القاء وجود سموم بیش از حد در محصولات کشاورزی عودت داده شده، درست نیست/ لزوم تجدیدنظر در ذهنیتِ بهتر دانستن داروی خارجی از ایرانی

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی و پاسخگویی به شکایات گفت: اینکه القا شده است محصولات کشاورزی عودت داده شده سموم بیش از حد داشتند، درست نیست.


به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، «علیرضا رحیم نیا» مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در نشستی خبری گفت: قبلا وظیفه دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت اینگونه بود که شکایت‌ها واصل و رسیدگی می شد. آقای دکتر نظرشان این بود که همکاری ما با دانشگاه‌ها تا جایی پیش برود که زمینه سوءاستفاده ها وجود نداشته باشد. یک آیین نامه ارزیابی ایجاد کرده‌ایم و از افراد صاحب نظر در دولت و خارج دولت استفاده کردیم که این آیین‌نامه را بروزرسانی کنیم. 


او افزود: احتمال دارد در اجلاس روسای دانشگاه ها در مشهد آیین نامه ارزیابی را معرفی کنیم. کار بعدی آیین نامه بازرسی است زیرا آیین نامه مکتوبی وجود نداشت. این هم مدون شده تا بازرسی‌ها هم به صورت شکل یافته و منسجم در دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.  ما می خواهیم مشکلات را شناسایی و نقطه زنی کنیم تا با همکاری افراد صاحب نظر به صورت تخصصی مسائل بررسی شوند تا حداقل مشکلات کلانی که وجود دارد حل شود. 


او افزود: نظارت جامع و کامل بر روند واکسیناسیون کار دیگر ماست و تیمی از وزارت بهداشت از جمله دفتر بازرسی از لحظه ورود واکسن تا تحویل آن در جریان آن است. 


رحیم نیا گفت: از طرفی دفتر بازرسی به موارد مربوط به واکسیناسیون از جمله صدور کارت غیرقانونی وارد می‌شود. اخیرا در این زمینه دو نفر را شناسایی کردیم که مبلغی می‌گرفتند و کارت صادر می‌کردند. تعداد این کارت‌ها اینقدر کم است که تاثیری منفی در روند واکسیناسیون ایجاد نمی‌کنند. 


او افزود: قدم بعدی ما سامانه ۱۹۰ یعنی شکایت مردمی بود. ما خط هفتم را برای ارتباط جامعه پزشکی ایجاد کردیم زیرا عملا جایی برای جامعه پزشکی در این سامانه شکایات دیده نشده بود. 


رحیم نیا گفت: ما یکسری پرونده‌های راکد داشتیم که ارزش مالی‌شان خیلی زیاد است. آن را پیگیری کردیم که حقوق مردم پایمال نشود. 


او افزود: وضعیت پرداختی‌ها مورد دیگر بود که دفتر بازرسی وزارت بهداشت به آن وارد شد و گلوگاه‌های فساد شناسایی شد و فردی نمی تواند خارج از حقوق و اضافه کاری مصوب مبلغی دریافت کند و اگر انجام شود حتما تخلف است و وزارت بهداشت حتما با آن برخورد خواهد کرد. 

بستری ۵۴ بیمار مبتلا به کرونا در ایران
هم اکنون بخوانید


رحیم نیا درارتباط با برخورد دفتر بازرسی وزارت بهداشت به مختلفان عرصه طب سنتی گفت: طب سنتی در کشور به دو نوع است، یکی کاملا براساس معیارهای علمی که کاملا از آن حمایت می‌کنیم و مشکلی برای آن وجود ندارد. مشکل ما اغلب با افرادی در فضای مجازی است که هر چیزی را مطرح می کنند و توقع دارند مجوز بگیرند. حتی طب سنتی ما با این موارد مشکل دارد. خارج از دانشگاه‌ها افرادی که در قالب غیرعلمی اقدامی انجام دهند به محاکم قضایی معرفی می شوند که دو سرشاخه آن اخیرا معرفی شد. مردم هم باید آگاهی‌شان را بالا ببرند و از طرفی برخورد با این افراد باید به گونه‌ای باشد که زمینه سوءاستفاده بقیه افراد جمع شود. 


او در ارتباط با نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: دیروز در فضای مجازی مواردی را دیدیم که اطلاعات افراد به راحتی منتشر می‌شود. با سازمان بیمه سلامت تماس گرفته شد که این نقص در سیستم حل شود تا صرفا با کد ملی به اطلاعات افراد نتوان دست یافت. 


رحیم نیا گفت: ما مشکلی که در بعد دارو و تجهیزات پزشکی داریم افزایش قیمت پس از واردات از سوی شرکتهای تجهیزات پزشکی است و انشالله بتوانیم جلوی این مساله را بگیریم تا تجهیزات پزشکی وارد شده  افزایش قیمت نداشته باشند. 


او یکی از چالش‌های فعلی که باید رفع شود را مشکلات سامانه اطلاعات دارویی کشور خواند و گفت: اطلاعات دارویی به روز نیست و مردم تماس می گیرند و می خواهند بدانند که کدام داروخانه آن دارو را دارد. دنبال حل این مشکل هستیم که مردم به راحتی داروی مورد نظرشان را پیدا کنند. 


رحیم نیا گفت: در بیمارستانهای خصوصی هر تخلفی انجام شود و گزارش آن برسد پیگیری می کنیم. با وجود ارتباط کاری بیمارستانهای دولتی با بدنه وزارت بهداشت دلیل نمی شود که سراغ تخلف آن‌ها نرویم. برخورد با تخلفهای هر دو بیمارستان دولتی و خصوصی انجام می‌شود. 


رحیم نیا گفت: دکتر عین اللهی از جهادی‌ترین وزرای دولت آقای رییسی هستند و برای سلامت مردم وقت می‌گذارند و از طرفی مواظب سلامت سیستم نیز هستند. امیدواریم وضعیتی که شایسته امنیت مواد غذایی و دارویی مردم است را ایجاد کنیم. ایشان تنها وزیری هستند که گفتند بازرسی را می‌توانید از دفتر من شروع کنید و هیچ جایی نباید از ارزیابی عملکرد مصون باشد. 


شناسایی ۴۰۸۹ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور
هم اکنون بخوانید

او افزود: شرکتهای دارویی که مواد اولیه را تولید می کنند در هند و چین هستند و تا جایی که بتوانیم تاکید این است که از بهترین مواد اولیه دارویی ممکن برای تولید دارو استفاده شود. منتها اینها داخل کشور تهیه می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد. در این ذهنیت که هر دارویی که خارجی است بهتر است باید تجدید نظر کنیم و خودمان هم از داروهای ایرانی استفاده می کنیم. تاکید دکتر دارایی این بود که بهترین مواد اولیه تهیه شود تا مشکلی از نظر دارو نباشد. 


رحیم نیا در ارتباط با مداخله وزارت بهداشت در مساله برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایرانی از دیگر کشورها گفت: خیلی وقت‌ها به خاطر سموم بیش از حد نیست که محصولات کشاورزی برگشت می خورند و ممکن است‌ عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌ها وجود داشته باشد. تمام تولیدات کشاورزی باید از نظر قانونی تحت نظر وزارت بهداشت باشند. هماهنگی‌ها بین وزارتخانه‌ها می تواند بهتر شود اما اینکه القا شده است محصولات کشاورزی عودت داده شده سموم بیش از حد داشتند، درست نیست، البته آلودگی‌هایی وجود داشته و در موردی، قارچ خاصی در آن محصول کشاورزی بوده است که مشکل خاصی برای مردم ایجاد نمی کند، منتها چون در پروتکلهای کشور مقصد نبوده است آن را عودت داده اند. ما به هیچ عنوان سلامت مردم را با چیزی معاوضه نمی کنیم. اجازه عرضه محصولات آلوده را نمی‌دهیم و حتما این محصولات امحا می‌شوند. 


او در ارتباط با پخش کلیپی در روزهای اخیر از یک بیمار بستری که می گفت از او مبلغ خارج از قاعده گرفته شده بود، گفت: کلیپی پخش شد که بیماری بستری شده و می گوید از او زیرمیزی درخواست شده است. هیچ درخواست پولی از این بیمار نشده است. این بیمار تصادفی بوده است و باید به بیمارستان خاصی ارجاع داده می شدند. آقای دکتری که در کلیپ گفته شده از پاکدست‌ترین افرادی است که داریم. ما همزمان که به حقوق مردم احترام می‌گذاریم، از طرفی پزشکان خدومی داریم که در خدمت مردم هستند و زیبنده نیست جایگاه اجتماعی آنان را خدشه دار کنیم. این آقای دکتر اصلا اهل دریافت پول نبوده‌اند و من ایشان را بیست سال است که می شناسم و هیچ پولی خارج از سیستم بیمارستان نمی‌گیرند. بیمار مورد نظر ۲۰ میلیون تومان به حساب بیمارستان واریز کرده اند. یکی از تاکیدات آقای عین اللهی این بود که مساله زیرمیزی‌ها جمع شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یک =

دکمه بازگشت به بالا