمی داریم و اگر اینها با گروه‌های علمی در جهان تعامل داشته باشند دستاورد بزرگی حاصل خواهد شد‌. باید دانشجویان را آموزش دهیم که چگونه از تعاملات علمی استفاده کنند. باید همایش‌هایی را برگزار کنیم که راحت بتوانیم از داشته‌های دانشمندان دنیا به صورت مجازی استفاده کنیم.

 

وی اشاره کرد: ما نوع نگاهمان را از بحث تعامل علمی به تعامل علمی، نوآوری و فناوری ارتقا داده‌ایم. لازم به ذکر است سند ملی نوآوری به منظور خلق ثروت از دانش تدوین شده است.

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا