نمایشگاه «آینه در آینه» طی مراسمی افتتاح شد

نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» روز سه‌شنبه بیست و یکم دی‌ماه با حضور رییس موزه هنرهای معاصر تهران، دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شد.


به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» روز سه‌شنبه بیست و یکم دی‌ماه با حضور تنی چند از مسئولان برگزار شد. این نمایشگاه سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه افتتاح می‌شود. 


احسان آقایی (رییس موزه هنرهای معاصر تهران)، سیدعباس میرهاشمی (دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) و کیانوش معتقدی (کیوریتور نمایشگاه آینه در آینه) برگزار شد. 


در ابتدای مراسم کیانوش معتقدی گفت: طی یک قرن اخیر در مسیر جریان‌شناسی هنر معاصر کشور جریان‌هایی ایجاد شده که بعدها به ایجاد مکاتب و جنبش‌های هنری بدل شده است. 


او افزود: پس از به وجود آمدن مدرنیسم در ایران و ایجاد مکتب سقاخانه از حدود اوایل دهه ۵۰ با یک جریان جدیدی به نام هنر انتقادی یا اعتراضی مواجهیم. 


او درباره نحوه برگزاری نمایشگاه «آینه در آینه» هم گفت: به این فکر کردیم که شاید بتوانیم چنین نگاهی را برای برگزاری نمایشگاهی در نظر بگیریم که نتیجه هنر انقلابی را از زاویه تاریخ هنر بررسی کند و لازمه این اتفاق نگاهی منصفانه به همه جریان‌ها و هنرمندان است. 


او افزود: تمرکز ما روی دو مدیوم نقاشی و نقاشی دیواری است و تلاش می‌کنیم با چیدمان آثار بر اساس سیر تاریخی و گزینشی از یک روایت منصفانه بر اساس جریان‌شناسی تاریخ هنر را با حضور هنر انتقادی و رسیدن به هنر انقلاب ارائه دهیم. 

نمایش رزمی، فرهنگی و بصیرتی در هرمز اجرا می شود
هم اکنون بخوانید


معتقدی بیان کرد: بیش از نیمی از آثار هنرمندان این دوره برای اولین‌بار به نمایش گذاشته خواهند شد و ما این شانس را داشته‌ایم تا نمونه‌هایی بی‌نظیر از گنجینه موزه هنرهای معاصر را پس از چهل سال ارائه کنیم. 


او گفت: آثار مذکور، روایت مهمی از نقاشی ایران از یک مقطع تاریخی است که با نوعی اکسپرسیونیسم روایی همراه است. بیساری از نقاشان سعی کرده‌اند در این روایت هنر انقلابی از مضامین ملی و حماسی استفاده کنند. به همین دلیل نمایشگاه را اینگونه چیدمان کرده‌ایم که در شروع یک مقدمه و معرفی از شکل گیری هنر اعتراضی پیش از انقلاب داریم. همین طور روایتی از هنر قهوه خانه داریم. به عنوان ژانر مهم ملی که به نوعی آن هم بعداً یکی از ریشه‌های شکل گیری هنر اعتراضی می‌شود. بخشی از نقاشی‌های هنر انقلاب متاثر از همین مدل نگاه در خارج از ایران است که خیلی از هنرمندان در آن مقطع تاریخی از هنر انقلاب‌های دیگر چون مکزیک یا روسیه الهام می‌گیرند که در این نمایشگاه به این مسئله هم می‌پردازیم. 


او طی توضیحات بیشتر، گفت: آثار ابعادهایی بزرگ دارند به این دلیل که روی بوم‌های بزرگ و در ساختار نقاشی دیواری اجرا شده‌اند. 


معتقدی بیان کرد: برای تکمیل ایده نمایشگاه تلاشمان این بوده از عکس‌ها و پوسترهای ی مهم دوره انقلاب استفاده کنیم. دو عنصر مردم و رهبری را در نقاشی‌های انقلابی داریم و مواجهه هنرمندان و نوع زیبایی‌شناسی مورد نظرمان خیلی در نمایشگاه موردتوجه قرار گرفته است. در بخشی از نمایشگاه هم پرتره نگاری‌هایی وجود دارد. 

سینمای ایران در آستانه رحلت پیامبر اسلام (ص)
هم اکنون بخوانید


در ادامه اعتماد نو به نقل از برنامه احسان آقایی هم دقایقی با مخاطبان صحبت کرد. 


آقایی گفت: این نمایشگاه، مجموعه نمایشگاه‌هایی است که از هم افزایی گنجینه موزه هنرهای معاصر و گنجینه آثار انقلابی کشور چون باغ نگارستان، حوزه هنری و انجمن عکاسان دفاع مقدس کشور تشکیل می‌شود. نمایشگاه «آینه در آینه» با حمایت جشنواره تجسمی فجر به دوره‌ای از هنر معاصر می‌پردازد که از هنر اعتراضی آغاز می‌شود و به هنر انقلاب و جنگ می‌پیوندد. سال‌ها بود موزه فکر تصمیم داشت که یک نمایشگاه آثار اعتراضی را از نگاه هنری برگزار کند. این پروژه موزه برای جشنواره تجسمی جذاب بود و تصمیم گرفتند آن را حمایت کنند. این نمایشگاه از هنرمندان مستقل آغاز و به هنرمندان انقلابی ختم می‌شود. نمایش آثار منصفانه صورت گرفته و از هیچ جا و هیچ نهادی به ما برای نمایش دادن یا ندادن آثار هنرمندان به ما فشاری وارد نشد و همه با این جریان همراهی کردند. رویکرد جدید جشنواره تجسمی فجر بدون هیچ نگاه جانب دارانه‌ای پژوهشی است و از نگاه‌های پژوهشی که متناسب با روند فعالیت آن‌ها است حمایت می‌کند. 


سیدعباس میر هاشمی (دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) هم در پایان اعتماد نو به نقل از برنامه گفت: پس از بررسی‌های انجام شده درباره دوره‌های مختلف جشنواره، قرار بر این شد ساختار جشنواره مورد اصلاحاتی قرار گیرد و یکی از رویکردهای ما حمایت از موضوعات و عنوان‌های پژوهشی است و امیدوارم این رویکرد در دوره‌های بعدی جشنواره هم رعایت شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا