حفظ سلامتی با تغذیه مناسب

به گزارش اعتماد نو به نقل از برنا، به طور کلی افرادی را به عنوان متخصص تغذیه می شناسند که علم لازم را درباره تغذیه داشته باشند و بتوانند براساس این علم به بررسی خواص و مواد غذایی که اهمیت بسیار بالایی دارند بپردازند. همان گونه که می دانید خوراک انسان در زندگی طبیعی جایگاه ویژه ای دارد و علمی که متخصصین تغذیه دارند منجر می شود تا بتوان به یک اعتماد نو به نقل از برنامه غذایی مناسب دست یافت. جالب است بدانید عموم مردم زمانی به جایگاه بالای متخصصین تغذیه دست یافتند که متوجه ارزش بالای تغذیه در سلامت انسان ها شدند. 


یک متخصص قادر است تا با در نظر آناتومی بدن نوع تغذیه هر فرد را برای افزایش سطح سلامت وی تعیین کند. به بیان ساده تر می توان گفت این متخصصین پس از انجام بررسی های لازم در راستای وضعیت بیمار همچون سن ، چاق و لاغر و داشتن بیماری های زمینه ای نوع و میزان تغذیه فرد را مشخص می کنند. برخی بیماران در دوره های بیماری خود نیاز به اعتماد نو به نقل از برنامه های غذایی خاصی دارند و برای تنظیم نمودن این اعتماد نو به نقل از برنامه ها نیز نیاز به متخصص تغذیه دارند. 


آلرژی غذایی چیست ؟ 


آلرژی غذایی نوعی حساسیت غذایی است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما نتواند به درستی پروتئین های بدن را تشخیص دهد. در واقع به بیان ساده تر می توان گفت طی این حساسیت بدن این پروتئین ها را به عنوان یک تهدید در نظر گرفته و برای مقابله با آن ها تعدادی مواد شیمیایی در سطح بدن آزاد می شوند. آزاد شدن این موادشیمیایی منجر به بروز حساسیت های غذایی شده و می تواند شما را با مشکلات متعددی مواجه سازد. 


انواع آلرژی غذایی 


آلرژی انواع مختلفی داشته و شما می توانید با مراجعه به متخصص تغذیه آن ها را درمان نموده و شرایط مطلوبی را برای خود رقم بزنید. براساس علائم و زمان بروز آلرژی ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند که این دسته به شرح زیر بوده و هر کدام شرایط خاص خود را دارند. 


آلرژی غذایی وابسته به lge


این نوع حساسیت غذایی به عنوان شایع ترین نوع آلرژی شناخته می شود که  طی آن آنتی بادی های خاصی با نام ایمونوگلوبین تولید می شوند. این حساسیت غذایی دارای علائم خاصی بوده و این مجموعه علائم نیز چند دقیقه بعد از خوردن غذا در بدن شما بروز می یابند. 


آلرژی غذایی غیر وابسته به lge


این نوع حساسیت غذایی توسط سلول های دیگر بدن رخ می دهد و لازم است بدانید تشخیص دادن این حساسیت نسبت به آلرژی های دیگر دشوار است. بروز علائم آن نیز نسبت به حساسیت های دیگر زمان بر بوده و این امر موجب عدم تشخیص آن می شود.

قیمت مرغ تا هفته آینده متعادل می‌شود
هم اکنون بخوانید


ترکیب حساسیت های غذایی وابسته 


در این نوع حساسیت غذایی برخی افراد علائم هر دو نمونه از حساسیت های قبلی را داشته و با مشکلات بیشتری مواجه می شوند. 


انواع اختلالات تغذیه 


مجموعه اختلالاتی که به دلیل پرخوری و یا بی اشتهایی رخ می دهند را با نام اختلالات تغذیه ای می شناسند. عوامل بسیاری می توانند موجب بروز چنین اختلالاتی شوند که از مهمترین آن ها می توان روابط ، اجتماع و فرهنگ را نام برد که هرکدام اهمیت خاص خود را داشته و نباید نادیده گرفته شوند.


اگر بخواهیم در قالب یک مثال این اختلالات را تشریح نماییم می توان به فکر کردن های بیش از حد شما به غذا و وزنتان اشاره نمود که می تواند سطح اعتماد به نفس شما را کاهش داده و موجب بروز اختلالات تغذیه ای شود. دکتر تغذیه با در نظر گرفتن تمام شرایط فیزیکی شما قادر است تا نوع اختلال غذایی شما را تشخیص داده و راهکارهای درمانی مناسبی را پیش روی شما قرار دهد. اختلالات غذایی انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد. 


  • بی اشتهایی یا کم خوری های عصبی 
  • پرخوری یا بولیما 
  • خوردن های هیجانی 


رژیم های غذایی مناسب برای لاغری 


همه ما با این تصور که برای لاغر شدن نیاز به حذف غذاها و محدود نمودن خود می باشد مواجه هستیم که باید بدانید این تصور کاملا اشتباه بوده و یک رژیم مناسب برای لاغری به هیچ عنوان نباید شما را از غذا خوردن محروم سازد. یک رژیم لاغری مناسب باید وزن شما را در سریع ترین زمان ممکن به اندازه ایده آل برساند اما سلامتی شما را نیز حفظ کند.


امروزه می توان از رژیم های غذایی خاصی که توسط متخصص تغذیه ارائه می شوند بهره مند شده و کاملا اصولی به وزن دلخواه خود دست یافت. یک رژیم غذایی مناسب دارای ویژگی های زیر می باشد.


  • تمام گروه های غذایی را در برمی گیرد
  • یک رژیم غذایی مناسب هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نمی کند
  • خوب و به صرفه می باشد 
  • طی یک رژیم خوب عجله ای در کار نیست و شما در طول زمان وزن خود را کاهش خواهید داد 


رژیم های غذایی مناسب برای افزایش وزن 


در کنار ارائه مشاوره های لازم برای رژیم های غذایی لاغری یک دکتر تغذیه می تواند براساس میزان اطلاعات خود رژیم های غذایی مناسبی را نیز برای افزایش وزن در نظر گیرد. براساس این رژیم ها می توان کاملا اصولی وزن خود را افزایش داده و به اندام مطلوب خود دست یافت. همه ما برای دست یابی به یک رژیم غذایی مناسب لازم است در گام اول گروه های غذایی را شناخته و براساس این گروه ها میزان تغذیه خود را مدیریت کنیم. طی یک رژیم چاقی مناسب شما قادر خواهید بود اشتهای فیزیکی خود را افزایش داده و به مرور زمان وزن خود را نیز افزایش دهید. 


مزایای داشتن تغذیه سالم 


داشتن تغذیه سالم می تواند اثرات مثبت بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. در واقع می توان گفت این رژیم های غذایی اثرات خاص خود را بر سلامت کلی بدن شما داشته و می توانند شرایط متفاوتی را برای شما رقم بزنند. شما با یک اعتماد نو به نقل از برنامه غذایی مناسب می توانید از بروز بیماری های مختلف جلوگیری نموده و به این طریق سلامتی خود را حفظ کنید بهره مندی از رژیم های غذایی تنظیم شده توسط دکتر تغذیه مزیت های زیر را برای شما به همراه دارد. 


  • بهره مندی از قلبی سالم 
  • استخوان ها و دنده های سالم 
  • بهره مندی از مغزی سالم
  • کنترل نمودن وزن و انرژی 
  • کاهش دادن سطح استرس 
  • بهره مندی از سلامت کلی


تغذیه سالم + متخصص تغذیه + دکترتو


چگونه می‌توانیم تغذیه سالم داشته باشیم؟


برخی از رژیم‌های غذایی کاملا افراطی بوده و باعث می‌شود، بسیاری از مواد مغذی از اعتماد نو به نقل از برنامه غذایی حذف شوند. برای داشتن تغذیه سالم و سلامت بدن باید بین گروه‌های غذایی شامل پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی تعادل ایجاد کنید. اینکه یک گروه غذایی را از رژیم خود حذف کنید، بسیار اشتباه است. تنها باید در هر دسته سالم‌ترین گزینه‌ها را انتخاب کنید. در ادامه هر گروه از این مواد غذایی را توضیح می‌دهیم.


چگونه یک متخصص تغذیه خوب انتخاب کنم؟


ساده‌ترین راه برای نوبت گیری از بهترین دکتر متخصص تغذیه، سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان دکترتو است.


متخصص تغذیه در دکترتو متشکل از بهترین پزشکان تغذیه در شهرهای مختلف است. شما می توانید با مراجعه به لیست پزشکان تغذیه یک دکتر تغذیه خوب پیدا کنید و علاوه بر نوبت گیری اینترنتی آدرس و تلفن مطب دکتر تغذیه خود را مشاهده کنید.


برای آشنایی با دیگر تخصص های پزشکی اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/

آب استان بوشهر را از زمین بیرون می‌کشند و به دریا می‌ریزند!
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا