بزودی ۱۰۰ طرح دانش بنیان به تولید انبوه می‌رسد/ همودیالیز ایرانی بهتر از نمونه خارجی

محمدحسین بهشتی، سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با پایگاه خبری علمی خبرگزاری اعتماد نو به نقل از برنا درباره با اشاره دستگاه‌هایی که در حال حاضر تولید داخل هستند گفت: دستگاه همو دیالیز، سوپاپ‌های نمونه‌گیری کرونا، دستگاه رادیوتراپی برای بیماران سرطانی، واکسن دهانه رحم برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم با حمایت معاونت علمی و توسط شرکت دانش بنیان به اندازه کافی تولید می‌شود.


سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری به طرح‌های جاری اشاره و بیان کرد: در حوزه سلامت حدود ۶۰ طرح جاری داریم که این تجهیزات به تدریج و پس از تائید وارد بازار خواهد شد. از جمله دستگاه‌هایی که تا چندماه آینده وارد بازار می‌شود دستگاه سی تی اسکن، دستگاه سنجش تراکم استخوان، استندهای قلبی، قلم‌های یبکار مصرف انسولین و دستگاه سنگ شکن کلیه برون اندامی در مراحل پایانی آزمایش است.


وی افزود: حدود ۱۰۰ طرح خاتمه یافته که برای تولید انبوه می‌روند. همچنین سیستم کاشت حلزون شنوایی بخش بیرونی آن نمونه‌اش ساخته و بومی سازی آن انجام شده و ۵۰ درصد باقی مانده آن که درون گوش کار گذاشته می‌شود هنوز وارداتی است.


بهشتی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا این دستگاه‌ها با نمونه خارجی برابری می‌کنند یا خیر؟ تاکید کرد: وقتی طرحی تائیدیه می‌گیرد یعنی حداقل‌های لازم را اخذ کرده و کارایی مناسب و مطلوب را دارد. موردهایی مثل همودیالیز هم داریم که از نمونه خارجی بهتر است اما برخی هم در حد ۸۰ درصد برابری می‌کند.


توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی یک اولویت است
هم اکنون بخوانید

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری درباره صرفه جویی ارزی عنوان کرد: میزان صرفه‌جویی ارزی در هر دستگاهی متفاوت است اما به عنوان مثال دستگاه رادیولوژی دیجیتالی به تنهایی حدود ۱۰۰میلیون دلار از ارزبری جلوگیری کرده که این دستگاه  ۸۰ درصد بومی است.


وی درباره صادارت تجهیزات و ملزومات پزشکی اظهار کرد: معاونت علمی در این خصوص اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده نکته قابل توجه این است که تا زمانی که محصولات وارد بازارهای خارجی نشود نمی‌تواند به شرایط پایداری دست پیدا کنند.


بهشتی ادامه داد: معاونت، خانه‌هایی به نام خانه‌های نوآوری و فناوری صادرات در چند کشور ایجاد کرده از جمله کنیا، سوریه، روسیه و چین. همچنین در پایتخت برای مهمانانی که جهت بازدید از محصولات می‌آیند این خانه‌ها راه اندازی شده چند مورد هم در دست اقدام است تا در دوحه، ایروان، بغداد و استانبول هم ایجاد شود.


وی با اشاره به میزان صادرات از سال ۹۴ تا ۹۹  اشاره کرد و گفت: تنها در تجهیزات پزشکی ۸۳ میلیون دلار صادرات داشتیم.


سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری اخذ مجوز را یکی از معضلات شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و تصریح کرد: انتظار می‌رود متولیان این مسئله را تسهیل و زمان بررسی‌ها را کوتاه کنند تا شرکت‌ها یک سال منتظر مجوز نباشند. علاوه بر این اگر اعتباراتی در اختیار معاونت علمی بگذارند می‌توانیم از شرکت‌های بیشتری حمایت کرده و اینگونه ارزبری را کاهش دهیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا