راهنمای خرید دستگاه چاپ پارچه


چاپ پارچه فرآیندی است که با هدف تزئین انواع پارچه کاربرد دارد. اگر چه ظاهراً انجام چاپ بر روی پارچه از نقاشی ‌های دستی شروع شده ‌است اما خوب است بدانید انجام چاپ بر روی پارچه دارای قدمت بسیار زیادی است. امروزه شواهدی از چاپ در قرن چهارم پیش ‌از میلاد در هند وجود دارد که نشان از قدمت بالای انجام چاپ بر روی پارچه است.


همچون هر صنعت دیگری، چاپ بر روی پارچه نیز با تحول در دنیای تکنولوژی دستخوش تغییر و دگرگونی شده است. انجام فرآیند چاپ برروی پارچه بسیار پیچیده ‌است و احتیاج به مهارت و ملزومات خاصی از جمله انواع دستگاه چاپ پارچه دارد. در ادامه به معرفی انواع روش های چاپ بر روی پارچه و ملزومات مورد نیاز هر یک خواهیم پرداخت. تا راهنمای شما در مسیر خرید دستگاه چاپ پارچه باشد.


انواع روش چاپ روی پارچه


انجام فرآیند چاپ برروی پارچه به دو روش کلی قابل ‌انجام است. یکی روش مستقیم که در آن فرآیند چاپ مستقیماً بر روی پارچه پیاده سازی می شود و دیگری چاپ غیر مستقیم یا سابلیمیشن که رنگ را با واسطه بر روی متریال پیاده سازی می کند.


  • چاپ به صورت مستقیم


در این روش فرآیند چاپ توسط دستگاه چاپ پارچه صورت می پذیرد. در روش مستقیم چاپ برروی پارچه تمامی عملیات چاپ به ‌صورت دیجیتال انجام می شود. این روش به ‌عنوان مدرن ‌ترین تکنولوژی انجام چاپ بر روی پارچه شناخته ‌شده است. دستگاه چاپ دارای پرینتر و مین بردی است که هد و نازل بر روی آن قرار گرفته اند. این دستگاه به‌ صورت حرکت رفت ‌و برگشتی رنگ را مستقیماً بر روی پارچه می ‌پاشد. در این حالت رنگ به تار و پود پارچه چسبیده و سپس تثبیت می‌ شود.


  • چاپ به صورت غیر مستقیم


انجام چاپ به صورت غیر مستقیم بر روی پارچه را اصطلاحاً چاپ سابلیمیشن می نامند. چاپ سابلیمیشن را میتوان یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین روش ‌های انجام چاپ برروی پارچه دانست. واژه سابلیمیشن در واقع یک لغت انگلیسی است که در فارسی معنای تصعید دارد. همانطور که ممکن است بدانید تصعید به‌ معنای تبدیل مستقیم جامد به گاز است، نحوه چگونگی انجام چاپ و انتقال رنگ به پارچه به واسطه تصعید در این روش نیز دلیل این نام‌گذاری بوده است.


 چاپ سابلیمیشن به‌ عنوان یکی از با کیفیت‌ترین تکنیک ‌های چاپ شناخته شده است. کیفیت نهایی چاپ انجام شده و ماندگاری بلند مدت سبب شده ‌است این روش طرفداران بسیار زیادی داشته باشد. از سویی دیگر تولیدکنند گان نیز به ‌علت استقبال مشتریان و مقرون ‌به‌ صرفه بودن این روش جذب این تکنیک شده ‌اند.


چگونگی انجام چاپ سابلیمیشن


 جهت انجام فرآیند چاپ سابلیمیشن بسته به متریالی که قصد انجام چاپ بر روی آن را دارید دستگاه‌ های خاصی مورد نیاز است.


 در روش چاپ سابلیمیشن از واسطه ‌ای تحت عنوان کاغذ سابلیمیشن بهره گرفته می‌شود، در این روش پرینتر سابلیمیشن طرح مورد نظر که لازم است بر روی متریال پیاده ‌سازی شود را بر روی کاغذ سابلیمیشن چاپ می کند. کاغذ سابلیمیشن کاغذ مخصوصی است که طرحی که بر روی آن‌ اجرا می ‌شود را جذب نکرده و بر روی خود نگه می ‌دارد تا به متریال هدف منتقل کند.


 بعد از انجام چاپ بر روی کاغذ سابلیمیشن جهت انتقال طرح از این کاغذ بر روی متریال بسته به نوع متریال از دستگاه ‌های خاصی استفاده می ‌شود که از جمله این دستگاه ‌ها می‌توان به دستگاه کلندر سابلیمیشن و دستگاه پرس حرارتی اشاره کرد. دستگاه کلندر سابلیمیشن جهت انتقال طرح چاپ ‌شده بر روی کاغذ به متریالی کاربرد دارد که به‌صورت رولی هستند. دستگاه پرس حرارتی نیز قادر است طرح چاپ‌ شده بر روی کاغذ سابلیمیشن را بر روی متریال قطعه ‌قطعه منتقل می‌کند که از جمله این نوع از متریال میتوان به روسری، شال، تی شرت و … اشاره کرد.


پرینتر سابلیمیشن


پرینتر سابلیمیشن را بدون‌ شک می‌توان مهم‌ترین رکن چاپ سابلیمیشن دانست. اولین چاپ سابلیمیشن در سال ۱۹۵۷ میلادی در فرانسه انجام شده است. اصول کار پرینتر های سابلیمیشن براساس کد های دیجیتالی اعتماد نو به نقل از برنامه ‌ریزی ‌شده ‌ای است که در این دستگاه قرار داده شده ‌اند. مین برد در این پرینتر ها توسط کد های دیجیتالی تعبیه‌ شده در آن به قسمت ‌های دیگر پرینتر دستور می‌ دهد که چه کاری را انجام دهند. در واقع در این دستگاه ‌ها با دستور مین برد مرکب در مخزنی که در پشت این پرینتر ها قرار گرفته‌ شده ‌اند پر می ‌شود و با دستو نرم ‌افزار به درون هد ها هدایت می ‌شوند. با دستور این قطعه است که رنگ ‌های گوناگون بر روی کاغذ پیاده ‌سازی می‌شوند.


 پرینتر های سابلیمیشن که امروزه موجود هستند بعد از تغییر و تحولات گوناگون در طی سالیان بسیار تحقیق و بررسی ساخته شده ‌اند. ازجمله برترین و باکیفیت ‌ترین انواع پرینتر های سابلیمیشن موجود در کشور میتوان به دو مدل پرینتر سابلیمیشن آسترو و پرینتر سابلیمیشن پریما اشاره کرد. که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.


پرینتر سابلیمیشن آسترو


پرینتر سابلیمیشن آسترو یکی از پرفروش ‌ترین محصولات حوزه چاپ سابلیمیشن در کشور است. کیفیت بالای چاپ انجام ‌شده توسط این دستگاه سبب محبوبیت آن شده است. این دستگاه دارای یک بدنه صنعتی است که می‌تواند به ‌صورت ۲۴ ساعته در محیط ‌های صنعتی مشغول به کار باشد.


ویژگی های پرینتر سابلیمیشن آسترو


 از جمله ویژگی ‌های این پرینتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


  • دارای ۳ هد اپسون i3200
  • بهره گیری از سیستم بارگذاری و جمع کردن رول کاغذ به ‌صورت دنسینگ بار
  • عرض چاپ ۱۸۰ سانتی‌متر
  • قابلیت چاپ بر روی گرماژ متنوع کاغذ
  • بهره‌ گیری از سیستم هشدار اتمام کاغذ و مرکب
  • سرعت چاپ بالغ ‌بر ۱۲۰ مترمربع در ساعت
  • بهره ‌گیری از بدنه صنعتی مخصوص سابلیمیشن
  • قابلیت کار مداوم در ۳ شیفت


اشاره کرد.


02


پرینتر سابلیمیشن پریما


پرینتر سابلیمیشن پریما یکی از برترین دستگاه‌ های موجود در صنعت چاپ سابلیمیشن است که می ‌تواند طیف گسترده‌ ای از گرماژ کاغذ سابلیمیشن را مورد چاپ قرار دهد.


ویژگی‌ های پرینتر سابلیمیشن پریما


 از جمله ویژگی ‌های پرینتر سابلیمیشن پریما میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


  • بهره‌ گیری از ۳ هد اپسون ۴۷۲۰
  • بهره ‌گیری از سیستم بارگذاری و جمع کردن رول کاغذ به ‌صورت ایر شفت
  • عرض چاپ ۱۸۰ سانتی ‌متر
  • قابلیت چاپ بر روی طیف گسترده ‌ای از گرماژ کاغذ سابلیمیشن
  • بهره ‌گیری از سیستم هشدار اتمام کاغذ و مرکب
  • سرعت چاپ ۱۲۰ مترمربع بر ساعت پ
  • بهره ‌گیری از بدنه صنعتی مخصوص چاپ سابلیمیشن
  • قابلیت کار به ‌صورت مداوم و در ۳ شیفت


اشاره کرد.


 عموماً از دستگاه چاپ مستقیم جهت انجام چاپ بر روی متریالی از جنس پنبه، پشم و الیاف طبیعی بهره گرفته می شود، چاپ سابلیمیشن مناسب جهت پارچه های پلی استری است. اینکه متریال هدف شما از چه نوعی است به طور مستقیم بر انتخاب روش چاپ و دستگاه مورد نیاز شما اثر گذار است. ابعاد و اندازه کارگاه، میزان بودجه ای که در نظر دارید و … از جمله موارد دیگری هستند که لازم است مورد توجه قرار بگیرند. امید است با شناخت این دو روش چاپ بتوانید بهترین دستگاه مورد نیاز با صنعت و کسب و کار خود را انتخاب و تهیه نمایید.


فبتاک یکی از برترین شرکت ‌های ارائه ‌دهنده انواع ماشین ‌آلات چاپ پارچه و ملزومات چاپ سابلیمیشن است که به ‌عنوان یک جریان جوان و با بهره‌گیری از تجربیات گذشته قدم به عرصه صنعت چاپ پارچه گذاشته ‌است. در این مجموعه انواع ماشین‌آلات چاپ سابلیمیشن همچون انواع پرینتر سابلیمیشن، کلندر سابلیمیشن، دستگاه پرس حرارتی و همچنین مواد خام مورد نیاز جهت انجام فرآیند چاپ سابلیمیشن همچون کاغذ و مرکب سابلیمیشن موجود می ‌باشد.


جهت مطالعه کسب اطلاعات بیشتر به وب ‌سایت رسمی فبتاک به آدرس اینترنتی https://fabtalkco.com/ مراجعه نمایید.


 


 


پایان رپرتاژ آگهی

اقتصاد مقاومتی کشور را در برابر تکانه های اقتصاد جهانی بیمه می کند
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا