کریدور شمال – جنوب مورد تأکید ایران و روسیه است

وزیر نفت ضمن تشریح مذاکره با مقام‌های روسیه گفت: موضوع ترانزیت و کریدور شمال به‌ جنوب ایران که اهمیت اقتصادی و سیاسی برای دو کشور دارد، مورد تأکید طرفین است.


به گزارش ایلنا، جواد اوجی در تبیین برنامه‌های سفر به روسیه اظهار کرد: جلسات بسیار فشرده و متعددی با مقام‌های ارشد روسیه، معاون نخست‌وزیر، وزیر انرژی روسیه، همچنین شرکت‌های توانمند روسیه داشتیم.


وی گفت: خوشبختانه وزارت نفت در مجموعه چهار شرکت اصلی از قبل برنامه جامع و نقشه‌راه کاملی را تدارک و پروژه‌های مختلفی در حوزه‌ توسعه میدان‌های نفتی و گازی، احداث پتروپالایشگاه‌ها، واحدهای ال‌ان‌جی و انتقال فناوری به‌ویژه برای ازدیاد برداشت از میدان‌های نفتی و گازی آماده کرده‌ بود که به دولتمردان روسی ارائه شد.


وزیر نفت درباره دیدار با شرکت‌های روسی فعال در زمینه نفت و گاز گفت: در یکی دو ماه گذشته با شرکت‌های توانمند روسی، مذاکرات متعددی صورت گرفت که در جلسات این سفر برخی از آن مذاکرات به توافق‌های بسیار مهمی منجر شد.


اوجی به اهمیت این تفاهم‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: بعضی از تفاهم‌نامه‌هایی که در این سفر امضا شد، قطعا می‌تواند تأثیر بسزایی در صنعت نفت داشته باشد؛ چرا که دو کشور ایران و روسیه در عرصه انرژی در جهان بازیگران قوی هستند و با ظرفیت‌هایی که در صنعت نفت داریم و توانمندی شرکت‌های روسی، این همکاری با مشارکت فعال به‌طور قطع تأثیر گسترده‌ای برای کشور دارد.


سوآپ گاز روسیه از خاک ایران


وی درباره مذاکرات برای سوآپ گاز روسیه از خاک ایران توضیح داد و گفت: در سفر جاری بحث سوآپ گازی روسیه از خاک ایران مطرح شد. در ماه‌های اخیر سوآپ گازی از ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران محقق شد که همین پیشنهاد به طرف روس برای سوآپ گاز این کشور از آذربایجان به جنوب ایران به‌منظور صادرات مطرح شد که می‌توان این گاز را در قالب ال‌ان‌جی به هر نقطه‌ای در جهان صادر کرد.

برق ۲۰ اداره پرمصرف تهران قطع شد
هم اکنون بخوانید


وزیر نفت درباره دیدارهای خود در سمت رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه نیز گفت: با همتای روسی خود (، نیکلای شولگینوف) و مقام‌های دیگر جلسات متعدد داشتیم، در حوزه بانکی، کشاورزی، محصولات کشاورزی دستاوردهای خوبی داشتیم.


اوجی درباره مذاکرات در حوزه کشاورزی گفت: با ارتباطات خوبی که وزیر جهاد کشاورزی (سیدجواد ساداتی‌نژاد)، ایجاد کردند، اتفاق‌های خوبی حاصل شد.


وی با بیان اینکه در بحث ترانزیت، همچنین کریدور شمال به جنوب که برای دو کشور اهمیت زیادی به لحاظ اقتصادی و سیاسی دارد، توافق‌های خوبی انجام شد، تصریح کرد: در حوزه وزارت نیرو، وزارت راه و بخش کشاورزی پروژه‌هایی پیشنهاد شد که امیدواریم به قرارداد منجر شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا