نیاز مسکن با توجه به رشد جمعیت کشور چقدر است ؟

به گزارش اعتماد نو به نقل از برنا، در سال‌های اخیر مسائل مهمی مانند مسئله اقتصادی و… درروند رشد جمعیت تاثیر بسزایی داشته است. با تحقیقات و بررسی‌ هایی که در سرشماری نفوس و مسکن که در فاصله زمانی بین هر پنج ‌تا ده سال یک‌بار در کشور صورت می‌گیرد، پیش‌ بینی در مورد جمعیت برای سال‌های آینده خیلی پراهمیت می‌شود. عوامل طبیعی مانند نا مساعد بودن آب‌ و هوا برای زندگی مردم در مناطق کوهستانی و نبودن امکانات مناسب برای امرار معاش و مشکلات اقتصادی و… باعث شده که در چند دهه اخیر، بالاترین ارقام سرمایه‌ گذاری‌های عمرانی مربوط به مناطق خاصی شود.


این مناطق با توجه به روند اقتصادی مطلوبی که دارند باعث جذب و مهاجرت مردم از روستاها و یا نقاط اطراف شود. این عوامل خود باعث افزایش جمعیت در مناطق توسعه‌ یافته می‌شود. در این مقاله سعی داریم سوال نیاز مسکن با توجه به رشد جمعیت کشور چقدر است ؟ را به شما پاسخ دهیم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


بررسی میزان رشد جمعیت و منزل‌های مسکونی


کاهش رشد جمعیت و عدم ازدواج در بین جوانان در سال‌های اخیر تغییرات بسیار زیادی بر روی مسکن خواهد داشت. تحقیقات و بررسی‌های انجام‌ شده برای بررسی میزان رشد جمعیت و منازل مسکونی به‌ خوبی نشان داده که در سال‌های اخیر بازار مسکن با کاهش ۶۰ درصدی رشد ساخت‌ و ساز در کشور مواجه شده است. سرمایه‌ گذاران عمرانی در بخش مسکن به دلیل کاهش نرخ سود سرمایه خود را از بخش مسکن خارج می‌ کنند و در بخش‌ های دیگری که سود بیشتری دارد سرمایه‌ گذاری می‌کنند. درنتیجه این امر موجب می‌شود که در کشور ساخت ساز واحدهای مسکن کاهش پیدا کند و کشور با کمبود مسکن روبرو شود. ساخت ساز پروژه های انبوه مانند پروژه نارنجستان در منطقه های رو به رشد همچون منطقه ۲۲ نیز کمک زیادی به تامین نیاز مسکن کشور کرده است.


با توجه به آمار سرشماری در سال ۱۳۹۵ نشان داده که مسکن مورد نیاز یک‌ میلیون واحد است درصورتی‌ که واحد مسکونی ساخته‌ شده چیزی در حدود ۳۰۰ هزار واحد بوده و این در حالی است که کشور با کمبود ۷۰۰ هزار مسکونی روبرو بوده است. به‌طورکلی باید گفت که عرضه مسکن با تقاضا مردم در کشور برابر نیست و این خود باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم در بخش تهیه مسکن است. اگر سرمایه‌ گذاران در بخش عمرانی و مسکن پروژه‌ هایی را که می‌خواهند بسازند با تقاضای مسکن تطبیق دهند با رکود در بازار مسکن روبرو نخواهند شد.


طبق آمار و بررسی‌های انجام‌ شده مشخص‌ شده که در طی سال ۶۰۰ هزار ازدواج در دفاتر رسمی ثبت می‌شود که به‌عنوان خانه اولی‌ ها به تهیه مسکن نیاز دارند. عوامل مهمی در بخش مسکن منجر به کاهش ساخت‌ و ساز در کشور شده است که میتوان افزایش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت زمین، بالا رفتن دستمزد کارگران، مخارج تجهیزات فنی و مهندسی، پروانه ساخت و… را نام برد. تمام این نکاتی که در بالا اشاره کردیم به‌ طور مستقیم در بالا رفتن قیمت مسکن تاثیر بسزایی دارد که درنتیجه باعث می‌شود سرمایه‌ گذاران سود کمتری ببرند و درنتیجه ساخت‌ و ساز کم می‌شود.

پروژه‌های نفتی عراق در انتظار بهبود قیمت نفت
هم اکنون بخوانید


نیاز مسکن با توجه به رشد جمعیت کشور چقدر است ؟


نسبت رشد جمعیت و نیاز به مسکن در کشور


در سال اخیر به دلیل عدم تمایل جوانان به ازدواج به دلایل مختلف باعث کاهش رشد زاد و ولد در جامعه شده است. درنتیجه با کاهش رشد جمعیت در کشور روبرو خواهیم شد. امروزه روند رشد جمعیت جوان کشور از یک‌ سوم جمعیت کل جمعیت به یک‌ پنجم کاهش پیداکرده است و درنتیجه روند رشد سالمندان در کشور بالا رفته است. این خود یکی از عوامل موثر در افزایش افراد سالخورده مجرد در جامعه است که بر روی مسکن آینده تاثیر بسیاری دارد. ورود تدریجی ۴۷ درصد جمعیت سالمند و همچنین کاهش زاد و ولد، باعث افزایش تقاضای مسکن از سوی سالمندان شده است. و این نسبی رشد جمعیت و نیاز به مسکن در کشور را از تعادل خارج میکند.


در سال ۹۵ خانواده ۶۵/۲ درصد رشد داشته درحالی‌که در سال ۹۹ این روند رشد فقط ۲ درصد بوده است. درنتیجه کشور با کاهش جمیعت روبرو شده است. یکی دیگر از عوامل کاهش رشد جمعیت ناباروری، مهاجرت و… است. با بالا رفتن سن ازدواج و افزایش طلاق، افزایش افراد سالخورده و… در جامعه، بر روی بازار مسکن تاثیر بسیاری خواهند گذاشت.


درنتیجه بالا رفتن آمار طلاق نیاز به واحدهای کوچک برای زندگی تک‌ نفره بالا می‌رود. با توجه به اینکه نیاز به منزل‌های با متراژ کوچک در کشور بالا می‌رود نمی‌توان گفت که ساخت‌ و ساز واحد کوچک در کشور با توسعه و رشد روبرو شود. بخش خیلی مهمی از رونق بازار مسکن دستخوش تغییرات در سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز مسکن است. اگر بنیان‌ گذاران بخش مسکن بر روی تعداد واحدهای مسکونی ساخته‌ شده نظارت کافی داشته باشند و آن را تحت کنترل خود بگیرند می‌توانند ساخت‌ و ساز را به سمت واحدهای کوچکتر هدایت کنند.


نیاز مسکن با توجه به رشد جمعیت کشور چقدر است ؟


نیاز به مسکن و رشد جمعیت


امروزه با توجه به تسهیلاتی که از سوی بانک به مردم داده می‌شود و نرخ بالای مسکن فقط مردم می‌توانند واحدهایی با متراژ کمتر از ۸۰ متر خریداری کنند. به‌ طور کلی باید گفت که سرمایه‌ گذاران در بخش مسکن و ساخت‌وساز باید با توجه به نوع درخواست در کشور شروع به ساخت ملک کنند تا دچار رکود نشوند. با توجه به جمعیت و ساختار خانوارها واحدهای جدید را احداث کنند. در شرایط کنونی با بالا رفتن آمار طلاق در کشور و تک‌نفره شدن تعداد خانوار، بالا رفتن جمعیت سالخوردگان نیاز های به مسکن جدید به وجود میاید. سرمایه‌ گذاران ساختمانی باید طوری اعتماد نو به نقل از برنامه‌ ریزی کنند تا حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از ساخت‌ و سازها برای خانوارهای تک‌ نفره باشد و واحدهایی با متراژ ۶۰ متر بیشتر ساخته شود.

تبدیل ضایعات کشاورزی به علوفه دامی در مهدی‌شهر
هم اکنون بخوانید


البته پروژه های ساختمانی مانند پروژه ستین که در حال ساخت هستند اگر به ۳۰ درصد از پروژه برسند میتوانند تقاضای تسهیلات از بانک کنند و این تسهیلات در نهایت به خریداران تغلق خواهد گرفت .


این کار باعث ساختن واحدهای بیشتر و درنتیجه کمک بسیاری به خانه‌دار شدن خانوارهای تک‌ نفره و مسکن اولی‌ ها می‌کند. با توجه به نرخ رشد جمعیت و متقاضی برای مسکن در آینده تقاضا برای مسکن با توجه به کاهش زادوولد و ازدواج جوانان کاهش خواهد یافت. بخش زیادی از واحدهای مسکونی که خالی هستند یا اینکه هنوز ساخته نشده‌اند در آینده با کاهش تقاضا مواجه خواهند شد. راکد ماندن سرمایه در دست سرمایه‌ گذاران واحدهایی با متراژ بالا سبب می‌شود که آن‌ها توانایی ساخت آنها را نداشته باشند.


این امر سبب شده پروژه های ساختمانی نظیر پروژه کامرانیه تیپ های متراژی از واحد های کوچک تا بزرگ را در سازه های خود قرار دهند و البته این امر معایبی نیز دارد که یکی از آنها زیاد شدن تعداد واحد های یک برج یا ساختمان است که به سلیقه برخی خوشایند نمیباشد .


کلام آخر


در این مقاله سعی کردیم سوال نیاز مسکن با رشد جمعیت چقدر است؟ را به شما پاسخ دهیم و نکات لازم را ذکر کنیمهمان‌ طور که اشاره کردیم در سال‌های اخیر به دلیل بالا رفتن آمار طلاق، کاهش ازدواج، ناباروری اکثر خانواده‌ها تک‌ نفره شده‌‍ اند. درنتیجه خانوارهای تک‌ نفره نیاز به واحدهایی با متراژ کم دارند و اگر سرمایه‌گذاران بخش عمران به ساخت‌ و ساز واحدهای بزرگ‌ تر بپردازند، به دلیل کاهش تقاضای این واحدها خالی از سکنه و یا ساخت آن نیمه‌ کاره خواهد ماند. سرمایه‌گذاران باید سرمایه خود را در بخش ساختن واحدهای با متراژ کم بگذارند تا سرمایه در دست آن ها راکد نماند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا