کتاب مهرهای موزه ملی ایران در دوران اسلامی منتشر شد

 

معرفی ۸۳۸ مُهر و نگین موزه ملی ایران که از نظر کمی‌ بیشترین تعداد مُهرهای دوران اسلامی را در میان مُهرهای موجود در موزه‌های کشور داراست، در یک کتاب جای گرفت.


به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا، طبق اعلام جبرئیل نوکنده؛ رییس کل موزه ملی ایران کتاب “مهرهای موزه ملی ایران در دوران اسلامی” به کوشش محمدجواد جدی و سحر جدی توسط مؤسسۀ «متن» فرهنگستان هنر و  موزه ملی ایران به چاپ رسید.

 

نوکنده در این خصوص گفت: مُهرها و نگین‌های دوران اسلامی‌ در موزه ملی ایران که در این کتاب معرفی شده‌ شامل ۸۳۸ مُهر و نگین است که از نظر کمی‌ بیشترین تعداد مُهرهای دوران اسلامی را در میان مُهرهای موجود در موزه‌های کشور داراست.

 

طبق گفته فرشته ذکایی مسئول بخش مهر و سکه موزه ملی ایران، از ویژ گی های قابل توجه این مجموعه ارزشمند معرفی ۳۴۲ مُهر یا سنجه متعلق به سده‌های ابتدایی اسلام است. در معرفی این آثار، ترتیب دوره ها و همچنین به‌کارگیری خطوط گوناگون رعایت شده‌است. مُهرها به خط کوفی، ثلث، نسخ، طغرا و سپس نستعلیق با ذکر کد، جنس، شکل، اندازه، وزن، نوع حکاکی، شیوه نوع خط، کیفیت و ارزش هنری، متن و تاریخ (درصورت درج) معرفی شده‌اند.

 

طبق اعلام واحد انتشارات موزه ملی ایران این کتاب در ۳۴۰ صفحه، تمام رنگی و با جلد گالینگور در شمارگاه ۷۰۰ نسخه منتشر شده است.

 


انتهای پیام/

«برزخی‌ها» طیف‌های مخالف را دعوت به گفتگو می‌کند/ مخملباف و خاتمی جواب ندادند/ هرگونه نگاه جناحی را رد می‌کنم
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا